کد خبر: ۲۷۰۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو، یک کارشناس صنعت خودرو گفت : به نظر می رسد دولت برای تامین کسری بودجه به دنبال کسب در آمدهای حاصل از واردات خودرو است این در حالی است که سیر صعودی واردات خودرو، فشار ارزی را به کشور وارد کرده و موجب افزایش نرخ ارز خواهد شد.

لزوم نظارت دولت بر واردات خودرو

به گزارش خبر خودرو، یک کارشناس صنعت خودرو گفت : به نظر می رسد دولت برای تامین کسری بودجه به دنبال کسب در آمدهای حاصل از واردات خودرو است این در حالی است که سیر صعودی واردات خودرو، فشار ارزی را به کشور وارد کرده و موجب افزایش نرخ ارز خواهد شد.

امرالله امینی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، با اشاره به آمار بالای واردات خودرو درسال جاری افزود : باید بر روند واردات خودرو نظارت شود هر چند دولت توان زیادی جهت نظارت بر واردات خودرو ندارد.

وی تصریح کرد : البته وارد ات خودرو در شرایط خودروسازی ایران موجب افزایش رقابت و کیفیت نخواهد شد زیرا رقابت در شرایطی ایجاد می شود که دو خودرو در کلاس مشخصی و در شرایط برابر تولید شوند و تنها با درصدی تفاوت قیمت رقابت کنند .

وی گفت : در صورتی که واردات خودرو با هدف ایجاد رقابت و ارتقاء کیفیت صورت می گیرد حرکت مهمی است اما در شرایط حاضی ممکن نیست .

وی گفت : چنانچه این مساله نگرانی هایی را ایجاد کرده باید ضمن نظارت بر روند واردات، شرکتهای نیز درصدد ارتقاء کیفی تولیدات داخلی باشند تا در این شرایط آسیب نبینند.

وی تاکید کرد : امروز قیمت برخی از خودروهای وارداتی برای خودروسازان داخلی نگران کننده است چرا که اغلب متقاضیان به دنبال خودروهای ارزان هستند و طبعا در این میان خودروهایی که ارزان باشند حتی اگر تولید داخل نیز نباشند را خریداری می کنند.

وی تصریح کرد : خودروسازان داخلی در چنین شرایطی باید ضمن توجه بیشتر به کیفیت ، خدمات پس از فروش مشتریان را نیز ارتقاء دهند اگر این افدامات صورت گیرد قطعا در رقابت با خودروهای وارداتی موفق بوده و مصرف کنندگان نیز به تولیدات داخلی توجه بیشتری نموده و تقاضا در این بازارافزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به سود بالای واردات خودرو برای واردکنندگان ، اظهار داشت : امروز اغلب خودروهای وارداتی خصوصا مدل های اروپایی قیمتهای متفاوت و غالبا بالایی دارند و طبعا این خودروها مشتریان خاصی نیز دارند تنها برخی خودروهای چینی هستند که امکان رقابت با محصولات داخلی را دارند و افزایش واردات آنها در شرایط کنونی مشکلاتی را برای تولیدات داخلی ایجاد خواهد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه به واردات خودروهای لوکس اشاره کرد و گفت : قطعا واردات این قبیل خودروها با هدف رقابت نبوده و صرفا به جهت تقاضای برخی مشتریان خاص و سود خوبی که نصیب واردکنندگان می کند و همچنین درآمدی که به جهت تعرفه های گمرکی برای دولت داشته وارد می شوند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"