کد خبر: ۲۹۱۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۳
به گزارش خبرخودرو ،‌ سومین نشست از سلسله نشستهای تخصصی صنعت خودرو با موضوع نقد قیمت گذاری و قیمت خودرو و با هدف بررسی مشکلات و ارائه دیدگاهها و راهکارهای اجرایی برگزار شد.

سومین نشست تخصصی خودرو با موضوع نقد قیمت گذاری و قیمت خودرو برگزار شد

به گزارش خبرخودرو ،‌ سومین نشست از سلسله نشستهای تخصصی صنعت خودرو با موضوع نقد قیمت گذاری و قیمت خودرو و با هدف بررسی مشکلات و ارائه دیدگاهها و راهکارهای اجرایی برگزار شد.

دراین نشست که با حضور مسئولان و مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمانهای تابعه ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، شورای رقابت و جمعی از صاحبنظران ، اساتید دانشگاه، نمایندگان تشکل ها و انجمن ها و ناقدان صنعت خودرو برگزار شده بود،  سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو ضمن تاکید بر استمرار برگزاری این نشستها تصریح کرد: تلاش می کنیم تا به دور از جنجال و جوسازی در یک محیط کاملاً تخصصی و کارشناسی به دنبال شناسایی نقاط ضعف و رفع ایرادات و مشکلات صنعت خودرو باشیم.

« ساسان قربانی » با بیان اینکه قیمتگذاری خودرو تابع عوامل متعددی است و نمی توان تک بعدی به آن نگریست افزود: برگزاری این نشستها فرصت مناسبی است برای ارائه نقطه نظرات کارشناسی و در پی آن اصلاح نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت از این رو امیدواریم بعد از این با حضور پر شورتری از سوی  نمایندگان مجلس ، شورای رقابت و دانشگاهیان مواجه باشیم.

درادامه این نشست کارشناسان هر یک از دو گروه خودروسازی بزرگ کشور به ارائه گزارشی تحت عنوان نقد قیمت گذاری و قیمت خودرو و همچنین بررسی بازار انحصار ی خودرو پرداختند و با نگاهی به آمارهای جهانی و جایگاه صنعت خودرو دراین کشورها به وضعیت این صنعت در کشورمان اشاره کردند.

همچنین در این نشست مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نیز به موضوع بررسی وضعیت فروش و شاخص قیمت خودرو در بازار ایران اشاره کرد و گفت: بیش از 6 سال است که طرح اندازه گیری مشتریان در حوزه فروش در حال پیاده سازی است و براساس روشهای علمی میزان رضایت مشتریان سنجیده می شود.

« اشکان گلپایگانی » به ارائه آماری در این زمینه پرداخت و افزود: در طول 6 سال گذشته پایین ترین میزان رضایتمندی را در حوزه فروش تجربه کردیم به طوری که شاخص قیمت به عنوان یکی از شاخص ها، پایین ترین میزان رضایتمندی را داشته است.

به گفته وی؛ مهمترین عوامل تاثیرگذار در نارضایتی مشتریان از قیمت شامل مقایسه با قیمتهای جهانی خودرو، کاهش قدرت خرید نسبت به سنوات گذشته، نارضایتی از تنوع و زمان تحویل خودرو، معضلات لیز کردن خودرو در ایران ،کاهش رضایت مشتریان از کیفیت خودرو در سالهای 91 و 92 و نوسان قیمت خودرو از زمان ثبت نام تا زمان تحویل بوده است.

همچنین دراین نشست دبیر انجمن خودرو سازان ایران نیز با اشاره به تاریخچه قیمت گذاری خودرو سواری در کشور از دهه 60 تا کنون، دلایل خود  را در خصوص عدم انحصاری بودن خودرو سواری در کشور بیان کرد.

«احمد نعمت بخش» هشدار داد با تداوم قیمت گذاری به غیر از روش در حاشیه بازار ، جذب سرمایه گذاری دور از انتظار خواهد بود.

در ادامه این نشست رییس کمیته تحقیق و تفحص مجلس از خودروسازان با تاکید بر هر چه کاربردی تر شدن برگزاری این نشستها ابراز امیدواری کرد ؛ در کنار این نشستها کارگروههای تخصصی برپا شود  تا مطالب مطرح شده به صورت علمی و دانشگاهی مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد. 

«علی علی لو» با بیان اینکه تنها بیان آسیبها کافی نیست و باید به دنبال ارائه راهکارهای علمی و مطالعاتی بود افزود: در دنیای امروز برای رسیدن به موفقیت و توسعه نیازمند اجرای روشهای کاملاً عملیاتی و کاربردی هستیم و ضرورت اجرای آنان نیز از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی در ادامه به تورم قیمتگذاری خودروها در کشورهای مختلف دنیا اشاره کرد و گفت: با نگاهی به نورمهای جهانی قیمت گذاری می توانیم یک الگوی جدید را در بحث قیمت گذاری خودرو در داخل کشور داشته باشیم تا بتوانیم جایگزین قیمتهای دستوری کنیم.

علی لو در انتقاداز نحوه دخالت شورای رقابت در مبحث قیمتگذاری خودرو یادآور شد: براساس قانون هرگونه تغییرقیمت در مبحث خودرو برعهده سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گذاشته شده این درحالیست که محدوده دخالت شورای رقابت نیز کاملاً مشخص شده است .

به گفته وی؛ چرا نباید سیستمی که در دولت قبل با عنوان لجام گسیختگی قیمتها به اشتباه  قیمت گذاری خود را به شورای رقابت واگذار کرد اصلاح صورت نگیرد و این اقدام به متولی اصلی که همان سازمان حمایت است بازگردانده نشود .

این نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه برای تعیین قیمت براساس حاشیه بازار باید مختصات واقعی را دراین زمینه در نظر بگیریم چرا که تنها توجه به موضوع عرضه و تقاضا نمی تواند دراین بین راهگشای ما باشد.

علی لو آمادگی کمیته تحقیق و تفحص مجلس را برای عارضه یابی و آسیب شناسی کارشناسی وضعیت خودرو در بازار و قیمتگذاری آن را برای همکاری بیشتر اعلام کرد و گفت: ما آمادگی داریم تا در شناسایی آسیبهایی که در بدنه مدیریت سیستمها و ساختارها وجود دارد دست یاری بدهیم.

همچنین درادامه این نشست پنل تخصصی پرسش و پاسخ با حضور مدیران عامل دو خودروسازی بزرگ ایران خودرو سایپا و همچنین نماینده شورای رقابت به اجرا در آمد که حاضران نقدها، دیدگاهها و نقطه نظرات خود را در زمینه چالشهای صنعت خودرو و نحوه قیمت گذاری اظهار کردند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"