کد خبر: ۲۷۹۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۱۰ آبان ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو، رئیس انجمن لنت ترمز و کلاج ، واردات بی رویه را مهمترین معضل جدی این صنعت اعلام کرد و گفت : متاسفانه امروز بسیاری از تولیدکنندگان لنت و ترمز به جرگه واردکنندگان پیوسته و کالاهای خارجی را به بازار عرضه می کنند.

واردات بی رویه فاجعه ای بزرگ در صنعت لنت ترمز

به گزارش خبر خودرو، رئیس انجمن لنت ترمز و کلاج ، واردات بی رویه را مهمترین معضل جدی این صنعت اعلام کرد و گفت : متاسفانه امروز بسیاری از تولیدکنندگان لنت و ترمز به جرگه واردکنندگان پیوسته و کالاهای خارجی را به بازار عرضه می کنند.

لاجوردی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، افزود : هم اکنون برخی از کالاهای وارداتی فاقد استانداردهای حداقلی است اما به جهت فرهنگ استفاده از محصولات خارجی در کشور،  بسیاری از مشتریان بدون توجه به کیفیت، اقدام به خرید لنت های وارداتی می کنند و این مساله خرید محصولات داخلی را در بازار کمرنگ نموده و به تدریج بازار خرید کالاهای خارجی رو به افزایش است.

وی تاکید کرد : در صورتی که دولت نیز قصد افزایش واردات را دارد باید این تصمیم را بر مبنای برنامه ای مشخص و دقیق انجام دهد و از سویی برای تولیدکنندگان نیز فکری اساسی نماید.

وی در ادامه به وضعیت تولیدکنندگان لنت ترمز و کلاج در کشور اشاره کرد و گفت : متاسفانه هم اکنون وضعیت تولیدکنندگان در این بخش از صنعت نگران کننده بوده و هر روز بدتر می شود به طوری که بسیاری از شرکتهای تولیدی با شرایط بسیار سخت در حال مقاومت برای ادامه فعالیت بوده  وبرخی نیز در آستانه تعطیلی قرار گرفتند.

وی افزود : امروز با تسهیلات گران قیمت قطعا نمی توان به تولید ادامه داد چرا که تسهیلاتی که هم اکنون به تولیدکنندگان ارائه می شود معمولا با شرایط سخت و دشوار و بهره 30 درصد ارائه می شود این در حالی است که اغلب تولیدکنندگان لنت ترمز با مشکل نقدینگی مواجه هستند مسلما تداوم این روند مانع جدی فعالیت تولیدکنندگان خواهد شد.

وی گفت : هم اکنون 30 تا 35 درصد نیاز لنت ترمز در بازار داخل توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می شود و حدود 65 درصد از نیاز در این بخش توسط واردات تامین می شود در صورتی که در حال حاضر ظرفیت تولید دوبرابر نیاز داخل برای  تولیدکنندگان داخلی فراهم است اما متاسفانه به دلیل مشکلات نقدینگی و واردات بی رویه امروز اغلب شرکتها در کمتر از یک شیفت در حال تولید هستند.

رئیس انجمن لنت ترمز و کلاج در ادامه علت استقبال از واردات را قیمت تولیدات داخلی دانست و گفت : در شرایطی که تولیدکننده داخلی ، تسهیلاتی با بهره 30 درصد دریافت می کند تبعا قیمت تمام شده تولیدات داخلی گران تر از کالاهای وارداتی شده و کالای داخلی قادر بع رقابت با کالای خارجی نخواهد بود.

لاجوردی تصریح کرد : دولت نباید با هدف ایجاد رقابت در داخل ، اشتغالی را که حاصل دهها سال تلاش در کشور است را از بین ببرد.

وی گفت : امروز کمترین توقع تولیدکنندگان داخلی از مسئولین و دولتمردان این است که اشتغالی را که برای ایجاد آن هزینه زیادی صرف شده را حفظ نمایند.

وی همچنین از تعرفه کنونی واردات لنت ترمز و کلاج به کشور انتقاد کرد و اظهار داشت : برای جلوگیری از افزایش واردات دولت باید نسبت تعرفه در این بخش بازنگری نموده  و تعرفه واردات لنت ترمز را افزایش دهد .

وی گفت : در حال حاضر تعرفه واردات لنت ترمز به کشور حدود 4 تا 12 درصد است در حالی که در کشوری مثل چین تعرفه واردات چندین برابر تعرفه در ایران است.

وی تصریح کرد : البته انجمن لنت ترمز و سایر تولیدکنندگان در خواست متعددی در این ارتباط  به وزارت صنعت ، معدن و تجارت ارائه و مستندات لازم نیز به پیوست آن  آمده است که وزارتخانه نیز قول مساعدت داده و اعلام نمودند که در حال پی گیری است.

وی در ادامه اظهار داشت : امید است دولت تا پایان امسال نسبت به افزایش نرخ تعرفه در این بخش تصمیم گیری نماید زیرا در غیر این صورت فاجعه ای بزرگ در این حوزه از صنعت رخ خواهد داد.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"