کد خبر: ۲۷۲۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳

روزنامه دنیای اقتصاد: باوجود روند کاهشی قیمت مسکن در تهران برخی از فروشندگان همچنان با قیمت‌هایی بیش از نرخ میانگین منطقه خانه‌های خود را برای فروش گذاشته‌اند. برخی از این آپارتمان‌ها حتی تا متری 8 میلیون تومان نیز از میانگین منطقه بالاتر هستند به طور مثال خانه‌ای 105 متری در فاز 4 خوارزم واقع در شهرک غرب متری 17میلیون تومان برای فروش گذاشته شده میانگین قیمت آپارتمان در این منطقه از متری 8 میلیون تومان تا متری 9میلیون و 500 هزار تومان است. این آپارتمان که 15سال سن دارد امكانات خاصي مانند آسانسور، استخر و... ندارد.

بیشتر آپارتمان‌هایی که بالاتر از میانگین منطقه قیمت‌گذاری شده‌اند نوساز بوده و کمتر خانه‌های بالای 7 سال قیمتی بیش از قیمت منطقه دارند. صالحی یک فعال بازار مسکن در جنوب پایتخت در این رابطه به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: برخی از افرادی که قیمت‌های نجومی برای آپارتمان‌هایشان تعیین کرده‌اند فروشنده نیستند و به قول فعالان بازار از سر شکم سیری قصد فروش خانه شان را دارند این افراد که عجله‌ای نیز برای فروش ندارند حتی اگر بازار دچار جهش شود و براساس نرخ‌های پیشنهادی آنها مشتری پیدا شود باز هم قیمت جدیدی اعلام می‌کنند.

درواقع آنها هیچ وقت نمی‌خواهند خانه‌هایشان را بفروشند حتی اگر این خانه‌ها به قیمت‌های پیشنهادی به فروش روند، آنقدر این خانه‌ها به قیمت بالا عرضه شده که تا تورم یک سال و نیم آینده هم قیمت‌ها به نرخ‌های پیشنهادی آنها نمی رسد. این فعال بازار اظهار کرد: برخی از ساختمان‌هایی که گران‌تر از میانگین منطقه است ویژگی‌های خاصی دارند. به‌طور مثال سازنده‌ای در منطقه ما وجود دارد که ساختمان‌هایی که او می‌سازد به طور میانگین متري 500 هزار تومان از میانگین منطقه بالاتر است. این‌گونه خانه‌ها خریداران خاص خود را دارد و در مرحله پیش‌فروش اکثرا این آپارتمان‌ها به فروش می‌رسد.

او نوع نقشه نمای خاص و مصالح مورد استفاده این نوع سازندگان را دلیل گرانی این آپارتمان‌ها می‌داند. همچنین برخی از محله‌ها به علت بافتی که دارند گران‌تر از محله‌های همجوار خود هستند. به‌طور مثال در منطقه نازی‌آباد محله‌ای به نام هزاردستان وجود دارد که برخي آپارتمان‌هایش متری 5 میلیون و 200 هزار تومان است؛ این درحالی است که آپارتمان‌هایی که در منطقه فردوس غرب است به قیمت  4 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد. این محله نازی‌آباد به علت فضای سبز امکانات و اهالی که در آن ساکن هستند، گران‌تر از سایر محلات این منطقه است و تا زمانی که این ویژگی‌ها را حفظ کند این تفاوت قیمت نیز وجود دارد.

لیست آپارتمان‌هایی که بیش از میانگین نرخ منطقه برای فروش گذاشته شده‌اند:

گران‌ ترین خانه‌ها در مناطق مختلف پایتخت
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"