کد خبر: ۲۷۰۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو، یک کارشناس صنعت خودرو گفت : امروز با توجه به هزینه هایی که برای تولیدکنندگان تحمیل می شود و نرخ تورم کنونی مسلما قیمتهای اعلام شده خودروها ، رقم های چندان بالایی نیست .

تبعات اظهارات ناشی از کاهش قیمت خودرو بر رکود در این بازار

به گزارش خبر خودرو، یک کارشناس صنعت خودرو گفت : امروز با توجه به هزینه هایی که برای تولیدکنندگان تحمیل می شود و نرخ تورم کنونی مسلما قیمتهای اعلام شده خودروها ، رقم های چندان بالایی نیست .

مرزبان در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، افزود : هنگامی که صحبت از کاهش قیمت خودرو به میان می آید طبعا این مساله تا حدودی موجب ایجاد در رکود در بازار می شود چرا که اغلب متقاضیان به دلیل ابهام در قیمت ها ، از خرید و فروش ممانعت می کنند.

وی همچنین در خصوص امکان کاهش قیمت خودرو گفت : در صورتی که خودروسازان شرایطی که در گذشته داشتند را اصلاح کنند تا حدودی می توانند قیمت های فعلی را  اصلاح کنند به عنوان مثال باافزایش کارایی و کیفیت قطعات و همچنین کاهش هزینه ها اضافی طبعا می تواند موجب کاهش حاشیه سود شرکتها و در نهایت کاهش قیمت خودرو شود.

وی تصریح کرد : البته خودروسازان یک زمانی عادت کردند به اینکه کمک های دولتی خوبی را دریافت کنند و خوشبختانه حمایت های مناسبی نیز از این صنعت شود اما متاسفانه این حمایت ها کمرنگ شده لذا شرکتها با توجه به شرایطی که در گذشته داشتند احساس می کنند که امروز نمی توانند مثل قبل حرکت کنند و باید به مرور شرکتها بر امکانات خود تکیه نمایند.

وی در ادامه به روند افزایش واردات خودرو در سال جاری اشاره کرد و گفت : هر چند شرایط واردات اهمیت زیادی دارد اما به نظر میرسد که باید کنترل بیشتری در خصوص واردات خودرو صورت گیرد و صرفا با کسب سود از محل واردات نباید این تصور ایجاد شود که موضوع واردات حل شده بلکه باید نگاه شود که وقتی یک خودرو گران قیمت وارد می شود و بالای یک میلیارد تومان است قطعابخشی از این درامد نصیب دولت شده است که برای دولت نیز بد نبوده و به واسطه تعرفه 40 درصدی درامدی را کسب کرده است اما باید این مساله مورد توجه قرار گیرد که این میزان در آمد چه تبعاتی را برای مصرف کنندگان و کل کشور به دنبال خواهد داشت.

وی با ابراز تاسف از ایجاد فرهنگ مصرف گرایی در جامعه تاکید کرد : حرکت در مسیر مصرف گرایی صرف از موضوعات فرهنگی است و معمولا در جامعه نسبت به آن تبلغ می شود و معمولا کمترین بها به رفع این گونه معضلات فرهنگی می شود.

وی گفت : البته یکی از مسائل مهم در خصوص واردات ، هزینه ای است که تعمیرات این خودرو برای کشور به دنبال دارد و ضمن اینکه این موضوع شغلی را  نیز در کشور ایجاد نمی کند بنابراین در شرایط کنونی تنها موضوع واردات خودرو مطرح نیست بلکه مسئله مهم تداوم واردات قطعات یدکی این خودروها و خروج ارز از کشور است.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد : واردات خودرو باید منطقی باشد در حالی که امروز به نظر می آید که واردات یک رابطه هدفمند و بلند مدتی را دنبال نمی کند هر کس به هر میزان زورش می رسد از هر مبادی خودروهایی را با تیراژ بسیار محدود وارد می کند که اصولا این روند منطقی نیست  و باید حداقل تیراِژی که برای واردات خودرو صورت گیرد کمتر از 5 هزار دستگاه نباشد

مرزبان با اشاره به اینکه با سیاست اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید داخل و اشتغالزایی در کشور ، افزود : البته این به مفهوم بستن مبادی ورودی و قطع ارتباط با کشورهای دنیا نیست بلکه باید کنترل هایی در روند واردات صورت گیرد که در شرایط کنونی موجب تشدید مشکلات تولیدکنندگان داخلی نشود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"