کد خبر: ۲۷۸۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۰۱ آبان ۱۳۹۳
تسنیم: حجت الاسلام حسن روحانی دقایقی پیش در جمع نخبگان و برگزیدگان استان زنجان به ایراد سخنرانی پرداخت.

رئیس‌جمهور در بخش ابتدایی سخنان خود با بیان اینکه همواره باید نگاه ما به فردا باشد و از توشه‌های دیروز بهره بگیریم اما برای فردای جامعه تلاش کنیم، اظهار کرد: جهان به سرعت در حال تغییر است، اگر دیروز سرعت محدود بود، حال امروز با آمدن فضای مجازی و شبکه‌های مختلف اجتماعی، علمی، ارتباطات، دنیا را می‌بینید که با چه سرعتی علم، دانش، تجربه و ارتباط در حال حرکت است، ارتباط امروز دنیا را شما با ارتباط دیروز مقایسه کنید، امکان ایجاد یک حوضچه در دنیای امروز بدون ارتباط با رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، دریاها و اقیانوس‌های جهان امکان‌ناپذیر است.

وی افزود: اگر دیروز بر فرض امکان‌پذیر بود امروز دیگر امکان‌پذیر نیست، دیگر هیچ قلعه‌ای و برجی و دیواری همانند دیوار قدیم چین و هیچ چیز نمی‌تواند ارتباطات دنیای امروز را محدود کند.

روحانی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: امروز یک مشکل بسیار بزرگ پیش رو داریم، ممکن است فکر کنید که بنده قصد دارم مشکل اقتصادی یا سیاست خارجی را بگویم یا حتی از تورم، رکود و بیکاری حرف بزنم، در حالی‌که یک مشکلی داریم که سرلوحه همه این مشکلات است و تا حل نکنیم حرکت ما به سمت توسعه، بسیار کند خواهد بود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما باید با هم حرف بزنیم، هنوز در جامعه امروز با هم قهریم، به بهانه‌های مختلف از هم جدا شدیم، خیلی طبیعی است در یک جامعه بزرگ در حال گذار، پویا، انقلابی، در یک منطقه بسیار حساس خاورمیانه شرایطی که ما امروز داریم، اینچنین نیست که همه یک جور بیندیشیم و فکر کنیم؛ اختلاف‌نظر و اختلاف ایده و حتی برخی از اعتقادات طبیعی است، اما چرا به طور مصنوعی این فاصله‌ها را افزایش می‌دهیم.

وی تصریح کرد: این فاصله‌ها را باید کم کنیم، نه شیعه و سنی را به هم نزدیک کنیم نه مسلمان و مسیحی را به هم نزدیک کنیم نه این شهر و آن شهر این استان و آن استان را به هم نزدیک کنیم، در یک جمع کوچک علمی و دانشگاهی هم گاهی فاصله‌های ما بیش از حد قابل قبول است. نظرات و افکار مختلف در حوزه اجتماعی و اقتصادی اشکالی ندارید ولی چرا فاصله‌ها را روز به روز بیشتر می‌کنیم، امروز رسانه‌های جمعی ما رسالت بسیار بزرگی بر دوش دارند.

روحانی بیان کرد: بنده در بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه امروز هرچه فکر می‌کنم گاهی ترجیح می‌دهم بر سکوت و اینکه حرف نزنم، خیلی از دردهای دل را بیان نکنم فقط از ترس اینکه این فاصله‌های بیشتر شود، این آغاز حرکت ما برای پیشرفت است و باید فاصله‌ها را کم کنیم؛ باید همدیگر را تحمل کنیم چراکه حذف یک جمع، یک فکر و یک جناح و یک حزب امکان ناپذیراست.

رئیس‌جمهور افزود: خیلی وقت‌ها به جای بگیر و ببندها، به جای سخت‌گیری‌های بیش از حد؛ اگر آزادی‌ها را بیشتر کرده و فضا را بازتر کنیم و با هم به گفت‌وگو بنشینیم، همدیگر را قانع کنیم، لازم نیست سفت و سخت باشیم و از هم جدا باشیم، این کار هم رسالت رسانه‌ها، وسایل ارتباط جمعی و نخبگان است.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه ایران از لحاظ کمی در حوزه دانشگاه‌ها در سطح بالای منطقه است، گفت: در بحث کیفی جای بحث دارد که آیا همه دانشگاه‌های ما از کیفیت لازم برخوردارند و همه آن‌چه ما در دانشگاه تربیت می‌کنیم بر اساس نیاز جامعه است، جای این سئوال باقی است که آیا دو خط موازی طی می‌کنیم؛ گویی به نظر می‌رسد که کشور در این مسیر نیاز به بسیاری از دانش‌ها و تخصص‌ها دارد.

روحانی اظهار کرد: همچنین جای این سئوال باقی است که آیا رشته‌های تحصیلی، تعداد دانشجویان و تحصیلات تکمیلی با نیازهای جامعه ما منطبق است؟ باید برنامه‌ریزی آموزش عالی کشور و مراکز دانش‌پژوهی بر مبنای نیازهای جامعه باشد، ما امروز نیازهای فراوانی داریم و در آن نیازهای متخصص به اندازه کافی نداریم، از سوئی متخصصانی داریم که خودشان نمی‌دانند با این تخصص چه کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نباید فکر کنیم حل تمام معضلات کشور بر عهده دولت است، خاطرنشان کرد: دولت نماینده مردم است و برخی از مشکلات جامعه و حل آن‌ها را بر دوش دارد، اما همه باید دست به دست هم بدهیم، دولت نه در اقتصاد به تنهایی قادر همه مشکلات را حل کند نه در فرهنگ و نه در جامعه و مسائل اجتماعی و نه در امنیت و نه در سیاست خارجی، همه مردم باید به صحنه بیایند.

رئیس‌جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه جامعه توسط نخبگان احیا می‌شود، گفت: فرهیختگان و نخبگان باید در مشکلات کشور هم منتقد، هم حامی و هم راهنمای دولت باشند، ما یک‌سری بحث‌های اقتصادی، آسیب‌های اجتماعی و مسائل فرهنگی داریم، چه‌ کسی باید این‌ها را حل کند حال در بخش فرهنگ یک مشکلی پیش میاد همه به دولت حمله می‌‌کنند.

روحانی اضافه کرد: شما بیائید این بودجه را نگاه کنید و ببنید از بودجه فرهنگی ما غیردولتی‌ها چه‌قدر می‌گیرند، صداوسیما چقدر بودجه می‌گیرند، بسیاری از نهادهایی که کارشان تبلیغات بوده و یا به اسم تبلیغات بیایید جمع ببنید با مقداری که در اختیار دولت است، مسائل فرهنگی چرا حل نشد ممکن است ایراد به دولت وارد باشد، دولت نواقص فراوانی دارد اما در عین حال در مسائل فرهنگی رسالت بر دوش بسیاری از نهادها، ارگان‌ها و جمعیت‌هایی است که غیردولتی بوده و دولت به معنای دستگاه اجرایی است و نخبگان نیز در اینجا رسالت و وظیفه بزرگی را بر دوش دارند.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به مسئله بانوان و زنان در جامعه گفت: خانم‌های تحصیلکرده ما در جامعه و مدیریت ما باید حضور پیدا کنند، ما باید نسبت به زن افکارمان را به هم نزدیک کنیم؛ این درحالی‌ است که عده‌ای زن را به عنوان مظهر حرکت شیطانی در جامعه تلقی می‌کنند، همان افکار سخیفی که در تورات تحریف شده است و علت اینکه ما از بهشت اخراج شدیم نیز زن بود، نه تورم داشتیم و نه مشکلات، هنوز این فکر غلط اسرائیلیات در جامعه ما وجود دارد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: یک عده متأسفانه می‌خواهند زن به عنوان عروسک تلقی و به آن نگاه کنند، یک عده هم به زن به عنوان مظهر حرکات شیطانی نگاه کنند و می‌گویند تمام مشکلات بر می‌گردد به زن تا مشکلات اجتماعی همه تقصیرها به عهده زنان است؛ ما باید افکارمان را به هم نزدیک کنیم.

وی تصریح کرد: از دیدگاه آموزه‌های شرعی بین مرد و زن در فضیلت، در توسعه، حرکت به پیش، علم، دانش و در انجام رسالت‌های اجتماعی فرقی بین مرد و زن وجود ندارد؛ بنده جزو افرادی هستم که از اول دولت به وزرا و به مسئولان توصیه و تأکید کردم که از خانم‌های تحصیلکرده، مدیر و لایق استفاده کنند، چراکه واقعاً خانم‌های ما در مسائل علمی و تحقیقاتی حتی در مسائل مدیریتی شایستگی خود را نشان دادند البته در بخش مدیریت زمینه هنوز مهیا نبوده و باید فضا را باز کنیم.

روحانی افزود: جمله‌ای از امام(ره) به یاد دارم که مربوط به سال‌های 41 و 42 است، عده‌ای آمدند قم و از ایشان می‌خواستند اجازه بگیرند برای ترور برخی از سران رژیم سابق، امام(ره) خطاب به آنان فرمودند: حالا شما بر فرض رفتید آموزش دیدید، اسلحه تهیه کردید یک نفر از آن‌ها را هم بکشید، دو نفر هم بکشید بعد هم دستگیر می‌شوید، بروید افکار مردم را بیدار کنید اگر یک ملتی بیدار شد و فهمید که برای حقوق خودش باید قیام کند و بیاستد، دیگر هیچ قدرتی در برابر ملت پیروز نخواهد شد. هرکه در برابر یک ملت منسجم بایستد شکست می‌خورد.

وی با بیان اینکه امروز در بسیاری از مسائل، بدون همکاری، هماهنگی و بدون نزدیک‌شدن افکار به یکدیگر به اهداف مدنظر نمی‌رسیم، گفت: یکی از رسالت‌های بزرگ نخبگان این است که افکار جامعه را به هم نزدیک کنند، درد ما باید مشترک شود اگر درد ما مشترک شد کم کم به راه‌حل مشترک هم می‌رسیم.

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: تمام امید دولت به حضور مردم در صحنه، تلاش مردم در صحنه، احساس وظیفه مردم و گرفتن بار مسئولیت بر دوش است، دولت هم در حد توان خود و امکانات خودش در صحنه خواهد بود؛ ما در طول این 14 ماه که از دولت گذشته برخی از مشکلات را به کمک شما مردم حل کردیم، در برخی از مشکلات نیز حرکت ما کند بوده اما در عین حال در تمام زمینه‌ها مشارکت و حضور سازمان‌های مردم نهاد، دانشگاه‌ها، فرهیختگان جامعه ضروری بوده و آنان رسالت بزرگی بر دوش دارند.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"