کد خبر: ۲۷۳۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۰۱ مهر ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: لایحه ایجاد سامانه ملی بانک اطلاعاتی مراکز معاینه فنی توسط وزارت کشور به مجلس ارائه شده است. با تصویب این طرح پلیس راهور می تواند با دسترسی به این بانک اطلاعاتی به سوابق معاینه فنی خودروها در تهران و سایر کلانشهرها دسترسی داشته باشد.

مجلس به مشکل معاینه فنی خودروها ورود کند

به گزارش خبر خودرو، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: لایحه ایجاد سامانه ملی بانک اطلاعاتی مراکز معاینه فنی توسط وزارت کشور به مجلس ارائه شده است. با تصویب این طرح پلیس راهور می تواند با دسترسی به این بانک اطلاعاتی به سوابق معاینه فنی خودروها در تهران و سایر کلانشهرها دسترسی داشته باشد.

ولی آذرویش افزود: بانک اطلاعاتی مراکز معاینه فنی مهمترین مزیتی که  این است که پلیس راهور از میزان ایمنی خودروها باخبر شوند به عنوان مثال زمانی که تصادفی روی می دهد پلیس راهور با دسترسی به این سامانه اطلاعاتی به خوبی می داند که این خودرو معاینه فنی انجام داده است یا خیر.

وی ادامه داد: راه اندازی این سامانه ملی نیازمند تصویب مجلس است که اجرای این طرح اکنون از سوی وزارت کشور در حال پیگیری است. اخیرا لایحه ای به مجلس ارائه شده تحت عنوان لایحه کاهش آلودگی هوا  و رایزنی های لازم با نمایندگان مجلس اکنون در حال انجام است بحث ساماندهی مراکز معاینه فنی و لزوم انجام این کار یکی از محورهای کلیدی این لایحه است.

لزوم توجه مسئولان به انجام معاینه فنی خودروها

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران با تاکید به لزوم ورود مجلس به اصلاح قانون 5 ساله شدن سن معاینه فنی خودروهای شهر تهران بیان کرد: آن چیزی که اکنون مورد توجه نمایندگان مجلس و بطور کلی مسئولان قرار گیرد، مساله سلامت مردم است.سلامت مردم ناشی از بحث کاهش آلایندگی های زیست محیطی، زیست شهری سالم و ارتقای سطح ایمنی و سلامتی خودروهاست. این دغدغه تنها در تهران به عنوان پایتخت کشور و یا سایر کلانشهرها مطرح نیست بلکه  در تمامی  شهرهای مطرح دنیا که با چنین مشکلاتی روبه رو بودند توانستند با مدیریت تاثیر این عوامل را در به خطر انداختن سلامت جان شهروندانشان کاهش دهند.

وی با اشاره به تجربه های جهانی شهرهای مطرح دنیا در مدیریت آلودگی هوا یادآور شد: مطالعات جهانی نشان می دهد شهرهای بزرگی مانند لندن، مکزیکوسیتی، توکیو و ... دچار این مشکل بودند اما در این شهرهای بزرگ مسئولان به این صورت برنامه ریزی کردند که برای کاهش آلایندگی های شهری فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی را گسترش دادند. همچنین اقدام به خروج خودروهای فرسوده از شهرهای خود مطرح کردند و مهمتر از همه اینکه بحث انجام معاینه فنی خودروهای شهر را در کلانشهرهای خود جدی گرفتند. همچنین در خصوص افزایش تولیدات خودروهایشان به ارتقای کیفیت بیشتر از کمیت توجه کردند. امروزه ما شاهد این مساله هستیم که  آلودگی ها در این کشورها به صورت یکپارچه مدیریت شده است. ما نیز باید از این تجربه های مفید جهانی در شهر تهران و سایر کلانشهرهای کشور باید الگوبرداری کنیم. باید به این مساله توجه کرد که در دو دهه گذشته شهری مانند لندن از نظر آلودگی هوا وضعیت نامناسب تری نسبت به وضعیتی که اکنون شهر تهران با آن مواجهه است، داشتند اما توانستند در دو دهه آلایندگی های خود را کاهش دهند.

آذروش با تاکید بر اینکه 70 درصد آلودگی های زیست محیطی کلانشهرها ناشی از خودروهاس، تاکید کرد:  یکی از مسائلی که در خصوص آلودگی هوا در کلانشهرها به ویژه تهران وجود دارد، این است که 70 درصد آلودگی های زیست محیطی که در شهرها وجود دارد، ناشی از خودروهاست که شامل گازهای سمی ای است که از اگزوز خودروها وارد هوای شهرها می شود، کیفیت پایین خودرو، سوخت بی کیفیت خودروها مشکلاتی را برای کلانشهرها به وجود آورده است.

وی همچنین گفت: انجام معاینه فنی خودرو 35 درصد در کاهش آلودگی هوا موثر است. ارتقای کیفیت سوخت نیز در کشور در کاهش آلودگی هوا موثر است. خوشبختانه  در سال های اخیر کیفیت سوخت در کشور در وضعیت مطلوبی نسبت به گذشته قرار دارد. اما باید به این مساله توجه داشت که سوخت خوب زمانی کاربرد دارد که در خودروباکیفیت به مصرف برسد تا تولید گازهای سمی و کشنده نکند.

غفلت از معاینه فنی به ضرر شهروندان است

آنطور که مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران بیان می کند، انجام معاینه فنی از سوی مسئولان و شهروندان مغفول مانده است.

 به گفته وی؛ یکی از عواملی که در مدیریت آلودگی هوا باید بیشتر به آن توجه شود بحث معاینه فنی خودروهاست که اکنون نه از سوی شهروندان و نه از سوی مسئولان جدی گرفته نمی شود و مغفول مانده است. اولین عامل تاثیرگذار در بی توجهی شهروندان به انجام معاینه فنی خودرو در تهران به خلاء های قانونی باز می گردد. تغییر قانون سن معاینه فنی خودروها از 2 سال به 5 سال آن هم توسط نمایندگان مجلس؛ باعث شد تا کلانشهرها در مدیریت آلودگی هوا دچار مشکلات زیادی شوند. هیچ منطقی در تصویب این قانون وجود ندارد.

آذروش با بیان اینکه یکی از بهانه های نمایندگان مجلس در تغییر سن معاینه فنی خودروها از 2 سال به 5 سال شلوغ بودن این مراکز عنوان شده بود، توضیح داد: شلوغ شدن مراکز معاینه فنی در بین سال های 86 تا 90 مقطعی بود و بیشتر در ایام پیک سفر این اتفاق می افتاد آن هم به این دلیل که شهروندان به جای مراجعه به مراکز معاینه فنی در طول سال به یک باره در یک مدت زمان کوتاهی مراجعه می کردند  در صورتی که اگر انجام این کار در بین شهروندان نهادینه می شد، دیگر مشکل ازدحام در مراکز معاینه فنی به وجود نمی آمد.

وی افزود: در آن سال ها به دلیل پیگیری ها و برخوردهایی که پلیس با خودروهای فاقد معاینه فنی داشتند باعث شد تا مردم به انجام این کار و دریافت برگه معاینه فنی خودرو توجه بیشتری نشان دهند. اما تصویب این قانون از سوی نمایندگان مجلس به این دلیل بود که از نظرات کارشناسی در این خصوص استفاده نکردند.

به اعتقاد آذروش؛ اگر استدلال مجلسیان ازدحام مردم در مراکز معاینه فنی خودرو بود، می شد در کمیسیون عمران مجلس با دعوت از نمایندگان مدیریت شهری توضیحات کارشناسی را در خصوص بروز این مشکل می شنیدند به هر حال این مساله نیز قابل مدیریت بود. البته برخی نیز دلیل تصویب این قانون را فعالیت برخی از مراکز معاینه فنی خودرو که غیر استاندارد بودند را مطرح می کردند. دغدغه مدیریت شهری نیز در طول سال های اخیر این بود که با مراکز غیر مجاز معاینه فنی خودروها چه در شهر تهران و چه در شهرهای اطراف تهران باید برخورد قانونی شود.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران بی کیفیت بودن خودروهای تولید داخلی را یکی از دلایل نیاز به انجام معاینه فنی خودروها در تهران و سایر کلانشهرهدا دانست و ادامه داد: کاتالیتسی که در خودروهای داخلی از سوی خودروسازان استفاده می شود، عمر کمی دارد. برابر استانداردهای جهانی کاتالیست خودروهای باکیفیت نیز بعد از 3 سال کار کردن باید تعویض شود.الان سوال اینجاست که چگونه نمایندگان مجلس سن معاینه فنی خودروهای شهر تهران را از 2 سال به 5 سال تغییر داده اند آن هم در شرایطی که عمر کاتالیست های به کار رفته در خودروهای داخلی بسیار کمتر از استانداردهای جهانی است؟ خودرویی که ایجاد آلایندگی محیط زیست می کند، چگونه ممکن است که برابر قانون جدید بعد از 2 سال کارکردن به مراکز معاینه فنی خودرو مراجعه نکند؟

14 مرکز مجاز معاینه فنی در تهران فعال است

تردد خودروهای فاقد معاینه فنی در تهران یکی دیگر از دغدغه هایی است که ولی آذروش به آن اشاره کرد و یادآور شد:  الان در تهران 2میلیون 700 هزار خودرو در حال تردد هستند که اقدام به دریافت معاینه فنی خودرو نکرده اند. محاسبه میزان آلایندگی این خودروها در کلانشهری همچون تهران برای نمایندگان مجلس کار دشوراری نیست اما اینکه چرا نمایندگانی که یکی از معضلات پایتخت را آلودگی هوا می دانند چرا اقدام به اصلاح این قانون نکرده اند جای سوال دارد.

وی درباره نحوی نظارت بر مراکز معاینه فنی خودروها در تهران نیز توضیح داد: در حال حاضر با برنامه ریزی های مدیریت شهری تهران در سال های اخیر 14 مرکز استاندارد معاینه فنی خودروهای شهر تهران در پهنه های شمالی، جنوبی،مرکزی، شرقی و غربی پایتخت راه اندازی شده است. این مراکز تمام اتوماتیک بود که از تجهیزات کاملا استاندارد استفاده می کنند. این 14 مرکز دارای 40 خط است که خدمات خود را برای خودروهای سواری ارائه می دهد. همچنین  دو مرکز با 8 خط برای اتوبوس های بین شهری، برون شهری و وسایل نقلیه سنگین توسط مدیریت شهری تهران و 10 خط نیز برای معاینه فنی موتور سیکلت های شهر تهران راه اندازی شده است.

آذروش با تاکید بر اینکه انجام معاینه فنی در مراکز تحت پوشش شهرداری تهران کاملا استاندار است، بیان کرد: این مراکز جهت انجام معاینه فنی استاندار راه اندازی شده است و اینکه تاکید می کنم که در 14 مرکز معاینه فنی خودروهای شهر تهران امکان تخلف وجود ندارد، این است که زمانی که خودرویی وارد این مراکز می شود،  تمامی خطوط واقع در این مراکز توسط دوربین های مداربسته به صورت دقیق نظارت می شود و تمامی مراحل کنترل نیز به صورت مکانیزه و هوشمند انجام می شود. اگر ایرادی در بحث ظاهری خودروها مانند چراغ، رنگ بدنه و غیر وجود داشته باشد به صورت هوشمند و مکانیزه در چک لیست ها عنوان می شود.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهمی که در مراکز معاینه فنی خودروها به آن توجه می کنیم؛ بحث میزان فرمان است اگر نقص فنی در موتور و ترمزها و فرمان خودروها وجود داشته باشد بدون هیچ اغماضی نشان داده می شود چرا که آمارها نشان می دهد که 25 درصد از تصادفات بین شهری در کشور ما براثر نقص فنی خودروهاست. این اتفاقات به راحتی با انجام معاینه فنی کاهش پیدا می کند باید مردم و مسئولان به این نتیجه برسند که معاینه فنی خودرو به معنای حفظ سلمات مردم، کاهش تصادفات منجر به فوت و جرح در حوادث جاده ای و در نهایت کاهش آلودگی هوا و آلاینده های زیست محیطی است. حتی انجام معاینه فنی و رفع عیوب خودروها در کاهش میزان مصرف سوخت نیز تاثیرگذار است.

3 روز هوای پاک نتیجه بی توجهی به معاینه فنی خودروها در پایتخت

 وی با تاکید بر اینکه معاینه فنی خودرو باید به یکی از دغدغه های مسئولان در تهران و سایر کلانشهرها تبدیل شود، یادآور شد: طبق آمار رسمی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در سال گذشته تهرانی ها تنها 3 روز هوای پاک را تجربه کردند.362 روز هوای ناسالم در تهران وجود داشته است. از سوی دیگر آمار رسمی وزارت بهداشت نیز در سال گذشته نشان می دهد که 3700 نفر در شهر تهران فوت شده اند که علت فوت آنها مشکوک به تاثیرات هوای ناسالم بوده است. این آمارها باید به یک دغدغه بزرگ در میان مسئولان تبدیل شود.

آذروش تاکید کرد:  اگر فرهنگ انجام معاینه فنی خودروها در میان مردم نهادینه شود دیگر مردم برای عبور از برخورد سلبی پلیس برای داشتن برگه معاینه فنی خودرو به سراغ مراکز غیر مجازی که در این زمینه وجود دارد، نمی روند. حتما باید با مراکزی که با سلامت و ایمنی مردم بازی می کنند برخورد قضایی و پلیسی شود. در این میان وظیفه ما در 14 مرکز مجاز معاینه فنی خودروهای شهر تهران ارائه خدمات مطلوب و مناسب کمی و کیفی است. این به معنای بهبود بخشیدن به وضعیت ترددهای شهری و ترافیک است.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران  با اشاره به افزایش ترافیک و تردد در نیمه دوم سال گفت: آمارها نشان می دهد که میزان ترافیک و ترددهای شهری در نیمه دوم سال 25 درصد افزایش پیدا می کند. زمانی این ترافیک می تواند روان باشد که خودروها معاینه فنی شده باشند چرا که یک نقص کوچک در سیستم ترمز خودروها می تواند ایمنی مسافران، مردم و خودرو را تحت شعاع قراردهد. ما در آزمون هایی که در مراکز معاینه فنی خودروها انجام می دهیم شاهد این مساله هستیم که بین 10 الی 15 درصد از خودروهایی که به این مراکز مراجعه می کنند نقص  فنی در سیستم ترمز دارند. حالا ببینید که 2 میلیون و 700 هزار خودرویی که به استناد 5 ساله شدن سن معاینه فنی خودروهای شهر تهران تا کنون به مراکز معاینه فنی خودرو مراجعه نکرده اند و دارای نقص ترمز هستند چه صدماتی به اقتصاد ملی و سلامت جانی مردم وارد می کنند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"