کد خبر: ۲۷۴۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۰۹ مهر ۱۳۹۳
خبرگزاری ایسنا: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر عدم افزایش پرداخت از جیب مردم در زمینه هزینه‌های درمانی و همچنین تکلیف قانون برنامه پنجم توسعه و سیاست‌های کلی نظام سلامت، تعرفه‌های تشخیصی - درمانی بازنگری شد و به دنبال آن روز گذشته مرحله سوم طرح تحول سلامت با ابلاغ کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات، رسما کلید خورد.

با اجرای این کتاب پرداختی مردم بابت خدمات سلامت در بخش‌های دولتی و خصوص کاهش خواهد یافت بطوری که در بخش خصوصی، پرداخت‌ها در قالب صورتحساب‌های رسمی بیمارستان و در چارچوب قانون خواهد بود.

ازآنجا که بخش عمده پرداخت‌ها در بخش خدمات پاراکلینیکی (آزمایشگاه‌ها و رادیولوژی‌ها) در حوزه خصوصی است با اجرای این طرح و افزایش پوشش بیمه‌ای، 25 درصد از پرداختی‌ها کاهش خواهد یافت.

همچنین بنابر تاکید مسوولان وزارت بهداشت، ایجاد انضباط مالی در بخش دولتی و خصوصی ازمهم‌ترین دستاوردهای این طرح خواهد بود.

از طرف دیگر، پیش از این حجم زیادی از خدمات تعرفه مشخصی نداشت و با تعرفه خصوصی انجام می‌شد، اجرای این طرح، پرداخت‌ها را ساماندهی کرده و منجر به کاهش پرداختی از جیب مردم می‌شود. به عبارت دیگر 1700 خدمت در طی 30 سال اخیر بدون قیمت بوده و باعث سردرگمی مردم شده است که اجرای این طرح باعث انسجام و ساماندهی آنها خواهد شد و همچنین بیش از 300 مورد از این خدمات، تحت پوشش بیمه قرار خواهند داد.

بنا به گفته مسوولان ارشد وزارت بهداشت، اهمیت این طرح تا اندازه‌ای است که در سه دوره مختلف وزارتخانه اقدام به اجرای آن کرده اما موفق نشده است. همچنین این کتاب

بهترین زمینه برای رفع دو شغله بودن برخی پزشکان است. همچنین این کتاب در رشد کیفی آموزش پزشکی تاثیر خواهد داشت، چراکه با حضور اساتید و افزایش علاقمندی خدمت در بخش دولتی سطح آموزش نیز ارتقا خواهد یافت.

این کتاب سیستم تعرفه‌گذاری را تعریف می‌کند که بسترساز تمام اصلاحات نظام سلامت می‌شود. طبق تاکید وزارت بهداشتی‌ها، با اجرای این طرح مردم ریالی اضافه پرداختی نخواهند داشت.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"