کد خبر: ۲۷۳۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۰۱ مهر ۱۳۹۳
روزنامه شرق: یک دانش‌آموز طی هفته‌های گذشته تا به امروز که سر کلاس درس نشسته ، چه هزینه‌هایی را برای خانواده خود تراشیده است؟ پاسخ به این سوال نیازمند بررسی‌های میدانی است.

بر اساس بررسی صورت‌گرفته یک دانش‌آموز تهرانی در کمترین حالت در مدرسه دولتی و بدون رفت‌وآمد با سرویس مدرسه به‌طور میانگین 700‌هزار‌تومان برای نشستن در کلاس درس در روز اول مهر، برای خانواده خود هزینه‌بردار است. در طرف دیگر اما برای یک دانش‌آموز در مدرسه غیرانتفاعی با احتساب نرخ سرویس مدرسه و شهریه دریافتی، حدود 10میلیون‌تومان هزینه صرف شده است.

هزینه‌های نجومی‌ای که هم‌اکنون با افزایش سهم مدارس غیرانتفاعی و هیات‌امنایی از 5/ 8 درصد سال 1391 به 5/ 12‌ درصد از میان کل مدارس کشور در سال 1392، روزبه‌روز در حال افزایش است و الزام مدارس دولتی برای دریافت هزینه‌هایی از خانواده‌ها نیز بر جمع این هزینه‌ها افزوده است.

یک دانش‌آموز در کمترین حالت برای نشستن سر کلاس در روز اول مهر نیاز‌هایی همچون: خرید کتاب‌های درسی، خرید 10جلد دفتر تحریر، پنج‌عدد مداد، پنج‌عدد خودکار، یک‌عدد مدادتراش، یک‌عدد پاک‌کن، یک‌عدد جامدادی، یک‌جعبه مدادرنگی، روپوش مدرسه، کیف مدرسه، کفش، یک‌دست لباس ورزشی، هزینه‌های خوراکی دانش‌آموز در طول روز (یک کیک و شیرکاکائو) و هزینه‌های متفرقه در آغاز سال تحصیلی (جشن آغاز سال و...) دارد که جمع آنان رقمی حدود 700‌هزار‌تومان می‌شود. (شرح کامل در جدول شماره یک) علاوه‌بر این دانش‌آموزانی که سال تحصیلی خود را در مدارس غیرانتفاعی آغاز می‌کنند، اوضاع متفاوت‌تری دارند. چرا که خانواده‌های این دانش‌آموزان باید در قبال دریافت خدمات آموزشی شهریه‌هایی را نیز پرداخت کنند.

 در حال حاضر بر اساس بررسی‌های میدانی صورت‌گرفته در روزنامه «شرق» میانگین شهریه‌های مدارس غیرانتفاعی به شرح زیر است: مدرسه غیرانتفاعی ابتدایی درجه‌یک 5/5میلیون‌تومان، مدرسه غیرانتفاعی ابتدایی درجه‌دو 5/4میلیون‌تومان، مدرسه غیرانتفاعی راهنمایی درجه‌یک 5 /6 میلیون‌تومان، مدرسه غیرانتفاعی راهنمایی درجه‌دو 5/5میلیون‌تومان، مدرسه غیرانتفاعی دبیرستان درجه‌یک 9‌میلیون‌تومان و مدرسه غیرانتفاعی دبیرستان درجه‌دو هفت‌میلیون‌تومان (کمتر یا بیشتر از این رقم شهریه‌ها نیز وجود دارد اما این ارقام به‌صورت میانگین است).

بر این اساس می‌توان گفت خانواده‌ها با هزینه‌های جاری دانش‌آموز در کمترین حالت متحمل هزینه 700‌هزار‌تومانی می‌شوند و در مدارس غیرانتفاعی با میانگین شهریه‌های هفت‌میلیون‌تومانی، هزینه‌های جاری و هزینه‌های سرویس مدارس، رقمی حدود 10‌میلیون‌تومان صرف فرزندان خود برای نشستن سر کلاس درس می‌کنند.

هزینه 200 تا 800‌هزار‌تومانی سرویس مدارس

علاوه‌بر هزینه‌های اشاره‌شده، سرویس مدارس نیز یکی از هزینه‌بردارترین موارد در آغاز سال تحصیلی برای خانواده‌هاست. بر اساس ارقام اعلام‌شده از سوی سازمان تاکسیرانی تهران که به تصویب شورای شهر تهران نیز رسیده است، هزینه ماهانه کرایه خودرو سواری هر دانش‌آموز 85‌هزار‌تومان است که جمع سالانه آن به رقمی در حدود 800‌هزار‌تومان می‌رسد.

 همچنین اگر دانش‌آموزان با خودرو ون رفت‌وآمد کنند، باید سالانه رقمی حدود 440‌هزار‌تومان پرداخت کنند و اگر به‌جای ون از میدل‌باس یا اتوبوس استفاده می‌کنند باید به‌ترتیب سالانه 250‌هزار‌تومان و 200‌هزار‌تومان پرداخت کنند. ارقامی که تنها مربوط به مسافت‌های 10 تا 15کیلومتر می‌شود و اگر مسافت‌ها بالای 20 تا 25کیلومتر شود به تمامی ارقام حدود 25‌درصد افزوده می‌شود.

هزینه‌های دریافتی در مدارس دولتی

مدارس دولتی طبق قانون موظف به دریافت شهریه از خانواده‌ها نیستند. اما شانه خالی‌کردن آموزش‌وپرورش از پرداخت هزینه‌های جاری مدارس اعم از هزینه‌های انرژی و... باعث شده مدیران مدارس دولتی راهی جز دریافت هزینه‌ها از خانواده‌ها نداشته باشند. مساله‌ای که هنوز از سوی آموزش‌وپرورش کنترل نشده است و هر سال باوجود شعار‌های این وزارتخانه مبنی بر برخورد با مدیران متخلف، باز هم خانواده‌ها گزینه‌ای جز پرداخت شهریه به مدارس دولتی ندارند.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"