کد خبر: ۲۶۹۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۳
به گزارش خبرخودرو، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آنالیز بنزین یورو ۴ توزیع شده در چهار کلانشهر تهران ، کرج ، اراک و تبریز حاکی از استاندارد بودن این بنزین است

تائید استاندارد بنزین

به گزارش خبرخودرو، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آنالیز بنزین یورو ۴ توزیع شده در چهار کلانشهر تهران ، کرج ، اراک و تبریز حاکی از استاندارد بودن این بنزین است.

یوسف رشیدی افزود: براساس مصوبه هیئت دولت ، سازمان حفاظت محیط زیست موظف شده است کل بنزین توزیعی کشور را آنالیز کند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بنزین یورو 4 فقط در  چهار کلانشهر تهران ، کرج، اراک و تبریز توزیع می شود، گفت: تا آذرماه طبق مصوبه هیئت دولت، سوخت تحویلی به همه کلانشهرها یورو 4 خواهد شد.

رشیدی درخصوص نتایج نخستین آنالیز سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص بنزین یورو 4 عرضه شده در این چهار کلانشهر افزود : طبق استانداردی که برای بنزین یورو 4 مطرح است، درصد بنزن در سوخت بنزین باید زیر یک درصد ، درصد آروماتیک زیر 35 درصد و اولفین زیر 18 درصد باشد که در این چهار کلانشهر متوسط درصدها زیر این مقادیر بود.

وی گفت : البته در بنزین توزیعی در شهر تبریز مقدار این ترکیبات کمی بالاتر از حد استاندارد بود اما انحراف بسیار کم است، مثلاً مقدار بنزن 1/1 تا 1/2 دهم درصد بود .

رشیدی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست موظف شده است هر سه ماه یکبار از بنزین توزیعی آنالیزی انجام دهد و چون این مسئله با سلامتی مردم مرتبط است، آنرا با جدیت دنبال می کنیم .

وی در بخش دیگری از این مصاحبه در خصوص خودروهای با استاندارد یورو 4 هم گفت : از ابتدای شهریور امسال همه خودروهای سواری به استثناء خودروهای دوگانه سوز طبق مصوبه دولت با استاندارد آلودگی یورو 4 تولید و روانه می شود.

 رشیدی افزود: خودروهای دوگانه سوز هم از ابتدای سال  95 طبق قانون با استاندارد یورو 4 باید روانه بازار شود .رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از سال 79 برنامه ارتقاء استاندارد خودروها در کشور با استاندارد یورو 1 و یورو 2 آغاز شد که در 9 سال  گذشته استاندارد خوردوها از یورو 2 بالاتر نرفت .

رشیدی افزود : با پیگیری ها و هماهنگی میان وزارت صنعت ، معدن و تجارت با خودروسازان ، از ابتدای شهریور امسال همه خودروهای سواری بنزین سوز با استاندارد یورو 4 تولید می شود.وی گفت : ما در بحث استاندارد یورو 4 به سیستم عیب یاب خودکار و سنسور دوم اکسیژن و نصب تجهیزات کنترل آلودگی توجه داشتیم و فقط تمرکز ما در بحث آلودگی نبود .رشیدی در خصوص خودروهای وارداتی هم گفت : این خودروها معمولاً با استاندارد یورو 5 و یورو 6 وارد می شود.

37 روز آلوده در تهران از ابتدای سال تاکنون

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از ابتدای امسال تاکنون، 37 روز آلوده در تهران داشته ایم که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 48 روز بوده است .رشیدی  افزود : بر اساس آمار و اطلاعات موجود از ابتدای امسال تا پایان 13خرداد روز آلوده نداشتیم اما به علت طوفان و بروز گرد و غبار تا امروز با 37 روز آلوده مواجهیم.

وی گفت: از ابتدای سال تاکنون، شش روز پاک داشته ایم که این میزان در مدت مشابه سال گذشته فقط دو روز بود.رشیدی با اشاره به این که بحث آلودگی هوا به عواملی از جمله سوخت ، خودرو ، معاینه فنی و حمل و نقل عمومی بستگی دارد، افزود: بر اساس مصوبه دولت، برنامه ای در نه محور و 35 اقدام را مدنظر داریم تا در افق زمانی 5 ساله بتوانیم وضع آلودگی هوا را بهبود بخشیم . 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"