کد خبر: ۲۷۸۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۳ - ۰۲ آبان ۱۳۹۳

ابنا: در حالی که افکار عمومی در جهان به حملات وحشیانه گروه تروریستی داعش در عراق و شهر کُردنشین کوبانی(عین العرب) در شمال سوریه معطوف شده است، اخبار رسیده از شمال آفریقا حاکی از تحرکات پنهان و خطرناک این گروه تروریستی در لیبی است.

منطقه برقه در شرق لیبی که اکتبر سال گذشته با اعلام تشکیل دولتی محلی به چهار استان اجدابیا، بنغازی، الجبل الأخضر و طبرق تقسیم شد هم‌اینک صحنه حضور برنامه‌های بلندپروازانه داعش برای گسترش قلمرو خود در شمال آفریقا شده است.

این منطقه نفت‌خیز با هدف پیشبرد لیبی به سوی نظامی فدرالی با ۲۴ وزیر تشکیل دولت داد اما پس از گذشت یک‌سال از تشکیل جنجالی این دولت، به مرکزی برای جذب داوطلبان جدید در جبهه‌های جنگ داعش تبدیل شده است.

سازمان تروریستی داعش برای دستیابی به اهداف خود اقدامات زیادی در برقه انجام داده و می‌توان گفت با ایجاد "پلیس اسلامی" و "محکمه قضایی" که اقدامی سیاسی برای تقویت ادعای تشکیل دولت است ستون‌های خیمه خلافتش را استوار و سلفی‌های این منطقه را متحد کرده است.

صحرایی بودن منطقه برقه امکان کنترل و سرکوب داعش را بسیار سخت‌تر از سوریه و عراق خواهد کرد و به نظر می رسد با توجه به ضعف دولت لیبی و ناتوانی در محافظت از امنیت مرز‌ها، بهترین مکان برای تحقق خواسته‌ها و طرح‌های داعش باشد.

در واقع هدف از این اقدامات گروه داعش متحد کردن گروه‌های تندرو در شمال آفریقاست که همگی در افراط‌گری و خشونت مشترکند.



















نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"