کد خبر: ۲۷۲۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
فارس: وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال ۲۳ هزار دانش‌آموز اول ابتدایی به آموزش و پرورش اضافه شده‌اند.

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در برنامه نگاه دو شبکه دوم سیما با اشاره به کسری بودجه 5 هزار میلیارد تومانی در آموزش و پرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش در سنوات گذشته هم با کسری بودجه مواجه بوده است و از اعتباراتی که در اختیار داریم قریب به 99 درصد آن را حقوق پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: هر ماه تقریبا 1500 تا 1600 میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کنیم و وقتی که ضربدر 12 ماه سال کنیم رقم بزرگی می‌شود.

فانی با بیان اینکه امسال بودجه دولت نسبت به بودجه مصوب سال 92 حدود 11 درصد افزایش داشته است، خاطرنشان کرد:‌ آموزش و پرورش هم امسال 26 درصد افزایش بودجه داشته است اما برای سال 92 هم کسری بودجه داشته‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که برای رسیدن به تحصیلات رایگان بودجه آموزش و پرورش چقدر باید باشد، گفت: هم ‌اکنون بودجه آموزش و پرورش 20 هزار میلیارد و 400 میلیون تومان است و با توجه به اینکه 12.5 میلیون دانش‌آموز داریم و یک میلیون آنها در مدارس غیر دولتی تحصیل می‌کنند، دولت سالانه به طور میانگین برای هر دانش‌آموز یک میلیون و 850 هزار تومان هزینه می‌کند.

* هیچ سرانه‌ای در دو سال گذشته به مدارس داده نشد

وی با اشاره به موضوع سرانه مدارس، تصریح کرد: امسال برای مدارس در سطح کشور طبق بودجه مصوب مجلس 120 میلیارد سرانه اختصاص دادیم که در دو سال گذشته هیچ سرانه‌ای به مدارس داده نشده بود.

 * مدیران، مردم را به پرداخت پول اجبار نکنند

فانی در خصوص دریافت وجه مدیران از اولیا اظهار کرد: امسال دو مدیر مدرسه تهران را لغو ابلاغ کردیم زیرا یا در هنگام ثبت‌نام و یا در هنگام دادن کارنامه طلب پول کرده بودند؛ می‌دانم که مدیران با مشکل پرداخت هزینه‌های آب، برق و گاز مواجه هستند، اما نباید مردم را اجبار کنند که پول بدهند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به معلمان مازاد، خاطرنشان کرد: در تهران 81 درصد معلمان خانم هستند، درحالی که 51 درصد دانش‌آموزان پسر هستند و جنسیت معلم بخوبی توزیع نشده است؛ در شهرهای بزرگ تورم نیرو داریم و در مناطق محروم با کمبود نیرو مواجه هستیم.

*بازنشسته شدن 24 هزار فرهنگی/اضافه شدن 23 هزار دانش‌آموز

فانی با بیان اینکه امسال 24 هزار فرهنگی از آموزش و پرورش بازنشسته می‌شوند، تصریح کرد: امسال 23 هزار دانش‌آموز اول ابتدایی به آموزش و پرورش اضافه شده‌اند و حدود 1200 معلم برای آنها نیاز داریم درحالی که در مجموع حدود 26 هزار نیروی انسانی کمبود داریم و از روزی که به آموزش و پرورش آمدم استخدام نداشته‌ایم.

وی افزود:‌ امسال 15 درصد کاهش حق‌التدریس خواهیم داشت و از طرفی نیروی انسانی ساماندهی شده است تا در سال‌های آینده به یک تعادل برسیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موضوع بیمه طلایی فرهنگیان گفت: 752 منطقه آموزشی در کشور داریم که گفته شد ادارات تعاون آموزش و پرورش کارگزار بیمه طلایی فرهنگیان باشد؛ همچنین حدود یک میلیون و 600 هزار نفر تحت پوشش بیمه طلایی هستند و وضعیت این بیمه نسبت به روزهای قبل بهتر شده است.

 * طرح رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون اجتماعی دولت


فانی در خصوص آخرین وضعیت رتبه‌بندی معلمان، گفت: هم‌اکنون طرح رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون اجتماعی دولت در دستور کار است؛ این کار افزایش انگیزه فرهنگیان و افزایش شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان را تقویت می‌کند.

وی افزود: طرح رتبه‌بندی معلمان حدود 3 ماه است که در کمیسیون اجتماعی دولت است و باید پس از آن در هیأت دولت مطرح شود و بعد از آن به مجلس رفته و به قانون تبدیل و برای سال 94 آماده شود.

 * 116 هزار نفر در دو سال گذشته استخدام آموزش و پرورش شده‌اند


وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آخرین وضعیت مربیان پیش‌ دبستانی چگونه است، تصریح کرد: به کارگیری نیروی انسانی  استخدام با مجوز معاونت توسعه منابع انسانی ریاست جمهوری خواهد بود؛ دوستان اعتقاد دارند برحسب قانون پنجم توسعه ظرفیت‌های آموزش و پرورش برای استخدام نیروی انسانی تکمیل شده است.

وی افزود: در دو سال گذشته 116 هزار نفر برای آموزش و پرورش استخدام شده‌اند و مصوبه دو سال قبل مجلس هم ناظر بر این موضوع بود؛ پیگیری ها برای مربیان پیش دبستان همچنان ادامه دارد و به محض اینکه هر تعدادی ردیف استخدام دریافت کنیم، آزمون برگزار می‌کنیم و امیدوار هستیم ردیف استخدام بگیریم.

* امسال پنجشنبه‌ها تعطیل است بجز در 2 هزار مدرسه ابتدایی

فانی در خصوص تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس گفت: امسال پنجشنبه‌ها تعطیل است، بجز در بیش از دو هزار مدرسه ابتدایی که فعالیتی شاد را پیش‌بینی کرده‌ایم و اجرای آزمایشی می‌کنیم؛ ثبت‌نام در این مدارس اختیاری است و با مشارکت اولیا خواهد بود.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"