کد خبر: ۲۷۲۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۳
ایرنا: مالزیایی ها میل فراوان به خوردن غذا دارند و گفته می شود اگر مالزیایی ها کار دیگری انجام ندهند، غذا را فراموش نمی کنند و ˈغذا خوردیˈ نخستین جمله پس از دیدارهای دو جانبه است.

این خصلت باعث اسراف بیش از حد مواد غذایی در مالزی گردشگر پذیر شده است که رستوران های بسیار را در خود جای داده و انجمن مصرف کنندگان مسلمان را در مقابل این اسراف به واکنش واداشت.

این انجمن از دولت درخواست کرد اسراف کنندگان مواد غذایی را جریمه کند.

شاید درخواست انجمن مصرف کنندگان مسلمان مالزی اجرایی نباشد، اما نشان دهنده میزان بالای اسراف مواد غذایی در این کشور جنوب شرق آسیا است که مردم شاید سه وعده غذای خود را در رستوران ها صرف می کنند.

آمار نشان می دهد که روزانه 30 هزار تن زباله در مالزی تولید می شود که 15 حدود 50 درصد آن ناشی از اسراف مواد غذایی و زباله های آشپزخانه است که هفت و نیم برابر یک زمین فوتبال را پر و هفت و نیم میلیون گرسنه را سیر می کند.

براساس آمار میزان زباله های آشپرخانه و مواد غذایی مالزی در سال 2009 حدود 930 تن (برابر با 930 هزار کیلوگرم برنج) بود که در سال 2011 به دو برابر رسید و اکنون آمار نشان می دهد روزانه این میزان به 15 هزار تن در روز رسیده است که سهم هر نفر از جمعیت 30 میلیونی مالزی نیم کیلوگرم زباله موادغذایی و آشپرخانه است.

سهم شهر کوالالامپور به عنوان پایتخت اقتصادی مالزی و مرکز گردشگرپذیری اصلی از زباله های مواد غذایی سه هزار تن است و این آمار نشان می دهد بین 10 تا 15 درصد از مواد غذایی مالزی روزانه هدر می رود.

'پالانیول' وزیر محیط زیست مالزی نیز نسبت به افزایش بی حد زباله های آشپزخانه و مواد غذایی در این کشور واکنش نشان داد و خواستار اقدام فوری در این زمینه شد.

انجمن مصرف کنندگان مسلمان مالزی نیز روز شنبه از دولت این کشور خواست اسراف کنندگان غذا را مجازات و جریمه کند تا از هدر رفتن مواد غذایی در این کشور جلوگیری شود.

'نادزیم جوهان' رییس انجمن مصرف کنندگان مسلمان در مالزی، گفت که اسراف و زیاده روی در استفاده از غذا در مالزی باید در دستور کار دولت قرار گیرد و مجازات هایی از جمله جریمه برای جلوگیری از این رفتار در نظر گرفته شود.

به نوشته روزنامه استار، وی یکی از عواملی اسراف بیش از اندازه در مواد غذایی در مالزی را رستوران هایی اعلام کرد که به صورت سلف سرویس غذا ارائه می دهند و بسیاری از مشتریان غذاها را حتی بدون اینکه مزه کنند دست نخورده رها می کنند.

رییس انجمن مصرف کنندگان مسلمان مالزی، گفت که در بسیاری از کشورهای پیشرفته از جمله ژاپن برای غذا ارزش خاصی قائل هستند و اگر در رستوران هایی که به صورت سلف سرویس خدمات به مردم ارائه می دهند، غذایی برداشته اما مصرف نشود، فرد مصرف کننده به اندازه غذای مانده جریمه می شود.

این مقام مالزیایی تصریح کرد که به منظور جلوگیری از اسراف غذا باید قوانینی برای رستوران ها، هتل ها و همچنین افراد جامعه وضع شود.

متخصصان و کارشناسان مالزیایی پیش از این نیز نسبت به بحران کمبود غذا در این کشور هشدار داده و خواستار اصلاح الگوی مصرف در مالزی شده بودند.

هدر دادن غذا در مالزی تنها محدود به مصرف بیش از اندازه و یا غذای دست نخورده نمی شود، بلکه در برخی از موارد خرید مواد غذایی به اندازه ای زیاد است که تاریخ مصرف آن منقضی می شود.

اسراف غذا چالش بسیاری از کشورها است که به منظور مقابله با آن تلاش هایی صورت گرفته است اما تغییر الگوی رفتاری مصرف کنندگان در بسیاری از کشورها نتوانسته از مصرف بیش از اندازه غذا جلوگیری کند.

کارشناسان معتقدند اسراف مواد غذایی هم در چرخه تولید هم در چرخه مصرف انجام می شود، به طوری که آخرین گزارش های جهانی نشان می دهد سال 2013 میلادی نیمی از مواد غذایی در جهان هدر رفته است.

در کشورهای در حال توسعه این اسراف در چرخه تولید صورت می گیرد، حال آنکه در کشورهای توسعه یافته این اسراف در چرخه مصرف و توسط مصرف کنندگان انجام می شود، به طوری که هر فرد در این گونه کشورها سالیانه 100 کیلوگرم مواد غذایی هدر می دهند.

آمار سازمان ملل نیز گویای این امر است که حدود یک سوم از مواد غذایی جهان برابر با یک میلیارد و 300 میلیون تن از تولید سالانه هدر می رود.

در مالزی میزان هدر رفتن مواد غذایی هم در چرخه تولید و هم مصرف صورت می گیرد.

کارشناسان مالزیایی به مردم هشدار می دهند عادات و الگوی مصرف مواد غذایی خود را تغییر دهند وگرنه در پرتو افزایش قیمت و کمبود مواد غذایی این کشور بحران مواد غذایی را تجربه خواهد کرد.

آمار وزارت بهداشت مالزی نشان می دهد 30 درصد از شهروندان این کشور چاق و 30 درصد دیگر دچار اضافه وزن هستند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"