کد خبر: ۲۸۷۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۰۷ دی ۱۳۹۳
به گزارش خبرخودرو ؛ دبیر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از تأیید کیفیت بنزین های تولید پالایشگاه های داخلی به ویژه بنزین پالایشگاه های شازند اراک و تهران با شاخص های یورو ۴ در بررسی ها و گزارش این کمیسیون خبر داد.

واردات بی رویه بنزین های وارداتی باید متوقف شود

به گزارش خبرخودرو ؛ دبیر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از تأیید کیفیت بنزین های تولید پالایشگاه های داخلی به ویژه بنزین پالایشگاه های شازند اراک و تهران با شاخص های یورو ۴ در بررسی ها و گزارش این کمیسیون خبر داد. 

مصطفی افضلی فرد گفت: در خصوص داشتن شاخص های یورو 4 برای بنزین تولید داخل به ویژه بنزین پالایشگاه های شازند اراک و تهران بررسی ها مؤید بهره مندی این تولیدات از شاخص یورو4 است.

وی افزود: بررسی ها نشان دهنده این است که گزارش سازمان بازرسی کل کشور، مرکز پژوهش های مجلس، کمیسیون های بهداشت و درمان و انرژی مجلس و دیوان محاسبات در موضوع قیمت ها مؤید این است که تولیدات این پالایشگاه ها دارای استاندارد یورو4 است.

افضلی فرد گفت: مرکز تست خارجی، بنزین های وارداتی را که به نام یورو 4 نامیده می شود تأیید نکرده و اعلام کرده است که حداقل تا تیر امسال ،‌ این بنزین های وارداتی فاقد شاخص یورو 4 است بنابراین این پرسش مطرح است که چرا بر واردات این بنزین اصرار داریم؟

وی افزود: باید دانست چرا در خصوص آلاینده بودن بنزین های استحصال شده از واحدهای پتروشیمی داخلی به ویژه در تهران مانور تبلیغاتی می دهیم در حالی که این بنزین ها یا تولیدات مخلوط شده با ریفورمیت پتروشیمی در شهرهای جنوبی توزیع شده است نه تهران.

دبیر کمیسیون اصل 90 گفت: اینکه گفته می شود حذف بنزین های تولیدی واحدهای پتروشیمی و عرضه بنزین های وارداتی موجب کاهش آلاینده های هوا شده است واقعیت ندارد.

افضلی فرد تأکید کرد: بنابراین عقل و منطق حکم می کند که خلاف رویه کنونی که بر واردات بنزین خارجی اصرار داریم با توجه به اظهار نظر مرکز تست خارجی کیفیت بنزین، نباید این واردات بی رویه ادامه یابد.

وی همچنین گفت: معاونت بین الملل وزارت نفت نباید مرجع تشخیص کنترل کیفیت بنزین باشد زیرا بالأخره سازمانی که خودش وارد کننده است نباید درباره کیفیت بنزین های وارداتی، مرجع باشد، بلکه باید سازمان ملی استاندارد در این باره مرجع تشخیص باشد.

افضلی فرد همچنین بر حمایت از تولید بنزین داخلی تأکید و اضافه کرد: بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت روزانه 35 میلیون متر مکعب از شاخص یورو 4 برخوردار است و پالایشگاه تبریز نیز می تواند در آینده نزدیک با چنین شاخصی بنزین تولید کند.

وی گفت: بر این اساس، حمایت از تولید داخلی دارای کیفیت یورو 4 و تجهیز پالایشگاه ها به واحدهای بنزن زدایی می تواند زمینه تولید محصول با کیفیت برای کاهش آلاینده ها و تأمین نیازهای داخلی را فراهم کند و بهترین موضع را برای مقابله با تحریم ها داشته باشیم.

دبیر کمیسیون اصل 90 همچنین درباره زمان انتشار نتایج این بررسی ها گفت: مقرر شده است گزارش هایی از کمیسیون های انرژی، بهداشت و مرکز پژوهش های مجلس، دیوان محاسبات، سازمان های استاندارد و حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت دریافت شود که این گزارش ها دریافت شده و بناست فردا جمع بندی نهایی صورت گیرد که گزارش نهایی این کمیسیون برای اطلاع عموم منتشر می شود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"