کد خبر: ۲۷۹۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۳
خبرگزاری ایسنا: فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: آتش سوزی‌هایی که به صورت غیرعمد باشد طبق قانون علاوه بر پرداخت جریمه و براورد خسارت، تا یکسال حبس در نظر گرفته شده است.
 
 قاسم سبزعلی در حاشیه در مراسم امضاء تفاهمنامه و مدیریت پایدار منابع طبیعی مناطق هیرکانی و ارسبارانی اظهار کرد: گرم شدن هوا، کاهش بارندگی و گستردگی اراضی مرتعی و جنگلی در برخی از مناطق کشور سبب بروز و تشدید آتش سوزی می شود.
 
وی با بیان اینکه استان‌های فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های پرحریق هستند، ادامه داد: 80 درصد آتش سوزی ها عامل انسانی است که 60 درصد آها به صورت غیرعمد و از روی سهل انگاری اتفاق می‌افتد.
 
وی با اشاره به اینکه با افزایش سفرها و حضور گردشگران و مسافران در طبیعت شاهد افزایش چشمگیر آتش سوزی هستیم که این امر با وجود اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم باز هم اتفاق می افتد، گفت: آتش سوزی جنگل استان گلستان از طریق حاشیه جاده ای بوده که عامل انسانی باعث بروز آن بود.
 
به گفته سبزعلی، آتش‌سوزی‌هایی که به صورت غیرعمد باشد طبق قانون علاوه بر پرداخت جریمه و براورد خسارت، تا یکسال حبس در نظر گرفته شده است.
 
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه بالگردی برای اطفاء حریق در کشور وجود ندارد، گفت: با توجه به تحریم، امکان خرید بالگرد چندین برابر هزینه را در بر دارد.
 
سبز علی یاداور شد: درصدد هستیم ناوگان خاص اطفاء حریق را در سطح کشور راه اندازی کنیم.
 
وی با بیان اینکه اطفای حریق‌های مربوط به مناطق صعب العبور زمان زیادی را به دنبال دارد، گفت: تلاشمان بر این است مناطق صعب العبور را شناسایی و طرح‌های آبگیر در آن مناطق ایجاد کنیم تا در زمان وقوع حریق از آبگیرها استفاده شود.
 
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها با تاکید بر اینکه با متصرفان عرصه های جنگلی و تغییر کاربری ها به طور جدی برخورد خواهد شد، ادامه داد: در بحث تغییر کاربری‌ها باید هماهنگی لازم بین دستگاه‌های امور اراضی جهاد کشاورزی، آب منطقه ای، برق منطقه ای، بنیاد مسکن، شهرداری و ... وجود داشته باشد.
 
وی افزود: در سال 30 هزار پرونده در بحث تصرف غیر قانونی و تخریب جنگل ها تشکیل می شود که هیچ مماشعات و چشم پوشی برای برخورد با متخلفین وجود ندارد.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر در حفاظت از منابع طبیعی با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم، گفت: در دولت یازدهم باید برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که اعتبارات بخش اطفاء حریق افزایش یابد تا سبب کاهش بار مسئولیت از حوزه حفاظت منابع طبیعی و سازمان جنگل ها و مراتع ابخیزداری شود.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"