کد خبر: ۲۷۴۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۷ - ۰۹ مهر ۱۳۹۳

گروه جنگ نرم مشرق- برنامه ویدئویی «مجازی‌ها علیه زنان در بازی‌های ویدئویی» نام سری برنامه‌هایی با عقاید فمنیستی است که در برخی سایت‌ها منتشر می‌­شود. در اپیزود جدید (قسمت پنجم) از این برنامه خانم Anita Sarkeesian، شروع به تحلیل رفتار خشونت‌آمیز علیه زنان در بازی‌هایی مثل Saints Row،GTA و یا Hitman کرده است. پیرو این برنامه بود که بحثی گسترده در صنعت بازی شکل گرفت و تنها کمی پس از آن بود که سازندگان به این عمل اعتراف کردند.

اعتراض به خشونت علیه زنان در بازی‌های ویدئویی + تصاویر
آنیتا سرکیسیان

اما پس از مدتی خانم سرکیسیان(Sarkeesian) با پیام­‌های تهدید‌ آمیز، تمسخر، توهین جنسی و حتّی تهدید به قتل از طرف عدّه‌­ای که خود را طرفداران عصبانی بازی­‌های ویدئویی می‌دانستند، روبرو و پس مورد ضرب و شتم واقع شدن، مجبور به ترک خانه خود شد. درواقع اوضاع توهین به زن در جوامع غربی به حدی بالا گرفته است که حتی صدای فمینیست‌ها هم درآورده است.

اعتراض به خشونت علیه زنان در بازی‌های ویدئویی + تصاویر // در حال ویرایش
آنیتا سرکیسیان پس از ضرب و شتم توسط طرفداران بازی‌های ویدئویی حاوی تصاویر آزار زنان

حال سازندگان بازی­‌ها، منتقدان و اهالی این صنعت دور هم جمع شده‌اند و طی بیانیه‌ای خواستار توقف این رفتار‌ها و فراهم‌سازی فضایی مناسب برای انتقاد از این صنعت شدند. در ادامه قسمتی از این نامه را که تا به حال توانسته 900 امضا از سازندگان جمع کند را می‌خوانید:

"ما معتقدیم که هر کس، از هر رنگ، قومیت و جنسیتی حق تولید، نقد و استفاده از بازی را دارد. اگر شما نظری تهدید‌آمیز و یا آزاردهنده در Steam،Youtube و یا Twitch دیدید سریعاً به سایت گزارش دهید و یا اگر سخنرانی نامناسب را شنیدید بر‌علیه‌اش در ملاعام انتقاد کنید."

اعتراض به خشونت علیه زنان در بازی‌های ویدئویی + تصاویر

این اتفاقات که در چنین مقیاسی ظهور و بروز پیدا کرده و اتفاقات بعد از آن و همچنین مقالاتی که در نقد و یا حمایت آن نوشته شد، نظیر مقاله منتشره با این مضمون که نگاه فمینیستی در حوزه‌­های تکنولوژی لازم است (و چنین سوءتعبیرها و ماهیگیری از آب گل آلود)، باعث نگرانی بسیار بیشتر منتقدان و ناظران صنعت بازی­‌های ویدئویی شده است.

اینکه مخاطبان یا طرفداران بازی­ها این چنین به یک برنامه تحلیلی و انتقادی، هر چند با نگاهی فمینیستی تاخته­اند، باعث شد این سوأل در ذهن خیلی­‌ها ایجاد شود که مگر چه نقدی در این برنامه­‌ها مطرح شده که طرفداران اینگونه واکنش نشان داده­‌اند. از طرف دیگر این گونه رفتارها و خرابکاری­‌ها که مدتّی‌ست در این صنعت باب شده شاید حاصل فرونشست خشونت همین بازی­‌ها در ذهن گیمرها باشد، که دیگر در حال آموزش قساوت به مخاطبانشان هستند. شما در این مورد چه نظری دارید؟!

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"