کد خبر: ۲۸۵۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۲۶ آذر ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو ، یک کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به تاثیر هیجانی کاهش بهای نفت بر بازار بورس اوراق بهادار گفت : با وجود وضعیت کنونی بازار سهام همچنان بالاترین حجم و ارزش معاملات مربوط به شرکتهای خودرویی است و با وجود فشار فروشی که بر روی شرکتها وجود دارد اما همچنان سهام شرکتهای خودرویی با صف خریداران روبرو است.

تاثیر هیجانات کاهش بهای نفت بر ارزش و حجم معاملات سهام گروه خودرویی

به گزارش خبر خودرو ، یک کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به تاثیر هیجانی کاهش بهای نفت بر بازار بورس اوراق بهادار گفت : با وجود وضعیت کنونی بازار سهام همچنان بالاترین حجم و ارزش معاملات مربوط به شرکتهای خودرویی است و با وجود فشار فروشی که  بر روی شرکتها وجود دارد اما همچنان سهام شرکتهای خودرویی با صف خریداران روبرو است.

کیوان شیخی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : در حال حاضر سهام شرکتهای خودرویی در کف قیمتی قرار دارد و کاهش بیش از قیمت فعلی سهام شرکتها ظلم به اقتصاد کشور است.

وی بیشترین معاملات در هفته جاری را مربوط به سهام شرکت پارس خودرو اعلام کرد و افزود :  پس از پارس خودرو بیشترین حجم معاملات مربوط به ایران خودرو است که به صورت میانگین روزانه حدود 35 تا 40 میلیون سهم معامله شده است.

وی افزود : در روز گذشته میزان معاملات سهام پارس خودرو 45 تا 50 میلیون ، ایران خودرو 23 میلیون و سهام سایپا 5.5 میلیون بوده است این در حالی است که سهام سایپا با صف خرید مواجه شده و عرضه کننده ای نداشته است.

وی در ادامه به وضعیت آینده بازار بورس و سهام اشاره کرد و گفت : هر چند در مقطعی سهامداران به صورت هیجانی رفتار می کنند اما قطعا برنده اصلی افرادی هستند که دیدگاه خودشان را از کوتاه مدت به بلند مدت تغییر می دهند  بنابراین پیش بینی می شود در آینده نزدیک بورس اوراق بهادار به جایگاه واقعی خود در اقتصاد ملی دست یابد  کما اینکه هم اکنون حدود 6 الی 7 درصد بودجه کل کشور مربوط به معاملاتی است که در بورس صورت می گیرد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در ادامه با مقطعی دانستن وضعیت کنونی روند کاهش بهای نفت گفت :با توجه به اینکه  بهای نفت در بلند مدت اقتصاد اعضای اوپک را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد به همین جهت به نظر نمی رسد که وضعیت کنونی تدوام داشته باشد.

شیخی با اشاره به وضعیت فعلی کاهش بهای نفت بر نگاه سهامداران سنتی تصریح کرد : پس از تندترشدن شیب کاهش بهای نفت ، بسیاری از سهامداران سنتی پیش بینی نمودند با کاهش قیمت نفت احتمال افزایش نرخ دلار و به دنبال آن تامین کسر بودجه دولت از این محل وجود دارد به طوری که این امر موجب افزایش ابهام سرمایه گذاران در خصوص بودجه سال 94 گردید.

وی گفت : امروز نهایتا 10 تا 12 درصد شرکتهای بورسی کاهش بهای نفت به ضررشان است و تقریبا 87 درصد شرکتها کاهش بهای نفت به نفعشان است چرا که این شرایط موجب می شود که شرکتها مواد اولیه و قطعات مورد نیازشان را با نرخ کمتری از سایر شرکتهای تامین کننده خریداری نمایند و این مساله موضوع باعث افزایش در سود و بالا رفتن حاشیه سود این شرکتها می شود.

وی تصریح کرد : تعبیر دیدگاه سهامداران سنتی بر این است کاهش بهای نفت در آینده باعث افزایش قیمت دلار شود اما بعید است که دولت بخواهد از چنین اهرمی برای کاهش درآمدهای نفتی خودش استفاده کند زیرا در صورتی که نرخ دلار افزایش یابد ضمن اینکه افزایش نرخ تورم را خواهیم داشت بلکه افزایش تلاطم در بخش تولید را شاهد خواهیم بود که نیز باز هم موجب کاهش میزان اشتغالزایی در کشور خواهد شد.

وی افزود  شرایط کنونی بورس ناشی از هیجانات خارج از بورس است که سرمایه گذاران به صورت مقطعی بر روی بازار وارد می کنند و اگر به سود آوری شرکتهای بورسی که یکی از مهمترین پارامترهای برای سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار است نگاه نماییم  نه تنها  کاهشی در سودآوری شرکتهای بورسی صورت نگرفته بلکه روند سودسازی شرکتهای بورسی به صورت افزایشی بوده است که این خود نشانگر این واقعیت است که این شرکتها از فضای موجود در اقتصاد ایران کمال استفاده را می برند .

وی تاکید کرد :  امروز نمی توان دلیل منفی شدن شاخص بورس اوراق بهادار را به جهت ایجاد مشکل در سوداوری شرکتهای بورسی دانست بلکه بیشتر هیجانات مقطعی و بدون تحلیل است که موجب شده سهامداران اقدام به به فروش سهامی که به واقع از پتانسیل های بالایی برخورداراست نمایند که این تصمیم  در بلند مدت می تواند موجب ضرر و زیان سهامداران شود.

وی با اشاره به اینکه  طی دو سه هفته آینده بهای نفت افزایش خواهد یافت ، تصریح کرد : در حال حاضر فرصت های نابی برای خرید سهام توجه سرمایه گذاران را جلب کرده است چرا که اغلب سهام شرکتها به کف قیمتی حدود 14 ماه برگشته است و در چنین شرایطی بازار سرمایه امکان هیچ گونه ریسکی را ندارد چرا که هم ارزش جایگزینی بسیار بالاست و هم میزان سودآوری نسبت به سال گذشته بهتر شده و هم اینکه رشد سودآوری شرکتهای بورسی و بهبود در روابط سیاسی با کشورهای خارجی نسبت به 14 ماه گذشته صورت گرفته است .

 

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
طراحی و تولید: "ایران سامانه"