کد خبر: ۲۷۷۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۵ - ۲۹ مهر ۱۳۹۳
دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی با بیان اینکه اسلام هیچ گاه و در هیچ شرایطی از سلاح کشتار جمعی و سمی استفاده نکرده است گفت: پیامبر اکرم (ص) استفاده از سلاح سمی را ممنوع کرده بودند و الگوی ما نیز ایشان بوده که به همین سبب تولید سلاح هسته ای و شیمیایی را ممنوع می دانیم.
 
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی عصر سه شنبه در کنفرانس جهان علیه خشونت و افراطی گری که در دانشگاه تهران برگزار شد به تبیین خشونت و افراطی گری در دنیا پرداخت و راهکارهای مبارزه با خشونت و افراطی گری را بیان کرد.
 
وی ادامه داد: در ایران همیشه گفتمان و فرهنگ غالب، ضد خشونت و افراطی گری بوده است و این از ویژگی های ممتاز ایرانیان است.
 
دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های مذهبی خاطرنشان کرد: مردم ایران همواره از خشونت به دور بوده اند و نظام و فرهنگ معاشرتی مردم فرهنگ مدارا، اخلاق و همزیستی بوده است.
 
یونسی یادآور شد: در ایران سابقه جنگ های قومیتی، مذهبی و فرقه ای بسیار کم بوده است و اگر گاهی تنش های مذهبی رخ داده به سرعت و با کمترین هزینه مهار شده است.
 
وی ادامه داد: عامه مردم ایران تاب دیدن حوادث خشونت زا و خشونت آفرین را ندارند و حتی این رویکرد را در برنامه تلویزیونی هم شاهد هستیم؛ چرا که مردم ما از صحنه های خشن منزجر هستند.
 
دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های مذهبی با اشاره به روحیه ضدخشونتی مردم ایران گفت: اگر می بینید گاهی اوقات برخی انحرافات و یا حوادثی همچون اسیدپاشی رخ می دهد ناشی از خرده فرهنگ ها و برخی انحرافات است.
 
یونسی تصریح کرد: فرهنگ اتهام و تهمت نیز جزو رفتارهایی است که در میان غالب ایرانیان وجود ندارد و مردمی هستند که ضد خشونت و رفتارهای ناصحیح هستند.
 
وی گفت: نفوذ خشونت اولین بار توسط بنی امیه بازتولید شد و این خشونت جاهلی عرب بوده است.
 
دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های مذهبی اضافه کرد: خشونت جاهلی عرب که بازتولید شد و اولین قربانیان آن اهل بیت عصمت و طهارت بودند که تجسم آن مظلومیت امام حسین (ع) بود و این رویکردها جز با فرهنگ جاهلیت عرب سازگاری نداشت.
 
یونسی تصریح کرد: آنچه که امروز در جهان اسلام شکل گرفته و ظهور و ورود گروهک های تروریستی همچون داعش، القاعده و بوکوحرام ، بازمانده همان خشونت بنی امیه هستند.
 
وی افزود: باید ریشه های خشونت را بررسی کرد و راهکارهای آن را چه از لحاظ نظری و چه از لحاظ عملی ارائه داد که یکی از ریشه های خشونت تعصبات جاهلانه در زمینه های مختلف همچون دینی، نژادی، قومیتی و فرقه ای است که هر نوع نژادپرستی مذموم می باشد.
 
دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های مذهبی تصریح کرد: عواملی همچون فقر و شکاف طبقاتی، تبعیض و بی عدالتی و احساس تحقیر از جمله عوامل خشونت زا محسوب می شوند چرا که تبعیض و بی عدالتی و تحقیر ، گاهی برادرکشی را در جهان به بار می آورد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"