کد خبر: ۲۷۲۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۳
به گزارش خبرخودرو ؛ مدیر حسابداری مدیریت شرکت سایپا با تایید فروش اموال مازاد این شرکت گفت: این کار مهم مدتی است در دستور کار شرکت قرار گرفته است.

سايپا اموال غير راهبردي خود را مي فروشد

به گزارش خبرخودرو ؛ مدیر حسابداری مدیریت شرکت سایپا با تایید فروش اموال مازاد این شرکت گفت: این کار مهم مدتی است در دستور کار شرکت قرار گرفته است.

حسن احد زاده با بیان اینکه یکی از کارهای خیلی خوبی که باید انجام می شد و شد همین فروش اموال مازاد بود و امیدواریم ادامه یابد.

وی گفت : شرکت سایپا تاکنون حدود 700 میلیارد تومان دارایی ، املاک مازاد و غیر راهبردی خود را به فروش رسانده است.

مدیر حسابداری مدیریت شرکت سایپا گفت:‌ منابع جذب شده حاصل ازفروش اموال مازاد در چرخه زنجیره تولید قرار گرفته است و به جرات می توان گفت یکی ازدلایل اصلی افزایش تولید خودروسازان در نیمه اول امسال همین جذب منابع حاصل از فروش اموال مازاد بوده است.

مدیر ارشد مالی سایپا با بیان اینکه این شرکت در هیچ بانکی سهامی نداشته است افزود‌: این شرکت ، سهامی راکه در برخی شرکتهای متفرقه که پیشترسرمایه گذاری کرده بود و نیز بیشتر اموالی که در زنجیره تامین و تولید نبودند، شناسایی و به فروش رسانده است.

وی با بیان اینکه منابع حاصل از فروش اموال مازاد جذب و وارد چرخه تولید شده است توضیح داد : اموال مازاد املاک یا دارایی هایی هستند که در چرخه صنعت خودرو نیستند و این به آن معنا نیست که این اموال غیر اقتصادی هستند ، بلکه اموالی هستند که در زنجیره صنعت خودرو قرار ندارد.

مدیر حسابداری مدیریت شرکت سایپا درادامه مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر با اشاره به اینکه خودروساز باید همه منابع حاصل از تولید و فروش را صرف زنجیره تامین خودروسازی کند گفت: در بیشتر نقاط دنیا منابع حاصل ازتولید دوباره به چرخه صنعت خودرو باز می گردد .

وی با بیان اینکه این کار از دو سال پیش آغاز شده است افزود : تمامی تمرکز شرکت بر تقویت زنجیره تولید است و فروش اموال مازاد نیز درهمین راستاست.

احد زاده با اشاره به اینکه عمده اموال مازاد شرکت به فروش رسیده است، گفت: این پروسه ای است که مدام وبه صورت مستمر در حال پیگیری است و پس از این هم هر دارایی که شناسای شود در پروسه فروش قرار می گیرد.

مدیر حسابداری مدیریت شرکت سایپا اضافه کرد : بستگی به نوع دارایی شرکت ، فروش اقلام و املاک مازاد از طرق مختلفی چون بورس و مزایده صورت می گیرد.

احد زاده با بیان اینکه صنعت خودروسازی حدود 3 سال است که با زیان مواجه شده است گفت : این زیان دردو سال نخست قابل تحمل بود اما اکنون پس از پشت سر گذاشتن مشکلات فراوان ، ادامه زیان حاصل از کمبود منابع قابل جبران وتحمل نیست .

وی با اشاره به اینکه املاک مازاد شرکت محدودیت دارد ، افزود‌: وقتی خروج منابع و نقدینگی اتفاق می افتد این به معنی زیان است و هر گاه خروج نقدینگی صورت می گیرد یعنی بدهی شرکت به چرخه تامین منابع تولید افزایش می یابد.

مدیر حسابداری مدیریت شرکت سایپا باتاکید براینکه تنها امید خودروسازها در شرایط بوجود آمده افزایش قیمت هاست گفت: امیدواریم با این اقدام بتوان کمبود منابع را تامین کرد و از طرفی با افزایش منابع ، میزان تولید نیز افزایش یابد .

احد زاده با اشاره به تورم چند سال اخیردرکشور گفت: نرخ تورم در چند سال اخیر بیشتر از نرخ افزایش خودرو بوده است .

وی افزود : پیش از سال 1390 و پس از تحریم ها، با سه برابر شدن قیمت مواد اولیه روبرو شدیم و همین امر باعث افزایش نهاده های تولید شد که خودروسازان را با زیان مواجه کرد.

وی با ابراز تاسف از اینکه هیچ نهاد مشخص وثابتی وجود ندارد که به خودروسازان اجازه افزایش قیمت را بدهد گفت : افزایش قیمت های داده شده با توجه به تورم بازار و افزایش نرخ کالاها قابل تحمل و پذیرش است، اما فشار و هجمه هایی که به صنعت خودرو وارد شد مانع تحقق افزایش قیمت های متعارف شد .

احد زاده با مقایسه قیمت خودرو در داخل و خارج از کشور از وجود فاصله قیمتی در کارخانه و بازار انتقاد کرد و افزود‌: باید این تفاوت قیمت از واسطه ها دریافت و به خودروسازها پرداخت شود تا از قبل جذب این منابع ، افزایش تولید انجام شود و به واسطه آن قیمت ثابت بماند.

مدیر حسابداری مدیریت شرکت سایپا بازار خودرو را هوشمند ارزیابی کرد و گفت: افرادی که در این بازار فعالند با مقایسه قیمت فراوده های دیگر که در تولید نقش تاثیر گذاری دارد قیمت محصول را تعیین می کنند و به همین دلیل در بازار قیمت خودرو افزایش می یاد اما شاهد افزایش قیمت برای تولید کننده نیستیم.

احد زاده به افزایش نرخ 9 درصدی نرخ تورم که بانک مرکزی آن را به شورای رقابت اعلام کرد گفت: با تحلیلی که در شورای رقابت صورت گرفت این رقم به حدود پنج درصد کاهش یافت در حالیکه در واقع غیر از این بود و فقط در بخش قیمت نهاده های تولید با افزایش 15 درصدی روبرو شدیم که در نهایت حتی 6 درصد هم به خودروسازها پرداخت نشد .

مدیر حسابداری مدیریت شرکت سایپا با مقایسه شاخص بهای کالاهای مصرفی در نرخ تورم و شاخص بهای خودرو گفت: در نمودار این دو شاخص ، قیمت کالاها طی 15 سال اخیر بیش از 10 برابر رشد داشته است درحالی که در همین مدت شاخص بهای خودرو فقط دو برابر رشد داشته است که این فاصله بوجود آمده را خودروساز پرداخت کرده است .

وی افزود‌: خودروسازها تا سال 91 با افزایش تولید ، سعی در جبران این کسری کرده اند .

احد زاده تصریح کرد : پس از سال 91 که نرخ تورم رشد فزاینده تری به خود گرفت ، در مقابل هیچ افزایش تولیدی صورت نگرفت و همین امر فشار زیادی به خودروسازها وارد کرد .

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"