کد خبر: ۲۸۴۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۱۷ آذر ۱۳۹۳
به گزارش خبرخودرو ، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سایپا آخرین عملکرد این شرکت بورسی را تشریح کرد و به سهامداران توصیه کرد که در خرید و فروش سهام عجله نکرده و تنها بر اساس اطلاعاتی که در سایت کدال منتشر می شود،تکیه کنند.

خروج خساپا از زیان تا پایان سال 93

به گزارش خبرخودرو ، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سایپا آخرین عملکرد این شرکت بورسی را تشریح کرد و به سهامداران توصیه کرد که در خرید و فروش سهام عجله نکرده و تنها بر اساس اطلاعاتی که در سایت کدال منتشر می شود،تکیه کنند.

سید محمدرضا صباغی در نشست خبری با بیان اینکه شرکت سرمایه‌گذاری ساپیا در سال 1383 با هدف مدیریت در بازار سرمایه تاسیس شد،گفت:این شرکت با هدف استفاده از روش‌های نوین تامین نقدینگی، بهبود ساختار فعلی، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، توسعه فعالیت‌های اقتصادی، بهبود سیستم‌های نظارتی بر عملکرد‌های شرکت‌های تابعه راه‌اندازی شد.

 وی افزود: این شرکت پنج زیر مجموعه داشته و 40 درصد شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا و 60 درصد شرکت ساینا الوند را در اختیار دارد. همچنین شرکت رویال صدف کیش و شرکت دهکده پاسارگاد از شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری سایپا هستند.

صباغی یادآور شد: سرمایه شرکت در حال حاضر 610 میلیارد تومان است که آخرین افزایش سرمایه در سال 1391 صورت گرفته و در جریان آن سرمایه شرکت از 3000 به شش هزار و یکصد میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی به ترکیب سهامداران شرکت اشاره کرد و گفت: 76 درصد سهام شرکت به گروه خودروسازی سایپا ، سه درصد بیمه ایران ، یک درصد سرمایه‌گذاری مسکن و 20 درصد مابقی به سهامداران جزء تعلق دارد.

 ترکیب پرتفوی "وساپا"

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری سایپا به پرتفوی شرکت اشاره کرد و افزود: ارزش روز پرتفوی کشور 253 میلیارد تومان سهام بورسی و 205 میلیارد تومان سهام غیربورسی است که ترکیب سرمایه‌گذاری این شرکت در پرتفو 70 درصد خودرویی، 14 درصد شیمیایی، پنج درصد دارویی، پنج درصد واسطه‌گری مالی، چهار درصد فرآورده‌های نفتی و دو درصد سایر صنایع است.

 صباغی تصریح کرد: اقداماتی برای متنوع‌کردن پرتفوی شرکت انجام شده است، اما به دلیل حجم بالای سهامداران در پرتفوی حرکت ما نمود چندانی نداشته است، اما امیدواریم که با توجه به روند مثبت شرکت‌های خودرویی ،این شرکتها فعالیت‌های گسترده و رشد چشم‌گیری داشته باشند.

برنامه های آتی سایپا

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری سایپا به فعالیت‌ شرکت‌های خودرویی اشاره کرد و افزود: در سال 1391 به خصوص از شش ماهه دوم سال بحران شدیدی خودروسازان را در بر گرفت و در سال 1392 هر دو خودروساز زیان‌های سنگینی را متقبل شدند.

وی به برنامه‌های شرکت سایپا اشاره کرد و گفت: برای سه ماه پایانی امسال و همچنین سال 1394 برنامه‌ریزی کاملی صورت گرفته به‌طوری که قرار است هشت خط جدید در شرکت‌های اقماری، دو خط جدید در پارس خودرو، دو خط جدید در سایپا کاشان و دو خط جدید در شرکت اصلی سایپا راه‌اندازی شود.

 ی به افزایش تولید در سال جاری اشاره کرد و افزود: بودجه سال 1393 سایپا تولید 420 هزار دستگاه بوده است که نسبت به عملکرد واقعی سال 1392، 65 درصد رشد داشته است. این در حالی است که سایپا در هفت ماهه امسال 40 درصد رشد تولید داشته و تا پایان سال جاری بیش از 400 هزار دستگاه تولید می‌کند.

افزایش 37 درصدی تولیدات سایپا

صباغی ادامه داد: بنابراین در سال جاری در گروه خودروسازی سایپا 460 تا 470 هزار دستگاه خودرو تولید می‌شود که در مجموع تولیدات این شرکت 37 درصد نسبت به سال 1392 رشد داشته است.

 وی در ادامه به توسعه محصولات این شرکت اشاره کرد و ادامه داد: در سال جاری قرار است خودروی جدید سایپا با نام ساینا با پلت فرم x200 تولید شود و مدل دیگری از این خودرو نیز تا پایان سال 1394 به بهره‌برداری برسد. همچنین در سال 1394، راه‌اندازی خط تولید B90 در برنامه قرار دارد که به محض تعیین قطعات راه‌اندازی می‌شود.

 صباغی خاطر نشان کرد: همچنین قرار است تیراژ تولید پراید کمتر شده و تولید تیبا دو، افزایش پیدا کند، همچنین پلت فرم دیگری تحت عنوان SB100 در حال طراحی است که قرار است خودروهای مختلف روی این برند تولید ‌شود.

صادرات 220 میلیون دلاری سایپا

وی به عملکرد سایپا در بخش صادرات اشاره کرد و توضیح داد: ظرفیت صادراتی سایپا رو به رشد بوده و این شرکت برای چندین دوره متوالی رتبه‌ی اول صادرات را کسب کرده است. به طوری که در سال جاری قرار است 30 هزار دستگاه به ارزش بیش از 220 میلیون دلار صادر شود.

 خروج سایپا از زیان

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری سایپا از خروج سایپا از زیان خبر داد و گفت: شرکت سایپا در شش ماهه اول سال 160 میلیارد تومان زیان به بورس اعلام کرده است، اما در شش ماهه دوم با توجه به افزایش تولید و همچنین افزایش قیمت محصولات احتمال می‌دهیم از زیان خارج شویم، زیرا افزایش فروش محصولات شرکت در سه ماهه پایانی سال نیز در این موضوع اثر‌گذار است.

 قیمت فعلی سهام سایپا قیمت واقعی نیست

صباغی با بیان این‌که شرکت سایپا از 660 نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش و 550 ناوگان امدادی برخوردار است، تصریح کرد: ارزش جاری شرکت سایپا در بورس در حال حاضر 2500 میلیارد تومان و ارزش ریالی آن 9هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که قیمت سهام این شرکت حدود 130 تومان است که با توجه به عملکرد شرکت و ارز‌آوری آن قیمت سهم بسیار پایین است.

وی تاکید کرد: این درحالی است که گشایش نهایی در پرونده هسته‌ای در قیمت سهام این شرکت اثر مضاعفی دارد، اما اگر به فرض محال تحریم‌ها ادامه یابد، وضعیت شرکت از این بدتر نخواهد شد.

توصیه مدیر عامل"وساپا"به سهامداران

 مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری سایپا تصریح کرد: با توجه به وضعیتی که در بازار سرمایه به وجود آمده است به سهامداران توصیه می‌کنم که فقط روی گزارشاتی که شرکت به بورس ارائه کرده و شفاف‌سازی که انجام می‌دهد، تکیه کنند.

 صباغی اضافه کرد: در حال حاضر بازار سرمایه واکنش شدیدی نسبت به وقایع نشان می‌دهد این در حالی است که توصیه ما به سهامداران این است که باید اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کنند واقع‌بینانه بوده و به درستی در خصوص این اطلاعات قضاوت کنند.

 مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری سایپا با بیان این‌که پیش‌بینی سود شرکت برای سال 1393، 188 ریال است، خاطر نشان کرد: مجموع حقوق صاحبان سهام این شرکت 1106 میلیارد تومان است که با توجه به این‌که NAV هر سهم 194 تومان است قیمت هر سهم شرکت سرمایه‌گذاری سایپا باید حدود 140 تا 145 تومان باشد.

 سهام وثیقه سایپا آزاد می شود

 مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری سایپا در ادامه این نشست از آزاد شدن سهام وثیقه سایپا خبر داد و گفت: با اقداماتی که انجام شده است تا پایان امسال سهم سایپا که در وثیقه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی بود، آزاد می‌شود که این اقدام بسیار مبارک بوده و طی یک سال و نیم گذشته سایپا توانست از طریق فروش‌ مازاد ،بدهی‌های خود را پرداخت کرده و این پول را به مجموعه برگرداند.

  صباغی با بیان این‌که این سهم در صورت آزاد‌شدن امکان جابه‌جایی دارد، خاطر نشان کرد: بنابراین 18 درصد از سهامی که در وثیقه شستا بود آزاد می‌شود که این موضوع برای سایپا بسیار ارزشمند بوده و می‌تواند اقدامات بعدی خود را در خصوص تنوع پرتفوی انجام دهد.

 سهامداران در خرید و فروش عجله نکنند

 مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری سایپا اضافه کرد: بازار سرمایه نقش بسیار مهمی در اقتصاد دارد، بنابراین به سهامداران توصیه می‌شود که تنها به شفافیت اطلاعاتی که از طریق سایت کدال ارائه می‌شود توجه کرده و از عجله در خرید و فروش سهام خودداری کنند.

افزایش سرمایه به مصلحت نیست

 صباغی در خصوص برنامه شرکت برای افزایش سرمایه گفت: افزایش سرمایه در شرایط فعلی به مصلحت شرکت نیست، زیرا با توجه به پیش‌بینی سود 188 ریالی افزایش سرمایه، قیمت سهم رقیق‌تر می‌ شود.

 مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری سایپا از تحقق سود شرکت تا پایان سال خبر داد و افزود: شرکت‌های سرمایه‌گذاری بخشی از سود خود را در شش ماهه اول سال تامین می‌کنند، لذا 50 ریال تاکنون تامین شده و تا پایان سال نیز سود شرکت تحقق پیدا می‌کند و اگر قرار باشد تعدیلی در سود شرکت رخ دهد به بازار سرمایه اعلام می‌شود.

 وی به شایعات مطرح شده در خصوص خریداری یک شرکت لیزینگی توسط سایپا توضیح داد و گفت:شرکت سایپا به هیچ وجه قصد ندارد لیزینگ شرکت دیگری را خریداری کند، اما در زمانی که ضرورت ببیند برای تامین بخشی از نقدینگی خود، بخشی از سهام را فروخته و بدهی خود را پرداخت می‌کند.

 مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری سایپا در خصوص علت فروش سهام تراکتورسازی توسط سایپا گفت: 9 درصد از سهام تایرا به منظور پرداخت بدهی‌های سایپا و برای تسویه‌حساب واگذار شده است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"