کد خبر: ۲۶۹۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۶ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۳

تسنیم: محمدجواد ظریف گفت: در 10 روز آینده به سه کشور اروپایی ایتالیا، لوکزامبورگ و بلژیک سفر می کنم و درباره مذاکرات هسته ای با خانم اشتون دیدار و گفت‌وگو خواهم کرد.

سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزیر امورخارجه نیز گفت: در دیدار ظریف و اشتون که معاونان طرفین نیز حضور دارند آخرین وضعیت مذاکرات ارزیابی خواهد شد.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به دیدارهای دوجانبه زمان و مکان دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 قطعی شده است؟ گفت: دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 قبل از برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار خواهد شد.

عراقچی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه پیش از نشست نیویورک آیا دیدارهای دوجانبه دیگری میان طرفین انجام خواهد شد؟ تصریح کرد: دیدارهای دوجانبه دیگری نیز قبل از نشست نیویورک برگزار خواهد شد که در حال تنظیم زمان و سطح آن هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا به طور ویژه با آمریکایی ها مذاکرات دوجانبه ای قبل از نشست نیویورک خواهیم داشت؟ گفت: چناچه لازم باشد با آمریکایی ها نیز دیدار خواهیم داشت.

پس از مذاکرات وین 6، معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا 16 مردادماه در شهر ژنو سوئیس به طور دوجانبه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری درباره پرداخت قسط دوم توافق تمدید شده ژنو به ایران اظهارداشت: این قسط نیز مراحل معمول خود را طی می کند و طبق روال به ایران پرداخت خواهد شد.

پیش از این، مجید تخت روانچی و سید عباس عراقچی دو عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای و نیز مرضیه افخم سخنگوی وزارت امورخارجه از دیدار ظریف و اشتون در اوایل ماه سپتامبر خبر داده بودند.

به گفته آنان این دیدار در چارچوب مذاکرات هسته ای و پیش از برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیوریک خواهد بود.

دیدار ظریف و اشتون نخستین دیدار پس از مذاکرات وین 6، میان طرفین است که به دلیل اختلافات بر سر موضوعاتی همچون میزان غنی سازی به توافق نهایی دست نیافتند و طول مدت مذاکرات جامع هسته ای و نیز توافق اولیه ژنو را برای چهار ماه دیگر تمدید کردند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"