کد خبر: ۲۹۱۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۶ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۳
رییس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد: از اوایل اسفندماه محدوده طرح زوج و فرد به صورت دوربین نظارت خواهد شد.
 
سرهنگ تیمور حسینی روز سه شنبه در یک نشست خبری افزود: همزمان با کنترل محدوده زوج و فرد با دوربین، به تدریج نیروهای اجرایی را جمع اوری خواهیم کرد. ورود به محدوده زوج و فرد 20 هزار تومان جریمه دارد.

وی بااشاره به کاهش نرخ صدور جریمه در مناطق مجهز به دوربین، گفت: دوربین های ثبت سرعت نسبت به سال گذشته 58 درصد افزایش داشته اما در مقایل جریمه آنها 7درصد کاهش یافته است. همچنین میزان دوربین های ورود به محدوده طرح ترافیک 17 درصد افزایش داشته اما در این مناطق نیز اعمال قانون کمتر شده است که ما نیز دنبال همین هستیم.

به گفته رییس پلیس راهور تهران بزرگ، از ابتدای اسفند امسال محموعا 113 دوربین شامل چراغ قرمز، خروج از طرح ترافیک و سرعت که در محدوده زوج و فرد فعال هستند، به ثبت تخلفات ورود غیرمجاز به محدوده زوج و فرد هم خواهند پرداخت و در حقیقت این دوربین هاکاربری دوگانه دارند.

وی اعلام کرد: فاز دوم این طرح اردیبهشت ماه سال اینده اجرایی خواهد شد و بر اساس ان تعداد 125 دوربین در معابر ورودی و تعداد 50 دوربین هم در محدوده داخلی تخلفات ورود و تردد در محدوده زوج وفرد را ثبت خواهند کرد.

سرهنگ حسینی همچنین گفت: 1000 دوربین کنترلی در پایتخت داریم که اینها قابلبت چرخش 360 درجه ای هستند.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ بااشاره به اجرای طرح "ایست به احترام زندگی" به شکل پررنگ در دو منطقه 6 و 8 ادامه داد: به طور کلی 98 درصد رانندگان رعایت می کنند و پشت خط ایست متوقف می شوند.
سه تخلف عمده حادثه ساز پایتخت

حسینی همچنین با بیان اینکه در 10 ماهه امسال 12 میلیون مورد تخلف رانندگی در پایتخت به ثبت رسیده است گفت: بیش از 4 میلیون و 500 هزار فقره از این تخلفات به وسیله دوربین ها و مابقی به دست ماموران ثبت شده است.

سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز و عبور از محل ممنوع سه تخلف عمده حادثه ساز پایتخت است که سرهنگ حسینی بیان می کند.
کاهش 11 درصدی تلفات حوادث رانندگی

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ همچنین از بهره گیری بیشتر تجهیزات الکترونیکی به منظور کنترل تخلفاتی نظیر عبور از خط اضطرار و چراغ قرمز، عبور کامیون از لاین سوم و ... خبر داد و گفت: این موارد از سال آینده اجرایی می شود و در صورت اجرای آن درصد اعمال قانون به وسیله دوربین افزایش خواهد داشت.

حسینی با اشاره به آمار کشته شدگان حوادث رانندگی در 9 ماهه امسال در سطح پایتخت گفت: در 9 ماهه سال گذشته 566 نفر در تصادفات رانندگی پایتخت جان خود را از دست داده اند که این رقم در مدت مشابه امسال به 497 تن رسیده است. آماری که از کاهش 11 درصدی تلفات حوادث رانندگی در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد.

وی ادامه دا: همچنین در حوزه تصادفات جرحی و خسارتی نیز به ترتیب کاهش 11 تا 14 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته ایم. در عین حال موضوعی که باید به آن توجه شود بحث آسیب پذیری عابران پیاده در حوادث رانندگی است به طوری که از میان 497 نفری که طی 9 ماهه امسال در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند 232 نفرشان عابر پیاده بوده اند.

وی همچنین در خصوص تکمیل طرح استفاده از تجهیزات الکترونیک نظیر دوربین در معابر و تقاطع های پایتخت افزود: امیدواریم تا پایان سال 94 یا اواسط سال 95 تمامی تقاطع های پایتخت و معابر به دوربین های ثبت و کنترل تخلفات مجهز شوند چرا که در آن صورت قطعا درصد جریمه دستی کاهش خواهد یافت.

حسینی درباره محدوده طرح زوج و فرد نیز اظهار کرد: هم اکنون از محدوده اتوبان چمران و نواب به سمت شرق از محدوده اتوبان شهید همت به سمت جنوب از محدوده بزرگراه امام علی به سمت غرب و از محدوده بزرگراه بعثت به سمت شمال جزو محدوده طرح ترافیک به حساب می آید.
توقیف موقت گواهینامه 2500 راننده

حسینی درباره توقیف گواهینامه های رانندگی متخلفان به دلیل نمرات منفی نیز گفت: در حال حاضر بالغ بر 2500 نفر از رانندگانی که مجموع نمرات منفی شان از 30 نمره تجاوز کرده بود گواهینامه شان به شکل موقت توقیف شده و پس از گذشت شش ماه و پرداخت جریمه گواهینامه مجددا به آنها داده خواهد شد.

حسینی در ادامه با بیان اینکه جریمه ورود به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد 20 هزار تومان است، گفت: این طور نیست که اگر کسی به محدوده زوج و فرد وارد شود دیگر جریمه ای برای ورود به محدوده طرح ترافیک پرداخت نخواهد کرد ضمن اینکه این جرایم هر یک ساعت یک بار نیز مجددا ثبت خواهد شد بنابراین این تصور که برخی راننده ها گمان می کنند اگر یک بار وارد محدوده طرح ترافیک یا زوج و فرد شوند جریمه می شوند و دیگر جریمه نمی شوند تصور غلطی است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ همچنین با تاکید بر ضرورت افزایش ریسک تخلف نیز خاطر نشان کرد: در کنار افزایش نرخ جرایم موضوع دیگری که باید به آن توجه شود بحث ریسک تخلف است، یعنی یک راننده هنگام تخطی از مقررات چقدر احتمال می دهد که از سوی پلیس اعمال قانون شود. متاسفانه این موضوع کمتر از پنج درصد است. باید ریسک تخلف را نیز افزایش داد که به نظرم نصب تجهیزات هوشمند در این زمینه می تواند موثر باشد.

وی همچنین عامل 35 درصد از تصادفات در تهران را تغییر مسیر ناگهانی اعلام کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"