کد خبر: ۲۹۲۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۳
روزنامه ایران: حمله هولناک کفتار به پسر جوانی در شوشترجنجالی بی دلیل داشت چرا که شایعه‌ای بیش نبود.

خبر حمله کفتار به جوان صالح‌شهری و بستری شدن وی در بیمارستان چمران شوشتر بسیار تکان‌دهنده بود. گزارش این حمله خونین در رسانه‌های مجازی وایبر، واتس‌اپ و... به همراه عکس بسیار دلخراش دست به دست چرخید.

 این گزارش و تصویرها برای کسانی که خصوصیات کفتارها را می‌شناسند عجیب بود اما به قدری واقعیت‌گرایانه انتشار یافته بود که همه را با جوان زخمی و سرنوشت دردناکش همدل می‌کرد.

برای به دست آوردن جزئیات حادثه، خبرنگاران گروه شوک به تحقیقات گسترده‌ای دست زدند و هر قدم که پیش می‌رفتند با واقعیت عجیب‌ دیگری روبه‌رو می‌شدند. عجیب‌تر اینکه در این پیگیری‌ها مشخص شد همه مسئولان از موضوع مطلع هستند حتی فرماندار شوشتر اما تنها منبع‌شان همان گزارش و عکس انتشار یافته در فضای مجازی بوده و در واقعیت چنین ماجرایی را نشنیده بودند.

یکی از مسئولان بیمارستان چمران صالح‌شهر در این باره به شوک گفت: ما هم این خبر را شنیدیم ولی نمی‌دانیم منبع آن کجاست؟ چرا که تاکنون هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر حمله کفتار به انسان به ما ارسال نشده است و چنین بیماری نیز نداریم. جالب‌تر اینکه گروهی از دامپزشکی شهرستان گتوند پس از دیدن این گزارش به گشتزنی در منطقه پرداختند تا شاید اثری از کفتار بیابند اما هیچ‌گونه اثری از حمله حیوان به انسان مشاهده نشد.

همچنین فرماندار شوشتر در این باره به شوک گفت:‌ خبر حمله کفتار به پسرجوان نیز برای من ارسال شده بود و حتی وقتی شنیدم پای پسر قطع شده خیلی ناراحت شدم، اما باز هم در حال پیگیری ماجرا هستم چرا که هنوز صحت خبر برایمان محقق نشده است و شاید شایعه باشد.

کیوان هوشمند، مدیر پایگاه دیده‌بان حیات‌وحش ایران به شوک گفت: متأسفانه چنین اخباری سریعاً منتشر می‌شود و دست به دست می‌چرخد و جالب اینکه خبر حمله کفتار به یک جوان صالح‌شهری در رسانه مجازی برای من هم ارسال شده بود و با دیدن این خبر و عکس دردناک از آنجایی که خصوصیات کفتار را می‌دانم با تعجب سریعاً از دوستان و همکارانم پیگیر ماجرا شدم تا از اصل ماجرا مطلع شوم اما هیچ‌کس این خبر را تأیید نکرد و نمی‌دانیم چنین اخبار دروغ از کجا نشأت می‌گیرد چرا که این عکس پا متعلق به کشور دیگری است و مرتبط با این خبر نیست و نشر چنین اخباری تنها باعث وحشت و دلنگرانی در میان مردم می‌شود.

 این فعال محیط‌زیست با اشاره به اینکه از گذشته‌های دور نیز همیشه در مورد برخی حیوانات شایعه سازی صورت می‌گرفت، گفت: در رابطه با برخی حیوانات باورهای غلط زیادی از گذشته‌ها وجود داشته و دارد، به عنوان مثال همیشه جغد را شوم، مارمولک را سمی و کفتارها را آدمخوار می‌دانستند در حالی که همه این باورها تنها از نداشتن اطلاعات کافی در مورد حیوانات است که به این شایعات دامن می‌زند. این خرافات ریشه در جوامع بومی و محلی دارد و حالا که چنین خبر تلخی سریعاً در سطح کشور پخش شد مردم بیشتر به این باور رسیده‌اند که کفتار، آدمخوار، بچه دزد، خون‌آشام و... است در حالی که این نسبت‌ها هرگز در خصوص با کفتار صحیح نیست.

این کارشناس حیات‌وحش ادامه داد: جالب است بدانیم کفتار برخلاف گفته‌های نادرست، یکی از گونه‌های بسیار مفید برای طبیعت است چراکه با تغذیه از لاشه حیوانات که به هر دلیلی در طبیعت رها شده‌اند آلودگی را در محیط طبیعی کنترل می‌کند. ما در ایران تنها یک گونه کفتار داریم که راه‌راه شکل است و در دشت‌ها و مناطق جنوبی به صورت پراکنده وجود دارد. متأسفانه از آنجایی که مطالعات جامعی درباره رفتار، تولیدمثل و... این‌گونه حیوان صورت نگرفته است، مطالب نادرستی درباره آن انعکاس می‌یابد.

هوشمند در ادامه افزود: تا به امروز هیچ‌گونه حمله‌ای از کفتار حتی به دام‌ها و گله‌ها نیز گزارش نشده است چه برسد به انسان! زیرا کفتار هرگز حیوان شکارچی نیست و از انسان گریزان است و در شبگردی از لاشه حیواناتی که از سوی حیوانات وحشی مورد حمله قرار گرفته‌اند و در دشت‌ها رها شده‌اند، تغذیه می‌کند.

 این فعال محیط‌زیست با اشاره به اینکه هیجان یکی از عوامل اصلی انتشار شایعات است، بیان کرد: در فرهنگ کشور ما حیوانات یکی از عواملی هستند که به دلیل هیجان و وحشی بودن‌شان مورد توجه افراد قرار می‌گیرند به همین خاطر چند وقت یک‌بار اخبار نادرستی در مورد حمله حیوانات به انسان‌ها منتشر می‌شود که برخی از بن و ریشه اشتباه است و صحت ندارد. افراد باید با دقت و توجه بیشتری چنین مطالبی را منتشر کنند تا این ذهنیت و باورهای اشتباه به مرور زمان از بین برود و باورهای غلط در جامعه اصلاح شود. با تغییر نگرش و ارزش‌ها شاهد کاهش چنین اخبار دروغی خواهیم بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"