کد خبر: ۲۸۲۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۰۵ آذر ۱۳۹۳
فرارو: جلسه رای اعتماد به محمد فرهادی وزیر پیشنهادی علوم از سوی دولت با نطق غیر منتظره علی مطهری همراه بود. مطهری در مخالفت با محمد فرهادی سخنرانی کرد و گفت "فرهادی در فتنه نقش داشته است".

 این جلسه صبح امروز برگزار شد و پس از انجام رای گیری محمد فرهادی گزینه پیشنهادی دولت با قاطعیت و کسب 197 رای موافق وزیر علوم شد.

اما نشست امروز مجلس دو اتفاق غیر منتظره داشت. نخست مخالفت علی مطهری با محمد فرهادی و دوم موافقت الیاس نادران با وزیر پیشنهادی دولت بود.

استدلال مطهری در مخالفت

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گفت که مخالفت او به این خاطر است که به نظر می رسد فضای مجلس نسبت به فرهادی مثبت است.

مطهری با اشاره به این که مجلس شورای اسلامی به استناد به برخی اقدامات گزینه های پیشین تصدی وزارت علوم در انتخابات سال 88  آن ها را فتنه گر دانسته بود، گفت: «پس اگر معیار اصلی مجلس نقش آفرینی در "فتنه" است دکتر فرهادی نیز در فتنه نقش داشته است و مجلس باید به او نیز رای اعتماد ندهد. در غیر اینصورت متهم به رفتار یک بام و دو هوا می شود.»

او گفت: «در حالی که آقای فرهادی نیز نامه ای را امضا کرده که می توان چنین برداشتی را راجع وی نیز داشت.»

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: «رای مثبت به محمد فرهادی  نشان از دوگانگی رفتار مجلس و حکایت از عبور از خط قرمزهایی است که اکثریت مجلس پیش از این برای خود تعیین کرده بود.»

او گفت دکتر فرهادی در ایام انتخابات سال 88 نامه ای را به همراه موسوی، کروبی، خاتمی و تعدادی دیگر از فعالان سیاسی خطاب به مراجع تقلید نوشته است و در آن نسبت به برخوردهای رخ داده اعتراض کرده است.

مطهری متن نامه ای که فرهادی آن را امضا کرده است را قرائت کرد.

 او گفت: «با منطق اکثریت مجلس فرهادی هم به موجب امضای این نامه فتنه‌گر است و اگر بگوید از نامه خبر نداشتم و یا از قراردادن نامش در این نامه بی‌خبر است و تکذیب کند، پذیرفته نیست.»

مطهری بیان کرد: «مردم قضاوت خواهند کرد که درد مجلس فتنه نیست و بلکه مجلس می‌گوید وزارت علوم باید تحت نظر ما باشد. مجلس اصولگرایی به معامله برای انتصاب‌ها متهم می‌شود.»

مطهری گفت اگر نمایندگان مجلس به راه گذشته خود اعتقاد دارند باید همین راه را امروز هم ادامه دهند. و از مسیر خود برنگردند.

سخنان علی مطهری با واکنش اعتراضی اکثریت نمایندگان روبه رو شد. آن ها با فریاد "دو دو" به مطهری اعتراض کردند.

لازم به ذکر است دکتر فرهادی در دفاعیات خود امضا نامه مورد اشاره مطهری را تکذیب کرد.

محمد فرهادی متولد شاهرود است و شصت و پنج سال دارد. فرهادی پزشک متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس کنونی جمعیت هلال احمر ایران است. وی در دولت دوم میرحسین موسوی در دهه ۱۳۶۰ سمت وزارت فرهنگ و آموزش عالی و در دولت اول محمد خاتمی در دهه ۱۳۷۰، سمت وزارت بهداشت را برعهده داشته است.

دفاع نادران از فرهادی

اما اتفاق غیر منتظره دوم سخنان الیاس نادران در دفاع از فرهادی بود. این درحالی است که نادران یکی از منتقدان سرسخت دولت حسن روحانی است.

 نادران در جلسه رای اعتماد به نیلی احمد آبادی در مخالفت با او سخن گفت و او را متهم به نقش آفرینی در "فتنه" کرده بود.

نادران از نمایندگان نزدیک به جمعیت ایثارگران است و به لحاظ فکری در طیف افرادی همچون علیرضا زاکانی قرار می گیرد. در جلسه رای اعتماد به دانش آشتیانی این علیرضا زاکانی بود که بیشترین مخالفت را با وزیر پیشنهادی صورت داد و او را متهم به نقش آفرینی در "فتنه" کرده بود.

اما نادران در جلسه امروز نامه ای که علی مطهری از آن صحبت کرد و متن آن را در مجلس قرائت کرد نادیده گرفت و به دفاع قاطع از فرهادی پرداخت.

او گفت: «آقای مطهری با مجلس مخالفت کردند نه با آقای فرهادی ایشان خواستند نامه ای از فتنه گران بخوانند که خواندند انشاالله ایشان هم به راه راست هدایت شوند.»

نادران گفت "دلایل موافقت من با دکتر فرهادی متعدد است. خط قرمز مجلس در مواجه با مدیریت های کلان اجرایی فتنه است. دو نکته مثبت از سوابق فرهادی وجود دارد یکی رفتار اخیرشان در مدیریت هلال احمر که برخلاف اکثر مدیران اجرایی کشور نسبت به دوره ما قبل سیاه نمایی نکردند. این یعنی اعتدال. نکته دوم این است که بر خلاف دوستانی که اینجا آمدند و در معرض رای اعتماد قرار گرفتند در هیچ حلقه تندرو مشارکتی و غیر مشارکتی حضور نداشتند."

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد "انتظار داریم سیاست‌های وزارت علوم تغییر کند. همانطوری که از فرجی دانا خاضعانه تقاضا کردیم که شما خود وزارت را اداره کن نه اینکه شما را اداره کنند."

او گفت: «اصولگرایان مجلس از ایشان هیچ توقعی ندارند.»  نادران انتظارات خود را از فرهادی بیان کرد و گفت که آقای فرهادی در جلسات فراکسیون ها گفته که من از فتنه اعلام برائت می کنم و سرباز ولایت هستم.

او با درخواست از فرهادی برای انتخاب مدیران و مشاوران از کسانی که موجب عدم بازگشت شرایط سال 88 می‌شود، افزود "علاوه بر این باید معاونان از میان کسانی انتخاب شوند که پیشرفت و توسعه علمی را در دانشگاه‌ها به بار آورند."

نادران گفت: «رای ما به فرهادی رای موافقت مشروط است تا زمانی که سرباز ولایت است، قانون مدار تصمیم گیری اش است و در چهارچوب عمل می کند ما از ایشان حمایت می کنیم اما خلاف این عمل کنند عرض می کنم که با کسی عقد اخوت نبستیم.»

او گفت از نمایندگان می خواهم که به فرهادی به صورت قاطع رای اعتماد دهند و پس از آن به نظارت عملکرد ایشان بپردازیم.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"