کد خبر: ۲۸۳۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۱۰ آذر ۱۳۹۳

هدف ما کسب رتبه نخست خودروسازی در منطقه است

به گزارش خبر خودرو، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس سند راهبردی صنعت خودرو ایران در 10 سال آینده باید به جایگاه نخست خودروسازی در منطقه، رتبه پنجم آسیا و یازدهم جهان برسد.

به گزارش خبرنگار خبر خودرو، مهندس محمدرضا نعمت زاده افزود: جذب سرمایه گذاری خارجی یکی از اصلی ترین سیاست های صنعت خودروسازی ایران است. هم اکنون در زمینه تولید خودروهای سواری در جهان در رتبه هفدهم قرار داریم و در دنیا رتبه نوزدهم از آن صنعت خودرو ایران است که نسبت به سال گذشته دو پله رشد داشته ایم.

وی در جریان برگزاری دومین همایش بین المللی صنعت خودرو اظهار کرد: در سال جاری اهداف، سیاست ها و برنامه های چشم انداز ده ساله صنعت خودرو تا سال 1404 تهیه و تدوین شده است که صاحب نظران زیادی در این زمینه ما را یاری کرده اند.

وی افزود: در چارچوب این سیاست ها و برنامه ها مواردی نظیر دست یابی به جایگاه نخست در منطقه و رتبه پنجم آسیا و یازدهم جهان مدنظر قرار گرفته است.

مهندس نعمت زاده افزود: تا پایان این چشم انداز باید به آمار تولید سه میلیون خودرو سواری سبک و صادرات یک میلیون خودرو در سال دست پیدا کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در چارچوب این برنامه ها تولید 25 میلیارد دلار قطعات داخلی و صادرات 5 تا 6 میلیارد دلار قطعات پیش بینی شده است، ضمن این که تولید سالانه 120 هزار دستگاه خودرو تجاری و صادرات 30 هزار دستگاه از آن در برنامه قرار دارد.

وی با تاکید بر کسب 4 درصد سهم ارزش افزوده از تولید ناخالص ملی افزود: در حال حاضر گردش مالی صنعت خودروسازی حدود 12 میلیار دلار است که امیدواریم سال آینده با رشد 30 درصدی در این زمینه روبرو شویم.

نعمت زاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر اشتغال در صنعت خودرو بین 10 تا 12 درصد از اشتغال صنعتی کشور را تشکیل می دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به برنامه تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در سال جاری افزود: از ابتدای سال تاکنون 824 هزار دستگاه خودرو تولید شده که 95 درصد برنامه های تولید را محقق کرده است و امیدواریم تا پایان سال شاهد تلاش بیشتری از سوی خودروسازان باشیم، ضمن این که امیدواریم در سال 2014 بالاترین رشد تولید خودرو از آن ایران باشد.

وی افزود: هم اکنون در زمینه تولید خودروهای سواری در جهان در رتبه هفدهم قرار داریم و در دنیا رتبه نوزدهم از آن صنعت خودرو ایران است که نسبت به سال گذشته دو پله رشد داشته ایم.

نعمت زاده در ادامه سخنان خود اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی درصدد توسعه صنعت خودرو و ایجاد رقابت و ارتقا زنجیره تامین است.

وی با اشاره به استقبال این وزارت خانه از سرمایه گذاری خارجی در توسعه صنعت خودرو و زیرساخت های آن تاکید کرد: همکاری با شرکت های بزرگ خودروسازی یکی از محورهای اصلی مورد نظر این وزارت خانه است تا از این طریق صنعت خودرو وارد شبکه توزیع جهانی شود.

وی در خصوص اولویت های سرمایه گذاری خارجی گفت: توسعه تولید خودرو و قطعات راهبردی و تاسیس مرکز آزمون و تست خودرو و تولید محصولات مشترک از جمله محورهای مهم سرمایه گذاری خارجی است.

وی افزود: سرمایه گذاران خارجی که در صنعت خودرو سرمایه گذاری می کنند از 50 درصد بخشودگی مالیاتی برخوردار خواهند بود با این شرط که 30 درصد تولید خودرو را به بازارهای جهانی صادر کنند، ضمن این که در کنار این سهام خودروسازان داخلی نیز به سرمایه گذاران خارجی واگذار خواهد شد.

نعمت زاده خاطرنشان کرد: ایجاد ابرقطعه سازها از برنامه های وزارت صنعت در زمینه خودروسازی است، ضمن این که حضور خودروسازان خارجی در ایران می بایست با لحاظ توان طراحی و عمق داخلی سازی آن باشد به این ترتیب بنگاه هایی مورد حمایت قرار خواهند گرفت که عمق ساخت داخل را رعایت کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: با توجه به سیاست های کاهش مصرف سوخت لزوم سرمایه گذاری در تولید موتورهای کم حجم با توان بالا، هیبریدی و برقی مورد توجه قرار دارد که زمینه را جهت حضور شرکت های دانش بنیان فراهم خواهد کرد.

وی با اشاره به ضرورت کاهش آلایندگی خودروهای ساخت داخل گفت: متوسط دی اکسید کربن گازهای خروجی خودرو باید از 190 گرم در کیلومتر به 100 گرم تا سال 95 کاهش یابد.

وی در خاتمه گفت: ایجاد خط تولید موتورهای بنزینی با استاندارد یورو 5 و 6 با ظرفیت سالانه یک میلیون دستگاه طراحی و تولید خودروهای صادراتی به میزان 500 هزار دستگاه، تولید ون چند منظوره با ظرفیت 50 هزار دستگاه ایجاد خط تولید گیربکس اتوماتیک با ظرفیت 200 هزار دستگاه، راه اندازی خط تولید موتورهای دیزلی و نوسازی و ایجاد خط تولید موتورهای دیزلی سنگین با ظرفیت 100 هزار دستگاه در سال تولید قطعات پلیمری و کامپوزیت و قطعات الکتریکی صنعت خودرو از جمله مهم ترین برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

گفتنی است در مراسمی با حضور مهندس محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت از تمبر یادبود دومین همایش بین المللی صنعت خودرو نیز رونمایی شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"