کد خبر: ۲۷۰۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۸ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۳

فارس: خبرگزاری رویترز در گزارشی به موضوع تحولات عراق و سوریه و آنچه «معمای ناخوشایند عربستان سعودی» خواند، پرداخته است.

این روزنامه انگلیسی مدعی شد که «خاندان سعودی بیشتر در سوریه و عراق خواستار دولتی باثبات است که در آن سنی‌ها بتوانند به عنوان سنگر و خاکریزی برای مقابله با توسعه طلبی ایران و نیز مقابله با ایدئولوژی جنگجویان سنی که تهدیدکننده حکومت خود آل سعود هستند، باشند».

رویترز در ادامه با اشاره به نفوذ ریاض در میان مخالفان دولت سوریه نوشت: «عربستان در سوریه حامی اصلی گروه‌های شورشی از قبیل ارتش آزاد سوریه و جبهه اسلامی بوده و اکنون نیز برای تاثیرگذاری بر جنگ سوریه برخی اقدامات و گزینه ها پیش رویش وجود دارد».

این خبرگزاری با اشاره به نداشتن دوست و متحد قابل اعتماد ریاض در عراق نوشت: عربستان در عراق کشور همسایه خود دوستان مورد اعتماد بسیار کم داشته و روابطش با گروه‌های سنی موجود عراق نیز کم است و به این موضوع واقف است که اکثریت شیعیان بر تسلطشان بر قدرت این کشور ادامه خواهند داد».

این خبرگزاری با اشاره به استقبال ایران و عربستان از آغاز نخست‌وزیری حیدرالعبادی، موضوع همکاری ریاض و تهران را پیش کشید و نوشت: «برخی عراقی‌ها امیدوارند تغییرات در بغداد بتواند منجر به همکاری گسترده‌تر ایران و عربستان سعودی شده و تنش‌ها در روابط دو کشور و در خاورمیانه را کاهش دهد».

رویترز در پایان با اشاره به واکنش‌های مقامات و رسانه‌های داخلی ایران و عربستان به دیدار اخیر معاون محمدجواد ظریف با وزیر خارجه آل سعود نوشت: «از نظر تحلیلگران با توجه به برآیند واکنش‌ها به این سفر باید گفت سوء ظن و تردیدها بین دو طرف همچنان وجود دارد و زمان زیادی برای رفع آن نیاز دارد».

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"