کد خبر: ۲۷۳۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۰۱ مهر ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو ، یک کارشناس ارشد بازار سرمایه ، روند کلی بازار سرمایه را مثبت ارزیابی کرد و گفت : گروه خودرویی به عنوان پیشتاز در حجم و ارزش معاملات بورسی طی ماه گذشته توانست به جایگاه واقعی خود در بازار سهام دست یابد.

تاثیر آینده مذاکرات در افزایش سودآوری سهام شرکت های خودرویی

به گزارش خبر خودرو ، یک کارشناس ارشد بازار سرمایه ، روند  کلی بازار سرمایه را مثبت ارزیابی کرد و گفت : گروه خودرویی به عنوان پیشتاز در حجم و ارزش معاملات بورسی طی ماه گذشته توانست به جایگاه واقعی خود در بازار سهام دست یابد.

کیوان شیخی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، با اشاره به روند مثبت مذاکرات پیش رو و گمانه زنی هایی که صورت گرفته است ، اظهار داشت : البته بدون توجه به مذاکرات سیاسی و فارق از چشم انداز این مذاکرات در صنعت خودرو، آمار اعلام شده به بازار و رشد حدود 140 درصدی در تولید و تحویل سود سهام شرکت های خودرویی ، جو خوشبینی را برای گروه خودرویی در بازار سرمایه ایجاد کرده است.

وی گفت : همچنین مصوبه دولت مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی و جلوگیری از ورود خودروهای لوکس به بازار ایران قطعا خبر خوشایندی برای گروه خودرو و تراز ارزی کل کشور است.

وی در ادامه به حرکت خودروسازان در کاهش اختلاف قیمت کارخانه و نمایندگی اشاره کرد و اظهار داشت : توجه به این مسئله و سرلوحه قرار دادن مشتری مداری در شرکت های خودروساز نیز خبر خوشی برای گروه خودرویی در بازار سهام و سرمایه است چرا که دست واسطه گران و دلال کوتاه و کالای تولیدی به مصرف کننده واقعی می رسد.

وی همچنین به ورود سرمایه گذاران خارجی و افزایش تنوع در تولیدات خودروسازان داخلی پرداخت و گفت : در حالی که در سال های گذشته تولیدات داخلی خودروسازان از تنوع چندانی برخوردار نبود اما ورود سرمایه گذاران خارجی باعث شد که پلت فرم های جدیدی به شرکت های داخلی وارد و محصولات جدید با برند ایرانی تولید شود که این نیز می تواند در آینده سود آوری شرکتهای بورسی خصوصا گروه خودرویی و قطعات تاثیر بسزایی داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین خاطر نشان کرد : خوشبختانه افزایش بهای تمام شده تولید در خودروهای خارجی باعث تمایل مصرف کنندگان به استفاده از تولیدات داخلی و افزایش توان رقابت شرکتهای داخلی با خودروسازان خارجی شده است.

شیخی افزود : امروز توجه به شاخص های کیفیت و بهره وری و اثر بخشی و کارایی در شرکتهای داخلی و رشد هر یک از این شاخص ها قطعا بر روی سودآوری شرکت های خودرویی اثرات مثبتی را گذاشته و منجر به رشد اقتصادی در  کشور خواهد شد.

وی همچنین تحقق وعده دولت در حفظ و ایجاد اشتغالزایی در کشور را مستلزم توجه بیشتر به حوزه تولید و صنعت دانست و گفت : مسلما تحقق این شعار راهی جز توجه به حوزه تولید و صنعت ندارد .

وی تصریح کرد : البته حمایت از تولید داخل مستلزم کاهش و تعدیل نرخ بهره تسهیلات در بخش تولید و صنعت کشور و همچنین کاهش سود سپرده های بانکی است تا سرمایه ها به سمت تولید جریان پیدا کرده و کفه ترازو به سمت تولید سنگین تر شود.

وی همچنین به تاثیر آینده مذاکرات هسته ای در گروه خودرویی پرداخت و تصریح کرد : البته فارغ از مثبت و یا منفی بودن جریان مذاکرات هسته ای ،  معتقدیم که اتفاقات خوبی در آینده در گروه خودرویی رخ خواهد داد اما در صورتی که روند مذاکرات مثبت باشد این اتفاق دوچندان خواهد شد چنانچه بدون محدودیت سرمایه گذاران خارجی در ایران سرمایه گذاری نموده و سودآوری شرکتهای خودرویی را دوچندان خواهد شد.

وی افزود : در صورتی که روند سودآوری شرکت های خودرویی تثبت شود قطعا دیگر نیازی نیست که پروسه آنها با روند مذاکرات هسته ای گره زده شود شاید در برخی مواقع این دو رابطه مستقیمی با یکدیگر داشته باشند  ولی در کل روند سود آوری شرکت های خودرویی مستقیما تاثیر پذیر از آینده مذاکرات هسته ای نیست چرا که با رفع تحریم های اصلی ، این صنعت راه خود را یافته و مبادرت به تامین قطعات مورد نیاز کرده است به طوری که در این جریان بسیاری از  شرکت های خارجی به این نتیجه رسیدند  که از روابط با ایران  منتفع می شوند .

وی تصریح کرد : قطعا در بلند مدت روزهای بسیار خوبی در انتظار گروه خودرو و قطعات خواهد بود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"