کد خبر: ۲۷۳۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
مهر: کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان بر اساس بازشماری آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور اشرف غنی احمدزی را برنده انتخابات اعلام کرد که این موضوع با توجه به چندین ماه بن بست انتخاباتی در این کشور با واکنش متعدد رهبران جهان مواجه شد.

سازمان ملل

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل توافق سیاسی در افغانستان به منظور تشکیل دولت وحدت ملی را به اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری این کشور تبریک گفت.

در این بیانیه آمده است به اشرف غنی احمدزی به عنوان رئیس جمهور منتخب افغانستان تبریک می‌ گویم. توافق بین نامزدها برای تشکیل یک دولت وحدت ملی راه را برای آینده‌ ای باثبات‌ تر و شکوفاتر برای این کشور هموار کرد.

آمریکا

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز در تماس تفلنی با اشرف غنی و عبدالله دو نامزد پیروز در انتخابات از آنها برای همکاری در زمینه تشکیل دولت افغانستان تشکر کرد و وعده حمایت از این کشور را داد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه ای تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان را به عبدالله و اشرف غنی تبریک گفت و تاکید کرد دو نامزد، مردم افغانستان را در اولویت قرار دادند و با تشکیل دولت وحدت ملی نخستین قدم برای تغییر صلح‌ آمیز و دیپماتیک در تاریخ این کشور برداشته شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: می‌ دانیم که راه دموکراسی بسیار طولانی و پرخطر است اما این راهی است که به بهترین نتایج می رسد. در روزهای آینده افغانستان شاهد یک فرصت بسیار بزرگ برای بازیابی قدرت پس از انتخابات اخیر که مقدمه آغاز حرکت افغانستان به سوی اصلاحات و پیشرفت است، خواهیم بود.

کانادا

جان برد وزیر امور خارجه کانادا نیز در بیانیه ای ضمن استقبال از توافق اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله برای تشکیل حکومت وحدت ملی تاکید کرد امضای این توافقنامه مسالمت آمیز باعث ثبات و رفاه بیشتر در افغانستان می شود و حکومت جدید نماینده تمام افغان ها است.

وی تاکید کرد این توافقنامه زمینه را برای انتقال تاریخی قدرت از یک رئیس جمهور به رئیس جمهور دیگر فراهم می کند و کانادا مطمئن است که اکثر ملت افغانستان مسیر توسعه اقتصادی عاری از فساد را انتخاب کرده و مصمم هستند تا برای منافع ملی کشورشان کار کنند.

برد با اشاره به آمادگی کانادا برای همکاری با دولت جدید گفت رهبری جدید افغانستان باید به سرعت حرکت کرده و به یک سلسله چالش های اقتصادی و امنیتی افغانستان پاسخ دهد و اعتماد بازرگانان و سرمایه گذاران را جلب کند.

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا نیز در بیانیه ای ضمن استقبال از توافق تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان تاکید کرد که هم اکنون زمان اتحاد افغان ها در راستای اتحاد برای مقابله با وضعیت بد اقتصادی و چالش‌ های امنیتی فراهم شده است و با دولت جدید افغانستان برای اجرای سریع اصلاحات مورد نیاز در راستای صلح و موفقیت همکاری می کنیم.

آلمان

"فرانک والتر اشتاین مایر" وزیر خارجه آلمان نیز در پیامی تبریک به رئیس جمهور جدید ضمن استقبال از تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان تاکید کرد این اقدام نشانگر آغاز مرحله جدید برای این کشور بوده و به ماهها تردید در این کشور پایان داده است.

پاکستان

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز در بیانیه ای ضمن استقبال از توافق دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان آن را یک تحول مثبت در این کشور خواند و این توافق را به دولت و مردم افغانستان تبریک گفت.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"