کد خبر: ۲۷۰۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۳
در همایش مدیریت انرژی
به گزارش خبر خودرو، دبیر انجمن خودرو سازان ایران نیز خواستار اقدام جدی دولت در خروج خودروهای فرسوده در کشور شد و اظهار داشت : بر اساس بررسی های صورت گرفته هر خودرو با استاندارد یورو4 حدود18/1 گرم آلایندگی تولید می کند در حالی میزان آلایندگی یک خودرو فرسوده حدود 30 تا 32 برابر بوده و به حدود 60 گرم می رسد.

خودروسازان خواستار اقدام جدی دولت در خروج خودروهای فرسوده شدند

به گزارش خبر خودرو، دبیر انجمن خودرو سازان ایران نیز خواستار اقدام جدی دولت در خروج خودروهای فرسوده در کشور شد و  اظهار داشت : بر اساس بررسی های صورت گرفته هر خودرو با استاندارد یورو4 حدود18/1 گرم آلایندگی تولید می کند در حالی میزان آلایندگی یک خودرو فرسوده حدود 30 تا 32 برابر بوده و به حدود 60 گرم می رسد.

احمد نعمت بخش در همایش مدیریت انرِژی در بخش حمل و نقل، با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر واردات خودرو به ازای خروج خودروهای فرسوده گفت : از دولت در خواست می شود در اجرای این مصوبه قاطع بوده و در مقابل ارائه برگه اسقاط خودروهای فرسوده اجازه ورود  و شماره گذاری خودروهای وارداتی را صادر نمایند.

وی تاکید کرد : قطعا با اجرای دقیق مصوبه دولت در خصوص واردات خودرو و خروج فرسوده ها ، ضمن صرفه جویی در مصرف سوخت ، این اقدام کمک موثری به محیط زیست کشور نیز خواهد بود.

عملکرد ناموفق تولید خودروهای سبک دیزلی در کشور

در ادامه این همایش ، مهندس گودرزی ، مدير دفتر صنايع خودرو وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت ضمن اشاره به لزوم مدیریت تولید بر مبنای سبد سوخت کشور، به تولید موفق خودروهای پایه گاز سوز در کشور پرداخت و اظهار داشت : هر چند در سالهای گذشته در بخش تولید خودروهای پایه گاز سوز موفق عمل شد اما با حذف یارانه ها گاز ، متاسفانه تقاضا خرید این خودروها کاهش یافت اما امروز خوشبختانه این منحنی در حال بازگشت بوده و تقاضای خودروهای پایه گاز سوز رو به افزایش است.

وی همچنین با توجه به نقش خودروهای دیزل سبک در مدیریت مصرف سوخت در کشور به عملکرد ناموفق در تولید خودروهای سبک دیزلی اشاره کرد و گفت : هر چند اقدامات خوبی در شرکتهای خودروساز در این راستا صورت گرفته است اما به دلیل عدم شماره گذاری این خودروها متاسفانه عملکرد خوبی در خصوص تولید و عرضه خودروهای دیزل سبک در کشور حاصل نشده است.

وی افزود : انتظار می رود با توجه به راندمان بالای خودروهای سبک دیزلی و نقش آنها در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی شهرها ، هر چه سریعتر روند تولید این خودروها هموار و خودروهای سبک دیزلی به صورت انبوه توسط خودروسازان به بازار عرضه شود.

تاثیر تغییر ناوگان خودرویی در کاهش مصرف سوخت در کشور

در این همایش مديرعامل شركت بازرسي کیفیت و استاندارد ايران  گفت : قطعا تغییر در ناوگان خودرویی کشور در میزان مصرف سوخت تاثیر بسزابی خواهد داشت این در حالی است که از سال 91 تولید برخی از خودروهای کم مصرف و با کیفیت بهتر با محدودیت مواجه شده و این مساله باعث افزایش مصرف سوخت در کشور شده است.

مهندس گلپايگاني با ذکر این نکته اظهار داشت : مسلما سیاست گذاری های سطح تکنولوژی ناوگان خودرویی که وارد و یا تولید می شوند می تواند به مباحث مصرف سوخت در کشور کمک موثری نماید.

ضرورت استفاده از تکنولوژی های نوین در تولید خودروهای داخلی

همچنین در ادامه این جلسه دکتر وحید اصفهانیان رئیس پژوهشکده سوخت، خودرو و محیط زیست دانشگاه تهران بر ضرروت استفاده از تکنولوژی نوین در تولید خودروهای داخلی تاکید کرد و گفت : هرچند تولید خودروهای هیبریدی و برقی موضوع مهم و قابل تاملی در کاهش مصرف سوخت در کشور است اما آنچه دراین راستا مهم تر است مصرف سوخت موتورهای با سوخت فسیلی در دنیا است که قابل مقایسه با تولیدات داخلی نیست به همین منظور ضرورت دارد برای مدیریت مصرف سوخت در کشور در خصوص تکنولوژی خودروهای با سوخت فسیلی نیز تحولی ایجاد شود.

به گفته وی در استفاده از تکنولوژی های نوین و تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی نقش دولت غیر قابل انکار است چرا که بدون حمایت و کمک دولت و نبود مشوق های در این راستا هر تلاشی در این زمینه ابتر خواهد بود.

مدیر پروژه اتوبوس هیبرید در ادامه با اشاره به آلایندگی بالای موتورسیکلت ها در کشور تصریح کرد : در شرایطی که هر موتورسیکلت 6 برابر یک خودرو آلایندگی در هوا ایجاد می کند باید نسبت به تولید موتورسیکلت های برقی و عرضه آنها به خصوص در شهرهای کوچک که نقش موثری در حمل و نقل دارند توجه جدی شود .

در این نشست شعبانی عضو دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی وزارت صنعت ، معدن و تجارت خواستار توجه و بررسی مصرف غیر مستقیم انرژی در حوزه حمل و نقل در کشور شد .

به گفته وی عدم توجه در استفاده از برخی از آپشن ها مانند کولر در خودروها، هزینه و مصارف بیشتری از انرژی را در کشور به همراه خواهد داشت.

وی همچنین بر لزوم مدیریت واحد و تصمیم گیری نسبت به رفع ترافیک به منظور تسریع در تردد خودروهای حمل و نقل عمومی تاکید کرد و افزود :  با رفع مشکل ترافیک ، قطعااستفاده از حمل و نقل عمومی با استقبال بیشتری مواجه شده و در این راستا تردد خودروهای شخصی و تک سرنشین نیز کاهش خواهد یافت به طوری که این مسئله تاثیر بسزایی در کاهش شدت مصرف انرژی در کشور خواهد داشت.

وي در ادامه خواستار كاهش عمر متوسط خودروها در کشور شد و گفت :‌ دولت بايد به گونه‌اي سياست‌گذاري نماید كه هزينه خدمات و نگهداري خودروهاي فرسوده براي مصرف‌كنندگان بسيار گران‌تر از هزينه خدمات خودروهاي نو شود البته در این زمینه همکاری و تعامل بانک ها در ارائه تسهیلات نوسازی خودروها بسیار ضرورت دارد.

تعهدات وزارت نفت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور

در ادامه این همایش عسگری عضو هیات مدیره شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور به تعهدات وزارت نفت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی پرداخت و اظهار داشت : بر اساس توافق صورت گرفته با وزارت کشور مقرر گردید تا از محل قرارداد های بیع مقابل 17 هزار اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی وارد شود همچنین این شرکت متعهد شده تا نسبت به نوسازی140 هزار تاکسی گازسوز و برقی و 400 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی اقدام نماید که مجموعا واردات این میزان اتوبوس ، 8/1 میلیارد دلار، تاکسی ها بیش از یک میلیارد دلار و خرید موتورسیکلت های برقی 200 هزار میلیارد دلار برای شرکت نفت تعهد ایجاد کرده است.

وی با اشاره به گام های بلند وزارت نفت در جهت بهبود وضعیت حمل و نقل کشور تصریح کرد : توسعه خودروهای گاز سوز، ساماندهی مصرف دیزل ، توسعه مدیریت انرژی ، اصلاح شبکه حمل و نقل و توسعه خودروهای کم مصرف و برقی از جمله موارد و راهکارهای شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در راستای مدیریت مصرف انرژی است.

وی در خصوص لزوم ساماندهی مصرف دیزل در کشور گفت : شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با افزایش مصرف دیزل موافق نیست و معتقد است که آنچه که داریم در این شرایط باید ساماندهی شود.

در این جلسه همچنین عضو معاونت مهندسی و قوای محرکه گروه خودروسازی سایپا با اشاره به تاثیر عرضه خودروهای گازسوز و همچنین سهمیه بندی بنزین در کاهش مصرف سوخت در کشور گفت : با ارتقاء تکنولوژی خودروهای تولیدی در شرکتهای خودروساز و استانداردهای سختگیرانه ای آلایندگی هم اکنون راندمان و مصرف سوخت خودروهای تولیدی در شرکتها کاهش یافته که گام بزرگی در کاهش مصرف سوخت در ناوگان حمل و نقل کشورمحسوب می شود.

وی بهترین خودرو سواری جهت مصرف داخل را دیزل هیبریدی عنوان کرد و گفت :  در صورتی که سرمایه گذاری لازم برای تولید انبوه این خودرو صورت گیرد قطعا در کاهش مصرف سوخت نقش موثری خواهد داشت.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"