کد خبر: ۲۷۴۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۰۸ مهر ۱۳۹۳
به گزارش خبرخودرو ،‌ در صورت تعریض و بازسازی جاده های آذربایجان شرقی آمار تصادفات در این جاده ها کاهش خواهد یافت.

ضرورت تعریض و ایمن سازی جاده های آذربایجان شرقی

به گزارش خبرخودرو ،‌ در صورت تعریض و بازسازی جاده های آذربایجان شرقی آمار تصادفات در این جاده ها کاهش خواهد یافت.

طبق اعلام مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی آذربایجان شرقی تعداد کل ماموریتهای تصادفی این مرکز نیمه نخست امسال 7 هزار و 968 مورد بود که در این ماموریتها 178 نفر فوت کردند.

طبق آمار وزارت راه شهرسازی آذربایجان شرقی با 801 نفر کشته در سال 92 جزو 10 استان کشور است .

عوامل انسانی ، کیفیت خودروها و وضعیت جاده ها از جمله عواملی است که در میزان تصادفات در این استان تاثیر دارد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به کمبود بودجه در زمینه های عمرانی می گوید: از ابتدای امسال هیچ بودجه ای برای تعریض و بازسازی جاده های استان اختصاص یافته است اما با این وجود درپی عملیات تعریض و ساخت جاده های چهار بانده هستیم و عملبات اجرایی بیشتر این جاده ها در حال جریان است.

محمدصادق پورمهدی با اشاره به وظیفه تمام دستگاه ها برای کاهش میزان تصادفات جاده ای می افزاید : در این زمینه نهادهای نظارتی باید وارد عمل شده و نظارت ها و کنترل های خود را بیشترکنند.

رییس پلیس راه آذربایجان شرقی نیز از شناسایی 135نقطه حادثه خیز در استان خبر می دهد و می گوید : درست است که رانندگان باید با احتیاط رانندگی کنند ولی نباید این موضوع را فراموش کرد که در برخی تصادفات جاده و نواقص راه ها باعث بروز حادثه تلخ می‌شوند.

سرهنگ حسن فرجی با تاکید بر اینکه باید اداره کل راه و شهرسازی نسبت به تکمیل نواقص راه‌ها همت کند می افزاید: باید جاده‌های خطرناکی که در بیشتر ایام سال مملو از مسافر می شوند تبدیل به بزرگراه شوند.

وی می گوید : برای کاهش تصادفات جاده ای و کنترل عبور و مرور وسائل نقلیه، تعداد دستگاه های تردد شمار ترافیکی در محورهای مواصلاتی آذربایجان شرقی افزایش یافته است.

سرهنگ فرجی می افزاید : 60 درصد حوادث در آذربایجان شرقی براثر انحراف به چپ و عبور از سرعت مطمئنه که منجر به واژگونی وسایل نقلیه روی می دهد.

وی بیشترین نوع تخلفات رانندگان را برخورد شاخ به شاخ وسایل نقلیه در جاده های پر خطر مثل جاده تبریز - آذرشهر ،تبریز - اهر ، جاده جزیره اسلامی ، جاده قدیم تبریز - بستان آباد - میانه - زنجان بیان می کند و می گوید : 40 درصد حوادث ، مربوط به راه های فرعی روستایی استان است.

وی جاده های تبریز – آذرشهر ، تبریز – اهر ، تبریز – زنجان ، تبریز – اردبیل ، تبریز – جلفا و تبریز – بازرگان را از پرتردد ترین جاده های استان و کشور اعلام می کند و می افزاید : طبق تحقیقات بعمل آمده 52 درصد علت تصادفات را عوامل انسانی ، 35 درصد عوامل جاده ای و 13 درصد نقض فنی خودرو تشکیل می دهد و در این راستا بی احتیاطی در رانندگی ، تخطی از قوانین راهنمایی و رانندگی ، خستگی ، خواب آلودگی و انحراف به چپ ز علل اصلی تصادفات در این استان است.

مدیریت راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان نیز از شناسایی 135 نقطه حادثه خیز در راه های مواصلاتی استان خبر می دهد و می گوید : هم اکنون 13 نقطه از این نقاط در دست اصلاح است.

غلامرضا رسول زاده می افزاید : از مهمترین راه های پرحادثه استان تقاطع خواجه – ورزقان در کیلومتر 25 جاده اهر ـ تبریز است که ساماندهی تقاطع ها و احداث باند دوم به طول 2 کیلومتر در این نقطه به اتمام رسیده است.

وی می گوید : ساخت تقاطع غیر هم سطح در تقاطع شهرهای سردرود و خسروشاه نیز به ترتیب با 90 و 30 درصد پیشرفت در بزرگراه تبریز- آذرشهر که پرترافیک ترین جاده استان است، از دیگر اقدامات انجام شده درخصوص رفع و اصلاح نقاط حادثه خیز استان است.

مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان می افزاید : با توجه به اینکه بیشتر کارخانه ها در کیلومتر یک الی 15 بزرگراه چهار خطه تبریز – آذرشهر قرار دارند، ارتقاء این بزرگراه از چهار به 6 خطه با 50 درصد پیشرفت از مقابل سه راهی پالایشگاه تا پاسگاه پلیس راه خسروشاه درحال اجراست.

به گفته رسول زاده هم اکنون اصلاح نقاط حادثه خیز در طول راه های اصلی و فرعی و روستایی با پیشرفت 40 تا 80 درصد درحال اجراست.

وی می افزاید : برای کاستن از تصادفات و هزینه های جانبی و سوخت و ایجاد جاده های استاندارد نیاز به سرمایه گذاری ملی است و اکنون چند بزرگراه مهم مواصلاتی در این استان در دست اجراست که اتمام بزرگراههای تبریز - اهر و تبریز - آذرشهر از آن جمله اند .

استاد حمل و نقل و ترافیک دانشگاه های تبریز نیز می گوید : جاده های استاندارد از نشانه های توسعه یافتگی است و باید برای تکمیل در تسریع طرح های بزرگ راه سازی از شرکت معتبر داخلی و خارجی استمداد جست .

معتمد نیا می افزاید : هزینه های تملک ، احداث ، راه اندازی و نگهداری جاده های زمینی و ریلی بسیار بالا است و در بیشتر کشورهای توسعه یافته بیش از 70 درصد طرح های بزرگ راهسازی را بخش خصوصی احداث می کند که این کار مهم در کشور ما کمتر از 10 درصد آن هم اکثرا با مشارکت بانکهاست .

وی می گوید : تولید خودروهای ایمن و استاندارد نیز باید مدنظر قرار گیرد بطوری که به ازاء تولید هر 100 هزار دستگاه خودرو استاندارد می توان تلفات جاده ای را بشدت کاهش داد و علاوه بر آن ساخت جاده های مواصلاتی مطمئن و استاندارد نیز در کاهش تصادفات مد نظر بوده است و ساخت هر یک کیلومتر جاده استاندارد بصورت بزرگراه و اتوبان می تواند سالانه جان 200 نفر را نجات دهد.

وی یکی از علل اصلی تصادفات جاده ای در آذربایجان شرقی و بالطبع کشور را کمبود و یا نبود جاده های مواصلاتی بصورت بزرگراه بیان می کند و می گوید : هم اکنون در برخی استانهای کشور بزرگراه ساخته نشده است و باید سرمایه گذاری های ملی با کمک بخش خصوصی در ساخت جاده های اصلی عملیاتی شود .

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"