کد خبر: ۲۸۲۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۰۱ آذر ۱۳۹۳
تسنیم: روزنامه الوطن مصر نوشت که قاهره فهرست شروط خود برای آشتی با قطر را تهیه کرده است که از جمله آن به رسمیت شناختن انقلاب 30 ژوئن، تحویل رهبران اخوان که در دوحه مقیم هستند، توقف اهانت های شبکه الجزیره به مصر، توقف حمایت های قطر از اخوان المسلمین و تمامی سازمان ها و گروه های حامی اخوان المسلمین است.

به نوشته این روزنامه، قاهره فهرست شروط خود را به عربستان و امارات که کمیته ای را برای شناخت موضع قطر تشکیل داده اند، تحویل داده و خواستار اجرای فوری آن شده است.

بر اساس این گزارش، دوحه به عنوان نخستین گام در جهت پاسخ به شروط مصر، نشست هایی را با مسئولان شبکه الجزیره برگزار و سازوکارهای جدیدی را برای انتشار اخبار و فعالیت های رسانه ای تعیین کرده است که می تواند تنش با کشورهای همسایه را کاسته و حملات رسانه ای علیه مصر را متوقف سازد.

بر پایه این گزارش، تشکیلات بین المللی اخوان المسلمین نیز از گرایش دوحه به آشتی با مصر و پذیرش شروط مصر و کشورهای حوزه خلیج فارس شوکه شده است.

در همین رابطه یک منبع دیپلماتیک عربی از تماس بین قاهره و ریاض با مشارکت برخی طرف های عربی با هدف ابلاغ جزئیات توافقات صورت گرفته در اجلاس اخیر شورای همکاری خلیج فارس به مقامات مصر خبر داد.

به گفته این منبع، این تماس ها در سطح عالی برای نزدیک کردن دیدگاه های مصر و قطر پس از بازگشت سفرای عربستان، امارات و بحرین به دوحه و توافق برای برگزاری اجلاس شورای همکاری خلیج فارس در قطر صورت می گیرد.

در همین راستا قطر اقداماتی را انجام داده است از جمله اینکه در برابر فعالیت کارگران مصری و ورود آنها به قطر مانع تراشی نمی کند.

از سوی دیگر روزنامه الحیات به نقل از یک منبع کشورهای حوزه خلیج فارس نوشت که قطر متعهد شده است انتقادها و حملات رسانه ای علیه مصر را متوقف سازد.

در همین رابطه «حسین هریدی» معاون سابق وزیر خارجه مصر گفت که ضروری است در روابط مصر با کشورهای عربی به اصول ملی پایبند بود و نباید خدشه ای به این اصول وارد شود و بایستی به مرحله دشوار در روابط دو کشور پایان داده شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"