کد خبر: ۲۷۰۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۳

بازگشت رکود و افت تولید به صنعت خودرو و قطعه سازی کشور

به گزارش خبر خودرو ، دبیر انجمن قطعه سازان ضمن اشاره به رشد تولید خودرو در سال جاری گفت : در چهار ماهه اول امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته حدود 75 درصد افزایش تولید خودرو در کشور داشتیم که این میزان با توجه به برنامه ریزی هایی که توسط وزارت صنعت و معدن و خودروسازان صورت گرفته قطعا رقم قابل قبولی است .

ساسان قربانی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو ، افزود : برای تحقق این مهم به اذعان شرکت های خودروسازی ،  قطعه سازان علی رغم مشکل وصول به موقع مطالبات ، همراهی بسیار خوبی را با خودروسازان در زمینه تامین قطعات داشتند به طوری که همکاری مشترک شرکتهای خودروساز و قطعه ساز منجر به افزایش تولید قطعه و جذب حدود 20 هزار نیرو در واحدهای قطعه سازی گردید .

وی با اشاره به بیکاری حدود 100 هزار نیروی شاغل در واحدهای قطعه سازی کشور در دو، سه سال گذشته تصریح کرد : خوشبختانه با رشد تولید در واحدهای خودروساز و قطعه ساز ، تعداد قابل توجهی نیروی انسانی به صنعت قطعه سازی کشور بازگشتند که قطعا حرکت بسیار مثبتی تلقی می شود .

وی اظهار داشت : متاسفانه از اواسط تیرماه امسال مجددا این صنعت با افت تولید و رکود ناشی از بلاتکلیفی در قیمت ها مواجه شده است که مسلما ناشی از اظهار نظرهای متعدد در خصوص قیمت خودرو در رسانه ها است ، جملاتی چون : خودرو نخرید ، ارزان می شود یا خودرو به زودی ارزان می شود . یعنی ایجاد رکود در بازار .

وی گفت : هم اکنون شرکتهای خودروسازی که در وضعیت تولید زیان ده هستند برای تحمل زیان و اداره بنگاه به فروش اموال روی آوردند که قطعا خبر خوبی  برای صنعت خودرو کشور نیست ، زیرا فروش دارایی ها هنگامی منطقی است که شرکت ها درصدد ساخت و ساز و سرمایه گذاری و یا توسعه محصول باشند و نه گذران روزمره . به راستی از نابودی صنعت  خودرو کشور چه کسانی سود می برند ؟! آیا بستر با این روش ها برای واردات فراهم نمی شود ؟! نباید فراموش کنیم صدمه به تولید ملی با هر روشی هزینه جبران ناپذیری را به کل اقتصاد و جامعه تحمیل می کند که باید در فرصتی مناسب هزینه های ناشی از توقف تولید را که مستقیم و غیر مستقیم به اقتصاد تحمیل می شود محاسبه کرد . این رقم ده ها برابر حجم گردش نقدینگی در صنعت خودرو است چرا که بدترین تولید نسبت به واردات کور و رانتی شرف دارد .

وی افزود : همه می دانند  فروش دارایی برای بقاء ، آن هم برای  هزینه های جاری شرکت ها قطعاً حرکت مناسبی در بنگاهداری محسوب نمی شود اما این اتفاق در حال رخ دادن است این در حالی است که بخش عمده ای از مشکلاتی که صنعت خودرو با آن روبرو است به صورت طبیعی به صنعت قطعه سازی کشور منتقل می شود چرا که 80 درصد یک خودرو توسط قطعه سازان تامین می شود .

 این فعال صنعت قطعه سازی کشور در ادامه تاکید کرد : متاسفانه اقدامات آگاهانه و یا ناآگاهانه اخیر در کشور موجب رکود مجدد صنعت خودرو و همچنین تعدیل نیرو ،کاهش سفارش گذاری و افت تولید در واحدهای قطعه ساز شده است که در شرایط کنونی این مساله بزرگترین فشار به صنعت قطعه سازی کشور محسوب می شود. مجدداً شرکت های قطعه سازی به خاطر افت تولید ، اقدام به تعدیل نیرو می کنند .

قربانی خاطر نشان کرد : اکنون که صنعت خودروسازی کشور هدف و برنامه جامعی تدوین کرده ، هر فرد در هر جایگاهی به خودش نباید اجازه دهد که برای این صنعت تصمیم گیری نماید . متأسفانه تخریب صنعت خودرو و قطعه سازی در سال های اخیر به حدی بوده است که دیگر سرمایه گذاری در قطعه سازی صورت نمی گیرد و متاسفانه قطعه سازان موجود نیز به مرور در حال خروج از این صنعت هستند ، تعدادی نیز ورشکسته شده اند و این عمده مشکل قطعه سازان است که با مشکل نقدینگی نیز همراه شده و همه این ها  نگران کننده  است .

وی همچنین به اهمیت تولید داخل و توجه به اقتصاد مقاومتی در کشور اشاره کرد و گفت : متاسفانه در سالی که باید به تولید داخل توجه شود ، دانسته یا ندانسته برخی افراد در حال دامن زدن به واردات خودرو هستند در حالی که کسب سود تعداد معدودی از این افراد مساوی است با ضربه خوردن صنعت و تولید کشور و تشدید بیکاری ، آسیب های اجتماعی و تقدیم دودستی بازار به وارد کنندگان و تولیدات خارجی ، که قطعا دود آن به چشم کل جامعه خواهد رفت و تکفیر آیندگان را به همراه خواهد داشت .

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"