کد خبر: ۲۷۰۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو، ،رئیس انجمن صنفی کارفرمایان جایگاه های سی ان جی کشور، بحران انرژی در مراجع عرضه سوخت را از مشکلات اصلی در کشور اعلام کرد و گفت : باید افزایش کمی و کیفی مجاری عرضه سوخت و توسعه جایگاهها در برنامه ششم توسعه مورد توجه جدی دولت قرار گیرد.

هشدار نسبت به بحران انرژی در مجاری عرضه سوخت در کشور

 به گزارش خبر خودرو، ،رئیس انجمن صنفی کارفرمایان جایگاه های سی ان جی کشور، بحران انرژی در مراجع عرضه سوخت را از مشکلات اصلی در کشور اعلام کرد و گفت : باید افزایش کمی و کیفی مجاری عرضه سوخت و توسعه جایگاهها در برنامه ششم توسعه مورد توجه جدی دولت قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبر خودرو ،اردشیر دادرس در همایش مدیریت انرژی در بخش حمل و نقل وی با اشاره به اینکه هم اکنون تعداد خودروهای تولید در کشور از 11 میلیون به 5/16 میلیون دستگاه رسیده است ، افزود : در حال حاضر به لحاظ  تولید خودرو، کمپرسورسازی و مخزن سازی مشکلی در کشور وجود نداشته و ظرفیت بالایی در این خصوص وجود دارد اما امروز مشکل اساسی ایجاد جایگاهای جدید عرضه سوخت در کشور است زیرا با روند تولید خودرو ، دیگر ظرفیتی برای ایجاد جایگاه جدید وجود ندارد.

وی گفت : در صورتی که ظرف 3 سال آینده ، آمار خودروهای تولیدی به 20 میلیون دستگاه افزایش یابد، بیش از 6 هزار جایگاه عرضه بنزین و سی ان جی در کشور کمبود خواهیم داشت و طبعا در چنین شرایطی بحران انرژی در مراجع عرضه بوجود خواهد آمد.

وی با اشاره به کمبود 1500 جایگاه سی ان جی در کشور افزود : امروز ایجاد جایگاههای جدید مستلزم نيازمند حمايت ويژه دولت از سرمايه‌گذاران و ارائه بسته های حمایتی است طبعا در چنین شرایطی می توان شاهد توسعه جایگاهها توسط بخش خصوصی بود.

به گفته وی نیاز است که امروز توسعه سوخت ال ان جی در کنار جایگاههای سی ان جی در برنامه ششم توسعه دیده شود.

وی در ادامه با اشاره به ایجاد سامانه هوشمند سوخت در جایگاههای سی ان جی گفت : با تلاش و پی گیری که توسط شرکت ملی گاز صورت گرفته امیدواریم به زودی شاهد ارائه کارت هوشمند سوخت برای جایگاههای سی ان جی باشیم.

لزوم تعیین سهم دستگاههای متولی در توفیق برنامه های مدیریت انرژی در کشور

در این همایش همچنین احمدی گرجي بازرس كل امور خارجه و واحدهای تابعه رياست جمهوري گفت : در شرایط حاضرهمگرایی دستگاهها و مراجع در تحقق مدیریت مصرف انرژی در کشور بیش از پیش احساس می شود.

به گفته وی عدم تحقق دولت الکترونیک ، شهرسازی نادرست ، سیستم اداری بوروکراسی غیر ضرور به طور مستقیم و غیر مستقیم در افزایش مصرف سوخت در کشور موثر است.

وی در ادامه خواستار تعیین سهم دستگاههای متولی در توفیق و یا عدم توفیق برنامه های مدیریت انرژی در حوزه حمل و نقل شد و اظهار داشت : در صورتی این مسئله محقق نشود قطعا مشکلات تکرار خواهد شد.

 ایجاد 1000 جایگاه جدید سی ان جی در دستورکار قرار گرفت

همچنین در این همایش رعیتی رئیس گازرسانی به صنایع عمده ، نیروگاه و سی ان جی با اشاره به وجود 25 میدان مشترک گازی با کشورهای همجوار گفت : سیکل ترکیبی نیروگاهها از مسائل بسیار مهمی است که در صورتی که در سال 92 این کار انجام می گرفت 2/3 میلیارد دلار به نفع کشور بود.

وی ضمن تاکید بر استفاده از انرژی های تجدید پذیر و سوخت های ال ان جی و سی ان جی در نیروگاهها و روستاها افزود : تکمیل گازرسانی به نیروگاهها و جایگزینی گاز به جای سوخت مایع در نیروگاهها ، ارتقاء برچسب انرژی برای تجهیزات انرژی بر قطعا می تواند در مدیریت مصرف سوخت در کشور تاثیری بسیاری داشته باشد.

به گفته وی هم اکنون 2 میلیون موتورخانه و 20 میلیون بخاری گازسوز در کشور است که با راندمان بسیار پایینی کار می کنند که موجب افزایش مصرف گاز در کشور شده است.

وی همچنین با توجه به عرضه 7 میلیارد متر مکعب سی ان جی در سال گذشته ، بر توسعه سی ان جی در کشور تاکید کرد و اظهار داشت : تکمیل جایگاههای نیمه ساخته ، استفاده کامل از ظرفیت جایگاههای ایجاد شده ، توسعه خودروهای پایه گاز سوز و افزایش ضریب ایمنی خودروهای سی ان جی با انجام تست ادواری مخازن در خودروهای سواری و اتوبوس های شهری قطعا در استفاده از این سوخت از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به گفته وی توسعه حمل و نقل عمومی ، بهبود کیفیت سوخت ، خروج خودروهای فرسوده، تولید خودروهای کم مصرف ، ارائه کارت هوشمند سوخت و جلوگیری از قاچاق سوخت و ایجاد دولت الکترونیک از اقدامات  موثر دولت در کاهش و مدیریت مصرف سوخت در کشور است.

وی در ادامه  به وجود 2200جايگاه سي‌ان‌جي در كشور گفت : برنامه ایجاد هزار جایگاه جدید نیز در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین با اشاره به امکان استفاده از سی ان جی در خودروهای سنگین گفت : باید استفاده از ال ان جی در سیستم حمل و نقل کشور مورد بررسی قرار گیرد.

ماموریت خودروسازان در تولید بهترین خودرو گازسوز دنیا

در ادامه این همایش شهریار خاشع رئیس انجمن سازندگان تجهیزات گازسوز ضمن اشاره به دسترسی وسیع کشور به شبکه گاز گفت : در حال حاضر قیمت مصرف گاز در بخش حمل و نقل یک پنجم قیمت سوخت مایع است این امر مسئولین را ناگزیرمی کند تا نسبت به توسعه گازرسانی در همه بخش های کشور اقدام نمایند.

وی دست آورد بزرگ چند سال گذشته کشور را موهبت استفاده از گاز عنوان کرد و افزود : تا وقتی که صنعت خودرو ایران باور نداشته باشد که مزیت اقتصاد ایران گاز است و وظیفه و ماموریت آن تولید بهترین خودرو گاز سوز دنیاست هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و کشور ناگزیر به واردات سوخت مایع با هزینه و آلایندگی بسیار سنگین خواهد بود.

به گفته وی امروز سی ان جی بخش کوچک صنعت خودرو نیست بلکه صنعت خودرو بخش کوچک صنعت گاز است بنابراین باید از این سوخت به عنوان منبع انرژی ارزان در حوزه حمل و نقل استفاده شود.

وی تصریح کرد : در حال حاضر نبود قیمت گذاری مناسب گاز سی ان جی ، استفاده از اتوبوس های گاز سوز در ناوگان حمل و نقل را با مسائل و مشکلاتی روبرو کرده است.

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"