کد خبر: ۲۷۰۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۸ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۳
باشگاه خبرنگاران: زندگی ما همیشه سرشار از رنگ و جذابیت‌های رنگی است. طیف هایی که به ما انرژی می دهند یا گاهی می توانند به طور مستقیم یا غیر مستقیم اثر معکوسی بر میزان نشاط و شادابی ما داشته باشند. شاید به همین  علت است که گاهی می توان روحیات و سلایق افراد را از روی طرح های لباس  و رنگ هایی که برای پوشش خود انتخاب می کنند تشخیص داد.

البته اگر سری هم به خانه دوستان و نزدیکان تان بزنید و با دقت بیشتری رنگبندی لوازم خانه شان را از نظر بگذرانید جدا از بحث سلیقه و خلاقیت آنها می‌توانید تا حدود زیادی درباره روحیات شان هم قضاوت کنید. به زبان ساده تر اهمیت و نقش رنگ در زندگی به حدی بالاست که به راحتی می‌تواند روح شما را تازه و زنده کند یا برعکس افسردگی و نگرانی را به خانه‌تان وارد کند.

این را هم بگویم که هیچ‌ یک از طراحان آرایه گری(دکوراسیون) داخلی، موافق بهره‌گیری از تک‌رنگ در آرایه گری منزل نیستند زیرا آنها بر این باورند که ترکیبات رنگی اثرات خیره‌ کننده و زیبایی خلق می‌کنند، البته به شرط آنکه به درستی کنار هم قرار گیرند.

واقعیت این است که ترکیب رنگ‌های اصلی با رنگ‌های فرعی و خنثی اثری جاودانه و رویایی پدید می‌آورد. همان‌گونه که می دانید، هر یک از رنگ‌های درجه دوم، مکمل یکی از رنگ‌های اصلی است، به عبارت دیگر از اختلاط دو رنگ اصلی، رنگی به دست می‌آید که مکمل رنگ سوم اصلی است. دو رنگ مکمل وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند خاصیت رنگین بودن یکدیگر را تشدید می‌کنند و هنگامی که با هم مخلوط می‌شوند، یکدیگر را خنثی می‌کنند. نکته ای که درباره طراحی با بافت زرد و بنفش نیز صدق می‌کند.

این را هم بگویم که رنگ زرد از رنگ‌های اصلی است. هنگامی که این رنگ در کنار رنگ بنفش که از تلفیق دو رنگ اصلی آبی و قرمز تشکیل شده قرار گیرد، صحنه خیره ‌کننده و جذابی پدید می‌آید.

رنگ زرد ترکیبات گوناگونی دارد، مانند طلایی، زرد مایل به کرم، زرد کهربایی، زرد مایل به نارنجی و...، این طیف رنگ‌بندی ها (تنالیته‌های) داغ و پرحرارت و با سایه‌های روشن هستند. هنگامی‌ که در کنار تنالیته‌های بنفش مانند بنفش مایل به آبی، بنفش مایل به قرمز و... که سایه‌های تیره و تا حدودی سرد دارند، قرارگیرند دیگر محیط سرد به ‌نظر نمی‌رسد بلکه یک محیط گرم و همگون در ذهن شما نقش می‌بندد. شما می‌توانید در هر قسمت از فضای منزل‌تان این هماهنگی موزون را به کار گیرید و از چشم‌انداز زیبای آن لذت ببرید.

جالب است بدانید که یکی از کاربردهای رنگ زرد درآشپزخانه است، زیرا این رنگ اشتهاآور است و برای محل صرف غذا مناسب است. اگرآشپزخانه نور کافی ندارد یا پنجره‌های کوچکی دارد که نور کمی وارد محیط می‌کنند، این رنگ نورپردازی شما را پرجلوه‌تر خواهد کرد. به‌خصوص در فصل زمستان هنگام صرف غذا درآشپزخانه‌ ای زرد‌رنگ، محیطی گرم و اشتهاآور را تجربه خواهید کرد.

حال تصور کنید دیوارهای آشپزخانه‌ تان به رنگ زرد مایل به کرم، دیواری که پنجره در داخل آن قرار دارد به رنگ زرد مایل به طلایی (تنالیته گرم‌تر و پررنگ‌تر از کرم برای نوررسانی به محیط) و رنگ سقف هم به رنگ بقیه دیوارها باشد. در این آشپزخانه میز ناهارخوری چوبی قرار دارد که در روی آن رومیزی چهارخانه نارنجی و زرد پهن شده است، روی این رومیزی نیز بشقاب‌هایی به رنگ زرد است، زیر آنها دستمال سفره‌هایی به رنگ قهوه‌ای گذاشته شده است و گوشه میز را پارچ شیشه‌ای پر شده با آب پرتقال پر کرده است. روی سنگ اپن این آشپزخانه یک ظرف شیشه‌ای پر از انگورهای بنفش، چشم شما را به سرعت جذب می‌کند.

لوستر بنفش سقف که در کنار رنگ زرد سقف قرار گرفته این درخشش را بیشتر نمایان می‌کند. روی دیوار کنار گاز هم وسایل آشپزخانه مانند دستمال، دستگیره و... که همگی تلفیقی از رنگ‌های زرد و بنفش هستند، محیط رنگی و شادی را به‌وجود آورده‌اند. حالا خودتان درباره این دو رنگ قضاوت کنید، ببینید این دو رنگ مکمل چه اثری بر شما می‌گذارند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"