کد خبر: ۲۷۹۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۰۹ آبان ۱۳۹۳

مهر: کارشناس سازمان غذا و دارو در مورد اینکه مردم در انتخاب نوشیدنی ها چه نکاتی را باید رعایت کنند، گفت: مردم در هنگام خرید محصولات غذایی و خوراکی می بایست به شماره پروانه ساخت و یا پروانه بهداشتی آن دقت داشته باشند.

به گزارش ایفدونا، مهندس شهرزاد بهروزی در مورد اینکه مردم در انتخاب نوشیدنی ها چه نکاتی را باید رعایت کنند گفت: مردم بطور کلی در خصوص تمامی مواد غذایی هنگام خرید می بایست به شماره پروانه ساخت و یا پروانه بهداشتی ورود دقت داشته باشند که نشانگرسلامت بودن محصول است توجه و دقت لازم را داشته باشند. البته شماره پروانه ساخت مربوط به محصولات غذایی تولید داخل و شماره پروانه بهداشتی ورود برای محصولات وارداتی است.

وی افزود: علاوه بر آن الصاق برچسب اصالت بر روی محصولات وارداتی الزامی بوده که بعد از خراش این هولوگرام کد مربوطه را می توانند به شماره ای که روی برچسب اصالت می باشد پیامک کنند تا از اطلاعات مربوط به محصول مطلع گردند.

بهروزی اظهارداشت: مردم متاسفانه در مورد نوشیدنی ها اطلاعات کافی ندارند. در خصوص نوشیدنی ها ی حاوی آبمیوه 3 طبقه بندی وجود دارد؛ آبمیوه ها، نکتارها و نوشیدنی های میوه ای بدون گاز که متاسفانه مردم به هر سه نوع این نوشیدنی ها، آبمیوه می گویند در صورتی که این نوشیدنی ها از لحاظ قیمت ، ارزش تغذیه ای و مواد تشکیل دهنده متفاوت می باشد.

کارشناس اداره غذا در مورد آگاهی دادن به نحوه انتخاب نوشیدنیهای دارای آبمیوه گفت: ابتدا مردم باید تعریف هر یک از این محصولات را بدانند بعنوان مثال مواد تشکیل دهنده  یک آبمیوه چه میباشد و یا اینکه از نظر تغذیه ای کدام یک ارجح تر است. که در اینجا بصورت ساده بیان میشود بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی همه این محصولات تعریف خاص خود را دارند مثلا  آبمیوه ها نسبت به دو گروه دیگردارای درصد آبمیوه محتوی بالایی بوده و درتولید این آبمیوه ها نمی بایست ازانواع طعم دهنده ها، شکر(به جز در برخی از میوه های ترش)، هرگونه رنگ و افزودنی استفاده نمود بدین ترتیب آبمیوه ها نسبت به دوگروه دیگر از ارزش تغذیه ای بالاتری برخوردار است.

بهروزی در مورد نکتارها گفت: به نکتارها می توان شکر(که میزان آن بر اساس استاندارد مربوطه است) اضافه کرد، درصد آبمیوه محتوی در آن نسبت به آبمیوه ها کمتر است.

وی در ادامه به نوشیدنی های میوه ای بدون گاز اشاره کرد و گفت: درصد آبمیوه این گروه نوشیدنی ها از دوگروه دیگر بسیار پایین تر بوده و طبق استانداردها استفاده از افزودنی هایی چون رنگهای طبیعی، طعم دهنده ها، شکر (به میزان بالاتر نسبت به دو گروه دیگر) مجاز است. بنابراین از نظر ارزش تغذیه ای بین نوشیدنی ها دارای ارزش پایین تری می باشد که در بازار هم بیشتر این گروه نوشیدنی ها بخاطر قیمت پایینی که دارند موجود می باشند.

نکته دیگر اینکه افزودن رنگهای مصنوعی، طعم دهنده های مصنوعی، شیرین کننده های مصنوعی ونگهدارنده ها در هر سه طبقه غیر مجاز می باشند.

کارشناس نوشیدنی های سازمان غذا و دارو گفت: کلیه نوشیدنی هایی که دارای پروانه ساخت و یا پروانه بهداشتی ورود برروی بسته بندی خود هستند مورد تایید سازمان غذا دارو می باشند ولی مردم با اطلاع از تعاریف این سه گروه می توانند انتخاب آگاهانه داشته باشند.

بهروزی گفت: تمام تولید کنندگان داخلی و وارداتی موظف هستند نام محصول بعنوان مثال عنوان آبمیوه یا نکتار و یا نوشیدنی میوه ای بدون گاز را بهمراه میزان درصد آبمیوه محتوی را روی بسته بندی محصول بطور واضح و خوانا درج و مردم نیز باید هنگام خرید به جزئیات روی محصول دقت داشته باشند و براساس مواردی که قبلا توضیح داده شد ،بهترین محصول را انتخاب نمایند.

وی در پایان گفت: بسته بندی محصولات نیز بسیار مهم است و بسته بندی نوشیدنی ها با توجه به شرایط  محیطی تفاوت دارد و این محصولات در بسته بندی هایی چون بسته بندی های کاغذی( تتراپک)، همچنین قوطی های فلزی، شیشه و ظروف پلی اتیلنی دارای مجوزهای بهداشتی لازم موجود می باشد.آنچه که اهمیت دارد این است که باید فروشندگان و مصرف کنندگان این محصولات را در محیط مناسب نگهداری نمایند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"