کد خبر: ۲۶۹۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۸ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۳
تسنیم: آمریکا از تعهدات خود به معاهده منع اشاعه طفره می‌رود و همچنان به دنبال تقویت پایگاه‌های هسته‌ای در اروپاست که به ناامنی در جهان دامن می‌زند.

دیوید کرایجر مدیر «بنیاد قرن اتمی صلح» طی یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست آمریکا خواستار اجرای تعهدات 9 قدرت هسته‌ای جهان بر اساس معاهده منع اشاعه هسته‌ای و نابودی سلاح‌های هسته‌ای آنها شد.

دیوید کرایجر نوشت: آمریکا به جای ادامه وضع موجود و حفظ سلاح‌های هسته‌ای در اروپا باید سکاندار مذاکرات برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای برای تامین امنیت خودش و تمام مردم جهان شود.

پایگاه‌های اتمی آمریکا مستقر در اروپا نه تنها موجب حفظ امنیت نمی‌شود که جهان را به مکانی ناامن تر تبدیل کرده است.

بازدارندگی هسته‌ای تضمینی برای حفظ صلح و امنیت نیست؛ بعلاوه سلاح‌های هسته‌ای«سلاح  سیاسی» نیستند، بلکه آنها سلاح‌های نابودی جمعی هستند.

وی می‌افزاید: آمریکا و دیگر کشورهای دارای سلاح هسته‌ای بر اساس نص معاهده منع اشاعه هسته‌ای و یا حقوق بین‌الملل عرفی متعهد به ادامه مذاکرات با حسن نیت برای پایان دادن به رقابت تسلیحات هسته‌ای و تکمیل خلع سلاح هسته‌ای هستند. با این حال آمریکا همچنان از اجرای تعهداتش طفره می‌رود.

 بر اساس برخی گزارش‌ها دولت آمریکا در سال 2015 بودجه مربوط به برنامه‌های منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای را به اندازه 399 میلیون دلار کاهش و در مقابل هزینه‌های مربوط به مدرن کردن سلاح‌های هسته‌ای را به اندازه 534 میلیون دلار افزایش داده است.

گزارش‌ها حاکی است آمریکا قصد دارد با صرف میلیاردها دلار ذخایر تسلیحات هسته‌ای خود را در اروپا به روز کند. واشنگتن هزینه‌ای معادل 10 میلیارد دلار را برای تمدید عمر بمب‌های هسته‌ای بی 61 و مجهز کردن آنها به سیستم هدایت شونده در اروپا صرف خواهد کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"