کد خبر: ۲۸۷۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۱۳ دی ۱۳۹۳

صنعت تایر در مخاطره تعطیلی و کاهش تولید قرار دارد

به گزارش خبر خودرو ، مدیرعامل شرکت یزد تایر با اشاره به سیر صعودی واردات تایر به کشور گفت : متاسفانه واردات تایر سواری در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 167 درصد افزایش داشته که رقم بسیار بالایی است.

دکتر ستوده در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : البته واردات تایرهای سنگین رقمی کمتر نسبت به تایرهای سبک داشته اما واردات در این بخش نیز در سال جاری افزایش داشته به طوری که هم اکنون عمده واردات تایرهای سنگین از کشور چین ، هند و بخشی نیز از کره وارد می شود.

وی تصریح کرد : در شرایطی که تولیدکننده داخلی برای تامین بخشی از مواد اولیه ناگزیر به استفاده از ارز آزاد است ، به واردکننده ارز مبادله ای اختصاص داده می شود قطعا این اقدام به صنعت تایر داخل ضربه زده و تولید کنندگان را در مخاطره تعطیلی و کاهش تولید قرار خواهد داد.

وی گفت : در چنین وضعیتی نباید اجازه واردات تایر با ارز مبادله ای به کشور داده شود چرا که این اقدام ظلم به صنعت داخلی است .

وی در ادامه از برخی اقدامات صورت گرفته به منظور مقابله با افزایش واردات تایر و عدم اختصاص ارز مبادله ای به این بخش پرداخت و گفت : با وجود اینکه تصمیمات خوبی در این راستا صورت گرفته و مقرر گردیده تا ارز مبادله ای به واردکنندگان اختصاص نیابد اما تاکنون حرکتی عملی در این زمینه مشاهده نشده است.

مدیرعامل شرکت یزد تایر تصریح کرد : برای حفظ اشتغال مستقیم 15 هزار نفری  در این بخش از صنعت ضروری است تا از واردات محصولات مشابه با ارز مبادله ای و دولتی جلوگیری شود و ارز مبادله ای صرفا به تولید کننده داده شود تا تولیدات داخلی امکان رقابت با محصولات وارداتی را داشته باشد.

ستوده با تاکید بر لزوم بازنگری و افزایش تعرفه واردات تایر به کشور تاکید کرد : هم اکنون در تمام کشورهای جهان دولت ها با تعرفه ای معقول صنعت کشورشان را در مقابل دامپینگ حمایت می کنند تا جریان تولید ادامه یابد این در حالی است که در ایران توجه چندانی به این مساله مهم صورت نمی گیرد.

وی همچنین از برخی اقدامات دولت در خصوص تعرفه واردات تایر خبر داد و اظهار داشت : در صورتی که طرحی که در خصوص تعرفه واردات تایر مطرح است عملی شود قطعا حمایت خوبی از صنعت تایر داخل صورت خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت یزد تایر همچنین از واردات تایرهای بی کیفیت و غیر استاندارد به کشور ابراز نگرانی کرد و گفت : در حال حاضر بسیاری از تایرهایی که وارد می شوند محصولات غیر استاندارد و بی کیفیت می باشد است  که به لحاظ کیفیت  با محصولات داخلی قابل مقایسه نیست ضمن اینکه استفاده از انها آسیب های جانی و مالی ناشی از تصادفات را در کشور به همراه دارد.

ستوده همچنین بر لزوم ارتقاء دانش فنی تولید تایر در کشور تاکید کرد و اظهار داشت : از آنجا که تکنولوژی ساخت تایر در جهان بسیار پویا بوده و دائم در حال دگرگونی و پیشرفت می باشد ضروری است صنعت تایر کشور نیز در این زمینه سرمایه گذاری لازم را انجام داده و خود با رشد تکنولوژی هماهنگ سازد و این مهم تنها در سایه حمایت دولت در بازنگری تعرفه واردات تایر ، ممیزی جدی کیفیت تایرهای وارداتی در مبادی ورودی و برخورداری از تولیدکنندگان ( نه واردکنندگان ) از ارز مبادله ای امکان پذیر است.

وی همچنین به  تکنولوژی تولید در شرکت یزد تایر اشاره کرد و خاطر نشان کرد : در حال حاضر شرکت یزد تایر از بالاترین تکنولوژی روز دنیا در تولید تایرهای رادیال است به طوری که کلیه تولیدات این شرکت به لحاظ کیفیت و استانداردها با محصولات مشابه خارجی درجه 1 قابل رقابت می باشد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"