کد خبر: ۲۸۲۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳

«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با اراده خوب و بسیار جدی کار کرد و امروز به توافق نزدیکتریم، گفت: اعتقاد داریم که توافق جامع قابل دسترس است.

به گزارش ایرنا به وین، وزیر خارجه آمریکا پس از هفت روز مذاکرات ایران و گروه 1+5 در جمع خبرنگاران رسانه های جهان افزود: موارد سخت و پیچیده است. هر تصمیمی روی تصمیم دیگر تاثیر می گذارد.

کری با تاکید بر اینکه بهترین راه حل دیپلماسی است، گفت: ما به یک پیشرفت واقعی رسیده ایم و بزودی دوباره یکدیگر را می بینیم.

وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: چهار ماه اول پس از امروز را ما روی یک توافق سیاسی کار می کنیم و بعد روی جزییات کار می کنیم.

جان کری تصریح کرد: اقدامات ایران در یک سال گذشته باعث اعتماد متقابل شده است.

وی گفت: خیلی ها می گفتند که ایران به تعهداتش عمل نخواهد کرد، اما این کشور به تعهدات خودش عمل کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کاخ سفید با اشاره به اینکه طرفین مذاکرات در جدی ترین مسایل پیشرفت داشته اند، گفت: در باره جزئیات مذاکرات صحبت نخواهیم کرد.

جان کری همچنین تاکید کرد که دستیابی به یک توافق خوب زمانبر است.

وزیر امور خارجه آمریکا هیچ جزییاتی از تعلیق تحریم ها ارائه نکرد و گفت: شرایط آن مثل تمدید قبلی است از جمله آزاد کردن پول نفت .

کری با تاکید بر تلاش برای رسیدن به آرامش و ثبات اقتصادی افزود: ما می خواهیم تحریم ها پایان یابد.

وی خاطرنشان کرد: « در روزهای اخیر در وین به پیشرفت واقعی و اساسی رسیدیم و شاهد ظهور ایده های جدیدی بودیم. به همین دلیل، گروه 1+5 و ایران بطور مشترک تصمیم به تمدید مذاکرات برای مدت هفت ماه گرفتند با این هدف که در مدت چهار ماه توافق سیاسی را نهایی کنیم.»

کری افزود : در پایان چهار ماه ، اگر به توافقی در خصوص عناصر اصلی نرسیم و مسیر روشنی وجود نداشته باشد، تصمیم خواهیم گرفت که چگونه مسیر را ادامه دهیم.

وی تاکید کرد:« اعتقاد داریم رسیدن به توافق جامع، امکان پذیر و مطلوب است و در این برهه به این تفاهم رسیده ایم که این توافق چه شکلی خواهد داشت اما هنوز مواردی از اختلاف وجود دارد که باید روی آن کار شود.»

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه ما تا ابد پشت میز مذاکرات نخواهیم بود، تصریح کرد: با توجه به پیشرفت یک سال گذشته و بخصوص چند روز اخیر، اکنون زمان ترک مذاکرات نیست.

وی افزود: موضوعات پیچیده است و نیازمند تصمیمات سیاسی دشوار و تحلیل های فنی سختی است و زمان می برد تا به راه حل برسیم. بنابراین، کارشناسان ما بزودی دیدار می کنند و ما هم یک دیدار در ماه دسامبر برگزار می کنیم تا کار را ادامه دهیم.

کری در بخش دیگری از این کنفرانس خبری گفت: در حالی که طرف ها به مذاکرات ادامه می دهند ، تمام محدودیت های کنونی بر برنامه هسته ای ایران در جای خود باقی خواهد ماند.

وی افزود: هدف ما در این مذاکرات یک هدف سیاسی یا ایدئولوژیک نیست بلکه یک هدف عملی است و این هدف قابل دستیابی است .

کری تاکید کرد: ما در روزهای آینده درباره جزئیات مذاکرات بحثی نخواهیم کرد اما می توانم به شما بگویم که در خصوص برخی از دشوارترین چالش ها پیشرفت هایی به دست آمده است.

وی افزود: همچنین تاکید می کنم که این توافقنامه مانند هر توافقی نمی تواند مبتنی بر اعتماد باشد زیرا اعتماد یک شبه به دست نمی آید، بلکه این توافق باید بر راستی آزمایی و اقدامات اعتمادساز متکی باشد

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"