کد خبر: ۲۹۱۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر این که به منظور تحقق توسعه اقتصادی و اجتماعی، سیاست­گذاران شهری همواره با موضوع تصمیم­گیری و انتخاب گزینه­های متفاوت سرمایه­گذاری در بخش­ها و زیرساخت­های مختلف شهری رو به رو هستند، گفت: هدف هر تصمیم­گیری آن است که با توجه به محدودیت منابع، از هر سرمایه­گذاری بیشترین فایده اقتصادی عاید شهر و شهروندان شود.

سیستم حمل و نقل شهری زیرساخت اصلی شهر است

به گزارش خبر خودرو، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر این که به منظور تحقق توسعه اقتصادی و اجتماعی، سیاست­گذاران شهری همواره با موضوع تصمیم­گیری و انتخاب گزینه­های متفاوت سرمایه­گذاری در بخش­ها و زیرساخت­های مختلف شهری رو به رو هستند، گفت: هدف هر تصمیم­گیری آن است که با توجه به محدودیت منابع، از هر سرمایه­گذاری بیشترین فایده اقتصادی عاید شهر و شهروندان شود.   

مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: تصمیم­گیری هوشمندانه و خردمندانه در پهنه­ای چنین گسترده، نیازمند برنامه­ریزی روشمند و سنجیده در بخش­های گوناگون اقتصادی و اجتماعی است و از این رو، طرح­های ترافیکی را نیز باید در چارچوب برنامه­های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت، مورد بررسی و تصمیم­گیری قرار داد.

وی با اعلام این که سرمایه­گذاری در زیرساخت­های شهر، رشد اقتصاد شهری را به همراه دارد و در این میان، سیستم حمل و نقل شهری از زیرساخت­های اصلی هر شهر محسوب شده و سهم زیادی از منابع مالی و انسانی را به خود اختصاص می­دهد، تأکید کرد: اتخاذ تصمیمات و برنامه­ریزی در حوزه حمل و نقل در بسیاری از موارد بر اساس تهاتر بین اهداف گوناگون و حتی به صورت متضاد با یکدیگر انجام می­پذیرد.

معاون شهردار تهران با اشاره به این که به عنوان نمونه، یک استراتژی در خصوص افزایش سرعت وسایل نقلیه در یک بزرگراه، می­تواند افزایش ریسک تصادفات را به دنبال داشته باشد، اظهار کرد: به همین دلیل، ارزیابی اقتصادی هر سیستمی در بهره­برداری و مدیریت آن و اتخاذ تصمیمات مناسب جهت بهبود کارآیی آن سیستم، تأثیر به سزایی دارد.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که مطالعات اقتصادی در خصوص محاسبه هزینه­های وارده بر استفاده­کنندگان و بهره­برداران از مُدهای مختلف حمل و نقلی اهمیت ویژه­ای دارد، تصریح کرد: به همین دلیل سازمان حمل و نقل و ترافیک، نسبت به اجرای پروژه­ای مطالعاتی تحت عنوان «تعیین هزینه سفر با استفاده از مُدهای حمل و نقل در تهران» اقدام نمود.

وی با تأکید بر این که در این پژوهش، پس از مشخص نمودن پارامترهای هزینه­ای در هر یک از مُدهای حمل و نقل به صورت مستقل، روشی مناسب به منظور برآورد هزینه­های سفر در این کلان­شهر به تفکیک هر مُد ارائه گردیده، اضافه کرد: از آن­­جا که هزینه سیستمی در هر یک از مُدهای حمل و نقل، بخشی توسط استفاده­کننده، بخشی توسط گرداننده سیستم و بخشی نیز توسط جامعه پرداخت می­گردد، در هر یک از مُدهای شناسایی شده، پارامترهای هزینه­ای به تفکیک   استفاده­کنندگان از سیستم و گردانندگان آن و همچنین هزینه­های مربوطه، بررسی گردیده است.

معاون شهردار تهران با اشاره به این که با استفاده از نتایج به دست آمده و مقایسه میان مُدهای حمل و نقل از دیدگاه تحلیل­های اقتصادی، مُدهای برتر از دیدگاه استفاده­کنندگان و گردانندگان سیستم و همچنین کل جامعه تعیین گردیده، اظهار کرد: یکی از اهداف عمده این پژوهش، ارائه راهکارهایی در خصوص سیاست­گذاری جهت استفاده از مُدهای برتر حمل و نقلی در تهران است.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که راهکارهای مذکور می­تواند به تفکیک استفاده­کننده و گرداننده سیستم ارائه گردد، به گونه­ای که هزینه­های هر دو گروه قابل تعدیل باشد یا به گونه­ای سیاست­گذاری انجام ­شود که هزینه کلی تحمیل شده به جامعه کاهش یابد، تصریح کرد: نتایج مقایسه بین مُدهای حمل و نقلی در تهران از نظر هزینه، به راهکارهای بهبود مدیریت تقاضای سفر منجر می­شود و می­تواند تغییر مقصد یا طول سفر توسط استفاده­کنندگان را نیز به دنبال داشته باشد.

وی در پایان با تأکید بر این که از نتایج این پژوهش می­توان در بحث قیمت­گذاری نیز استفاده نمود و استفاده­کنندگان از سیستم حمل و نقل شهری را به سمت استفاده از سیستم­های کم­هزینه­تر سوق دارد، خاطرنشان کرد: در مبحث قیمت­گذاری می­توان از نتایج تحلیل حساسیت صورت گرفته بر روی مدل­های حمل و نقل استفاده نمود.

گفتنی است این پروژه مطالعاتی که نتایج آن در قالب کتابی تحت عنوان «هزینه سفر با هر یک از مُدهای حمل و نقل در تهران» منتشر شده، اخیراً به عنوان برترین کتاب «جایزه جهانی تهران» معرفی و از سوی شهردار تهران موفق به دریافت لوح تقدیر شد.   

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"