کد خبر: ۲۸۳۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۲ - ۰۹ آذر ۱۳۹۳

نظر نعمت زاده درباره نرخ ارز

به گزارش گروه صنعت خبرخودرو ،محمدرضا نعمت زاده در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه با وزیر اقتصاد روسیه در جمع خبرنگاران با تاکید دوباره بر اینکه شرکت فیلیپ موریس صهیونیستی نیست، گفت: برند سیگار مارلبرو از جمله اقلامی بود که سال‌های قبل تقاضای ایجاد نمایندگی رسمی آن در ایران از وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شده بود ولی با توجه به شبهه ای که مبنی بر صهیونیستی بودن آن مطرح شده بود، ارائه مجوز رسمی به آن صورت نگرفته بود.

وزیر صنعت معدن و تجارت در پاسخ به سئوال مبنی بر اعلام وزارت اطلاعات مبنی بر صهیونیستی بودن این برند براساس گفته یکی از نمایندگان مجلس، افزود: در این رابطه مرجع قانونمندی به نام وزارت امور خارجه وجود دارد که در آن کمیته ای با حضور دستگاه‌های مختلف، مباحث این چنینی را بررسی می کنند.

وی تصریح کرد: بر این اساس، وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع بررسی مجدد شرکت فیلیپ موریس را برای اطمینان بیشتر از صهیونیستی نبودن آن به وزارت امور خارجه ارجاع داد که آنها پس از بررسی کامل به این جمع بندی رسیده اند که این ادعا از سوی وزارت اطلاعات مربوط به سه سال قبل بوده است و اکنون رسما اعلام شده که فیلیپ موریس صهیونیستی نیست. نماینده وزارت اطلاعات نیز خود عضو کمیسیون وزارت امور خارجه است.

نعمت زاده ادامه داد: مجوز رسمی آغاز به کار نمایندگی فیلیپ موریس در ایران جهت جلوگیری از قاچاق سیگار اعطا شده و این برند نیز همچون سایر برندها اجازه فعالیت رسمی در ایران دارد.

نعمت زاده تصریح کرد: به نظر می رسد این سر و صدا اغلب از بی اطلاعی افراد است و وزارت اطلاعات هیچ گونه پافشاری بر صهیونیستی بودن مارلبرو ندارد.

وزیر صنعت در پاسخ به سئوال دیگر مهر مبنی بر آینده اقتصاد ایران و رشد بخش صنعت و معدن با توجه به تمدید مذاکرات هسته ای نیز گفت: من هم همچون دیگران و همان طور که رئیس جمهور اعلام کرده به نتایج مذاکرات خوشبین هستم، چرا که برخلاف اظهارات برخی افراد که می گویند تحریم ها ادامه دارد، تحریم قبل از مذاکرات نیز وجود داشته ولی هم اکنون بخشی از آن برطرف و بخشی دیگر تعلیق شده است ولی به تدریج به نظر می رسد جهت گیری ها مثبت است.

نعمت زاده ادامه داد: مذاکرات در اغلب زمینه ها و در کلیات به تفاهم رسیده و البته اختلاف چند ده ساله ای که از اول انقلاب وجود داشته، همچنان پابرجاست اما در ادوار مختلف، شورای امنیت سازمان ملل وارد کار شده و اتحادیه اروپا نیز تصمیم بر وضع برخی تحریم ها گرفته است.

رفع تحریم‌ها دقت‌های خاص خود را می‌طلبد

این عضو کابینه یازدهم افزود: رفع تحریم‌ها دقت‌های خاص خود را می طلبد و همان طور که مقام معظم رهبری اشاره کرده اند کار هیات مذاکره کننده مورد تایید است و امید می رود در مدت زمان 4 ماهی که تا مرحله اول مذاکرات زمان لازم است، با قول وزیر امور خارجه تحریم ها در برخی زمینه ها برداشته شود.

وی در خصوص رشد بخش صنعت و معدن با توجه به تمدید مذاکرات، خاطرنشان کرد: در بخش صنعت اگر چه محدودیت تحریم در خیلی از موارد وجود دارد و بالاخص مباحث بانکی و پوشش های بیمه ای، صنعتگران و بازرگانان را دچار مشکل می کند اما امیدواریم تلاش آنها بتواند وضعیت مثبتی را برای اقتصاد و بخش صنعت و معدن رقم زند.

نظر نعمت زاده درباره نرخ ارز

نعمت زاده درباره پیش بینی نرخ 2850 تومانی برای دلار در بودجه 94 گفت: اعتقاد ما بر این است که هر چقدر ارز به قیمت واقعی نزدیک شود، به نفع کشور است و اصولا رانت را ریشه کن می کند اما رسیدن به یک رقم مشخص و یکسان در شرایط فعلی ممکن نیست.

وزیر صنعت معدن و تجارت ادامه داد: جهت گیری دولت بر این سمت است که یکسان سازی نرخ ارز صورت گیرد و با توجه به سایر شرایط، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به این نتیجه رسیده که این رقم را برای ارز در بودجه لحاظ کند و البته هماهنگی های لازم با بانک مرکزی نیز صورت گرفته است.

توافقات جدید اقتصادی ایران و روسیه

نعمت زاده در ادامه در خصوص موافقتنامه ای که امروز میان وی و وزیر اقتصاد روسیه به امضا رسید، گفت: یک موافقتنامه میان ایران و روسیه در تابستان امسال در قالب اجلاس کمیسیون مشترک ایران و روسیه با مسئولیت وزارت نفت به امضا رسید که در آنجا توسعه روابط اقتصادی مدنظر قرار گرفت.

نعمت زاده تصریح کرد: البته باید کمک کرد تا این موافقتنامه اجرایی شود اما یکی از زمینه های توسعه تجاری، بیمه نمودن و تضمین تجار و صادرکنندگان و سرمایه گذاران است که لازم بود دو کشور در این زمینه همکاری های بیشتری داشته باشند.

وزیر صنعت افزود: همان طور که با برخی کشورهای اروپایی تفاهم پوشش بیمه ای برای صادرات وجود دارد، ما نیز با روسیه برای پوشش بیمه ای صادرکنندگان تفاهم نامه ای امضا کرده ایم که میان صندوق ضمانت صادرات ایران و موسسه بیمه صادراتی روسیه به امضا رسید.

وی تصریح کرد: در قالب این تفاهم نامه، سرمایه گذاری ایرانی ها در روسیه و صادرات ما به این کشور و صادرات روسیه به ایران و سرمایه گذاران آنها تحت پوشش حمایت های بیمه ای قرار می گیرند.

وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: امیدواریم با امضای این تفاهم نامه، رونق بر تجارت و صادرات میان دو کشور حاکم شود، ضمن اینکه قائم مقام بنده نیز هفته گذشته با حضور در آستاراخان و مسکو از نزدیک در جریان مشکلات صادرکنندگان قرار گرفت.

نعمت زاده در پایان از درخواست طرف روسی برای صدور آسان روادید از سوی ایران اشاره و خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه در آینده ای نزدیک در این خصوص اعلام نظر خواهد کرد اما هم اکنون روادید شش ماهه برای تجار و بازرگانان صادر می شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"