کد خبر: ۲۷۲۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۳
به گزارش خبرخودرو ،‌ ‌قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در ادامه بر ضرورت افزایش مراکز اسقاط در کشور تاکید کرد و گفت : در حال حاضر خودروهای فرسوده در مراکزی اسقاط می شوند که در سطح کشور پراکنده شدند و ...

اخذ مجوز مراکز اسقاط خودرو آزاد شد

به گزارش خبرخودرو ،‌ ‌قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در ادامه بر ضرورت افزایش مراکز اسقاط در کشور تاکید کرد و گفت : در حال حاضر خودروهای فرسوده در مراکزی اسقاط می شوند که در سطح کشور پراکنده شدند و  حدود 126 مرکز را تشکیل می دهند که در طی سالهای گذشته مجوز فعالیت گرفتند و مشغول بکار هستند که با توجه به هدف گذاری که امسال نسبت به سال گذشته در خصوص خروج فرسوده ها صورت گرفته و رشد حدود 2 برابری را در بر می گیرد نیاز است تا ظرفیت  اسقاط در کشور افزایش یابد.

سید مجتبی شفیعی در نشست خبری با خبرنگاران تاکید کرد : البته سوالات و ابهاماتی از سوی دستگاههای نظارتی به ستاد ابلاغ شده بود که چرا مراکز اسقاط در سطح این تعداد مرکز ثابت مانده است و چرا توسعه داده نمی شود که با برنامه ریزی صورت گرفته و نظر ریاست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت تصمیم بر این شد که هم به لحاظ کمی و هم کیفی مراکز اسقاط را در سطح کشور توسعه داده شوند.

وی گفت : با این تصمیم مقرر گردید تا موانع موجود بر ایجاد مراکز جدید اسقاط برطرف شود و هر سرمایه گذارانی که علاقه مند برای حضور در این عرصه است با هماهنگی صورت گرفته بتوانند به راحتی وارد این فرایند شوند و در این بازار و فعالیت اقتصادی که به نفع کشور نیز است بدون هیچ مشکل و انحصاری حضور پیدا کند.

 قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اظهار داشت : در این راستا ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت سه هدف عمده توسعه کمی ، ارتقای کیفی مراکز و رفع موانع و ابهامات وجود انحصار در این حوزه را دنبال می کند.

شفیعی با اشاره به اهداف توسعه کمی مراکز اسقاط  گفت : بر این اساس و نیاز بازار و توجیه اقتصادی ، هر سرمایه گذاری  و لزوما اشخاص حقوقی می توانند با مراجعه به به ادرات کل صنعت ، معدن و تجارت استان و مجوز تاسیس مرکز را دریافت کنند  وسپس  با مراجعه به پلیس راهور استان موافقت پلیس را در خصوص اعزام کارشناس فنی برای بازدید از خودروهای فرسوده در یافت کنند و بلافاصله پس از این دو مجوز ، کد فعال سازی آنها ازطرف ستاد مدیریت به انها تحویل می شود و می توانند  فعالیت شان در یک دوره موقت و پس از طی ان در یک دوره دائمی ادامه دهند.

وی با اشاره به اهداف ارتقای کیفی مراکز اسقاط  گفت : هدف اصلی از تشکیل این مراکز امکان بازیافت خودروهای فرسوده است چرا که خودروهای فرسوده شامل مواد و قطعاتی است که بازیافت آنها می تواند سرمایه خوبی را به کشور باز گرداند از سویی این اقدام منطبق با اهداف اقتصاد مقاومتی است واز هدر رفت سرمایه هایی که برای تولید این قطعات هزینه شده جلوگیری نموده و عملیات بازیافت را مطابق با استاندارد بین المللی در کشور پیاده خواهد کرد.

وی گفت : امید است با سرمایه هایی که وارد این بخش می شود بتوانیم از فن آوری های خوبی که در بحث بازیافت خودروهای فرسوده وجود دارد استفاده کنیم و با ورود تجهیزات و امکاناتی  که در کشورهای  توسعه یافته وجود دارد یک خودرو به طور کامل بازیافت شود .

وی رفع ابهامات و موانع مطرح  در حوزه انحصار در این مراکز را از اهداف بعدی در این راستا اعلام کرد و افزود : با رفع ابهام در این بخش ایجاد مراکز جدید در فضای شفاف و رقابتی سالم توسعه پیدا  خواهد کرد و بدون هیچ گونه محدودیت و رانتی از سوی دولت این مراکز هم مانند بسیارهای از مراکز اقتصادی به فعالیت خود خواهند پرداخت.

 وی گفت :  ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت از همین جا از همه سرمایه گذاران در این حوزه دعوت می کند  که با مطالعه ضوابط فنی و گزارشاتی که در سایت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت به نشانی  hamsu.ir www. ارائه شده مراجعه نموده و با مطالعه مدارک و آگاهی کامل وارد این حوزه از فعالیت شوند.

وی همچنین با توجه به آمار اسقاط خودروهای فرسوده پس از اجرای طرح جدید واردات خودرو گفت : در سال جاری کمتر از 60 هزار دستگاه خودرو استقاط شده که حدود 24 هزار دستگاه از آن پس از اجرای طرح جدید واردات صورت گرفته است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبر خودرو مبنی بر افزایش مشکل واردکنندگان در طرح جدید واردات خودرو ، گفت : هر چند در طرح جدید مشکلات برای واردکنندگان بیشتر شده است اما قطعا این طرح جدید نفع کشور است.

آغاز نوسازی 190 دستگاه مینی بوس از مهر ماه

وی همچنین در خصوص نوسازی ناوگان مینی بوسرانی گفت : با توجه به توافقاتی که بین شهرداری ، سازمان محیط زیست و ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت انجام شده در مرحله اول نوسازی که از مهرماه آغاز می شود زیرساخت های نوسازی 190  دستگاه خودرو انجام شده است.

خروج یک و نیم میلیون خودرو فرسوده از چرخه حمل و نقل

وی با توجه به آمار خروج خودروهای فرسوده  در کشور اظهار داشت : طی یک دهه اخیر حدود 5/1 میلیون خودرو فرسوده از رده خارج شده است به طوری که بالاترین آمار که طی سالهای گذشته ستاد مدیریت موفق به خروج انها شده  250 هزار دستگاه خودرو طی یک سال بوده و کمترین رقم درطی  7 سال اخیر 72 هزار دستگاه بوده است.

نوسازی 400 هزار دستگاه خودرو فرسوده در سال 93

وی گفت :  خوشبختانه امسال با تغییری که روند خروج خودروهای فرسوده در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت صورت گرفت و حدود 3 ماه است که اجرایی شده رشد خوبی در آمار اسقاط خودروهای فرسوده اتفاق افتاده که پیش بینی می شود که این ستاد بتواند به هدفی که برای امسال در نظر گرفته وحدود 400 هزار دستگاه خودرو فرسوده برای سال 93 است، دست پیدا کند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"