کد خبر: ۲۹۱۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۳

رشد تولید در اکثر صنایع کشور در سال جاری

به گزارش گروه صنعت خبرخودرو ، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:  براساس گزارشات رسمی، با تلاش مضاعف توانستیم رشد منفی سالهای 90 تا 91 را پشت سر گذاشته در نیمه نخست امسال رشد بیش از 6 درصدی را تجربه نموده است.

«مهندس محمدرضا نعمت زاده» در نشست خبری خود در جمع اصحاب رسانه با اعلام این خبر؛ افزود: این میزان رشد در نیمه نخست امسال بالغ بر 6درصد بوده است.

وی گفت: کاهش تولید طی سه ماهه اول ودوم سال جاری نداشته و رشد‌های یاد شده نسبت به مدت مشابه سال قبل محاسبه شده است.

به گفته مهندس نعمت‌زاده؛‌براساس اطلاعات دریافتی از مرکز آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران طی ده ماهه گذشته به ارزش 42 میلیارد و 500 میلیون دلار صادرات غیرنفتی از جمهوری اسلامی ایران به کشورهای هدف صادراتی صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه قبل خود رشد 22 درصدی را نشان می‌دهد .

وی در ادامه تصریح کرد : طی 10 ماهه گذشته واردات کشور به ارزش 43 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حاکی از رشد 15 درصدی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: طی 10 ماهه گذشته ترکیب واردات کشور به طور عمده شامل کالاهای واسطه‌ای ، مواد اولیه صنایع ، بخش‌های ساختمانی، عمرانی و کالاهای سرمایه‌ای نظیر ماشین‌آلات بوده است که به نوبه خود رونق تولیدی و اقتصادی کشور را فراهم می‌آورد.

مهندس نعمت زاده با اشاره به اینکه طی ده ماهه گذشته در امر واردات کشور کالاهای مصرفی کمتر وارد کشور شده است، افزود:  اما آنچه که از کالاهای مصرفی وغیر ضرور وارد کشور شده است به طور عمده از طریق قاچاق و مبادی غیر رسمی ، مناطق آزاد، مرز نشینی و پیله وری و غیره انجام شده است.

وی درخصوص احتساب صادرات غیرنفتی کشور طی ده ماهه امسال یادآور شد: از میان رقم 42 میلیارد و 500 میلیون دلار بالغ بر 12 میلیون دلار آن شامل میعانات گازی بوده و خالص صادرات غیر نفتی بالغ بر 30 میلیارد دلار بوده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سالجاری این میزان تا مرز 50 میلیون دلار برسد که در این صورت نسبت به کل واردات رسمی کشور پیشی خواهد گرفت.

وی افزود: طرحهای اولویت دار که توجه به صادرات غیر نفتی همچنین تکمیل زنجیره تولید داشته باشند در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های کلان ما مد نظر بوده و علیرغم محدودیتهای داخلی و خارجی تمامی دستگاه‌ها از جمله بانکها در تلاش‌اند که رونق اقتصادی و تولیدی اتفاق بیافتد.

مهندس نعمت زاده ضمن تشکر از بانکها بدلیل ایجاد فرصت برای معوقات بانکی و استمهال بدهی‌های سرمایه گذاران صنعتی و معدنی، یادآور شد: صندوق توسعه ملی روزانه 7 الی 8 مصوبه را درخصوص سرمایه در گردش و طرح ها پیش رو دارد.

 وی افزود :البته موانع بیرونی زیاد بوده و این امکان وجود دارد که ارز اختصاص یافته بدلیل محدودیتهای بین‌المللی و عدم ارتباط بانکهای بین‌المللی با بانکهای داخلی نتواند به موقع به دست سرمایه گذاران متقاضی برسد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه خاطرنشان کرد برای 7 طرح فولادی کشور گشایش اعتبار لازم انجام شده و برای آلومینیوم نیز سندیکایی مرکب از 5 بانک ال سی آن باز شده است.

وی با بیان اینکه کمبودها خیلی زیاد است و رکود فزاینده همچنین کشور دارای طرح‌های نیمه تمام بسیاری است افزود : بطور مثال فقط در استان اصفهان اتمام  طرحهای بالای 70 درصد منجر به ایجاد 30 هزار شغل شده و برای طرحهای 40 تا 70 درصد 40 هزار شغل جدید ایجاد می‌شود .

وزیرصنعت،معدن وتجارت در این نشست خبری گفت: اصحاب رسانه می‌بایست به توسعه دانش، اطلاعات و پیشرفت کشور کمک کنند و در یک جمله در منافع ملی کشور شریک بوده و سعی کنند آنچه که حق است گفته و قضاوت کنند و در این راه از دانش و بینش خود را از طریق یادگیری، مطالعه، کسب تجارب و اشراف در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت و اطلاع‌یابی از تصمیمات کلان کشور انجام دهند.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"