کد خبر: ۲۷۸۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۸ - ۰۳ آبان ۱۳۹۳

دانا: محمدرضا باهنر نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، در همایش مشترک رؤسای شوراهای اسلامی استان‌ها و شهرهای مراکز استان‌های کشور که صبح امروز در تالار پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد، اظهارداشت: بنده در زمان قانون تاسیس شوراها در مجلس شورای اسلامی حضور داشتم و در آن زمان تلاش کردیم که شوراها در جایگاه اصلی خود قرار گیرند و در همان زمان دولت وقت نگران بود که اختیاراتی که به شوراها داده می‌شود نتوانند از عهده آن بر آیند.

وی تصریح کرد: در همان زمان، مسئولان اجرایی کشور نگرانی‌هایی را در خصوص وظایف شوراها داشتند اما ما در همان مقطع نیز اعتقاد داشتیم که شوراها می‌توانند وظایف خودشان را به نحو احسنت انجام دهند.

باهنر ادامه داد: هم‌اکنون شورای شهر تهران با تصویب بودجه چند هزار میلیارد تومانی برای شهرداری، اقدامات قابل قبولی را انجام داده است و این در حالی است که بودجه شهرداری از بودجه چند وزارتخانه بیشتر است و این نهاد نیز توانسته است موفق عمل کند.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضع شخصی بنده این است که باید اختیارات شوراها افزایش یابد و این در حالی است که در سال‌های گذشته در زمان فعالیت شورا تا به امروز اختیارات این نهاد کاهش پیدا کرده است و این در حالی است که باید همه مسائل شهری را بر عهده شوراها گذاشت.

باهنر خاطرنشان کرد: متاسفانه شورای اول در تهران به دلیل مسائل سیاسی نتوانست تا پایان عمر 4 ساله‌اش به کار خودش ادامه دهد و به تعبیری سقط جنین شد و این در حالی بود که شورای اول با دولت وقت از نظر سیاسی همسو بود اما همان دولت حکم به انحلال شورا داد.

وی اضافه کرد: در دوره‌های بعدی از فعالیت شوراها (دوره دوم، سوم و هم‌اکنون دوره چهارم) شاهد رشد دوره‌ها در شهرها و استان‌های مختلف بوده‌ایم.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی انتخاب شهردار توسط شوراها نباید به گونه‌ای باشد که شهردار هر روز تنش بلرزد که اگر فلان کار را انجام ندهد استیضاح می‌شود.

باهنر خاطرنشان کرد: اینکه عده‌ای کارشناس بنشینند و شهردار را انتخاب کنند کار درستی است اما کار درستی است اما کسی که به عنوان نماینده مردم در مجلس و یا شوراها می‌شود باید به وظیفه خود به نحو احسن عمل کند.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شوراها بهترین محلی هستند که می توانند شهردار را انتخاب کنند و بر کار وی نظارت و مدیریت داشته باشند.

وی در ادامه این همایش با اشاره به اینکه باید اختیارات شوراها افزایش یابد، گفت: باید مسائل فرهنگی، سلامت، امنیت و آموزش و پرورش به شوراها داده شود و آنها مدیریت کنند اما باید به این نکته نیز اشاره شود که شوراها نیز باید نشان دهند که می‌توانند این وظایف سنگین را بر عهده بگیرند و در واقع بازوی توانمند حاکمیت باشند.

وی خاطرنشان کرد: باید رابطه شوراها و نمایندگان مجلس رابطه‌ای حسنه، مشفقانه و به دور از هرگونه حساسیتی  باشد و خدای ناکرده یک مسئله کوچک باعث تقابل بین این دو نهاد شود.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه در دو ماه آینده تکلیف طرح انتخاب شهردار توسط هیأت حل اختلاف مشخص خواهد شد، گفت: با توجه به شرایطی که در مجلس وجود دارد و صحبت‌هایی که با نمایندگان شده است پیش‌بینی می‌شود انتخاب شهرداران کمافی‌السابق توسط شوراها صورت گیرد.

وی اضافه کرد: طرحی که در مجلس شورای اسلامی توسط 130 نفر از نمایندگان به امضاء رسیده است دارای چند بند و پیام است که اینگونه نیست همه نمایندگان پیام‌ها را قبول داشته باشند و بعضاً یک یا دو پیام آمده شده در طرح را قبول دارند.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ممکن است در طرح اشاره شده تعداد نمایندگان شوراها در برخی از استان‌ها و شهرها کاهش یابد که البته این موضوع نیز قابل پیگیری است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"