کد خبر: ۲۹۲۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۳
روزنامه خراسان: معاون بنياد ملي نخبگان با اشاره به اين که طي تفاهم انجام شده با ستاد کل نيروهاي مسلح، طرح جديد نظام وظيفه تخصصي از ابتداي سال 94 اجرايي مي شود، جزئياتي درباره اين طرح ارائه کرد.

 دکتر «غلامرضا منتظر»، صبح ديروز در نشستي که با حضور روسا و نمايندگان دانشگاه هاي خراسان رضوي در دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد، در اين باره گفت: بر اساس توافق انجام شده با ستاد کل نيروهاي مسلح، دانشجوياني که از ابتداي سال 94 مشمول خدمت نظام وظيفه مي شوند، مي توانند از طريق معرفي دانشگاه هاي برتر همچون دانشگاه فردوسي يا با معرفي از سوي بنياد ملي نخبگان، دوره خدمت سربازي خود را به صورت تخصصي سپري کنند.

 معاون برنامه ريزي و نظارت بنياد ملي نخبگان تصريح کرد: در طرح نظام وظيفه تخصصي، دانشجويان مشمول مي‌توانند طرح هاي پژوهشي 10 تا 12 ماهه را که توسط کارگروه هاي تخصصي بنياد تدوين شده است انتخاب و خدمت سربازي خود را به صورت تخصصي پشت سر بگذارند.

شناسايي نخبگان فرهنگي و هنري

منتظر، با اشاره به اين که شناسايي نخبگان در همه حوزه ها از جمله حوزه هاي فرهنگي و هنري در دستور کار بنياد ملي نخبگان قرار دارد گفت: در حال طراحي ساختارهايي هستيم که بر اساس آن معيارهاي مشخصي را براي شناسايي نخبگان رشته هاي مختلف فرهنگي و هنري از جمله شعر، ادبيات، نويسندگي و نقاشي تدوين کنيم.

وي درباره ساير طرح هاي حمايتي بنياد ملي نخبگان سخن گفت و افزود: علاوه بر ارائه تسهيلات به دانشجويان و دانش آموختگان، طرحي براي شناسايي استادان نخبه دانشگاهي تدوين شده است که بر اساس آن، استادان برتر دانشگاه در 4 گروه تخصصي «آموزش»، «پژوهش»، «فناوري» و «فرهنگ و خدمت» ارزيابي و طبقه بندي مي شوند.

شرايط نخبگي

معاون بنياد ملي نخبگان با تاکيد بر اين که متاسفانه درباره نخبه بودن افراد ساختارهاي ذهني و فرهنگي نادرستي در اذهان عمومي شکل گرفته است، گفت: اين که به صرف داشتن رتبه برتر کنکور، فردي به عنوان نخبه معرفي شود نادرست است و جز ايجاد توقع و توهم پيامد ديگري به همراه ندارد. وي تصريح کرد: داشتن استعداد متفاوت از ديگران، تبديل استعداد به تخصص و مهارت، تاثيرگذاري در حوزه تخصصي و همچنين فعاليت در چارچوب مورد تاييد نظام، 4 ويژگي نخبه بودن است که بايد در کنار هم به آن توجه کرد.

تشکيل شوراي علمي نخبگان استان

در ادامه رئيس بنياد نخبگان خراسان رضوي از فعاليت 199 مرکز علمي و پژوهشي در استان خبر داد و گفت: طي 7 ماه سپري شده از زمان آغاز به کار دفتر استاني بنياد نخبگان، با روساي دانشگاه ها و ساير مراکز علمي و پژوهشي نشست هاي تعاملي متعددي برگزار شده است. همچنين دکتر «جواد سرگلزايي» از تشکيل شوراي علمي بنياد نخبگان استان خبر داد و گفت: 5 کارگروه تخصصي بنياد نخبگان استان به زودي فعاليت خود را آغاز خواهد کرد. در ادامه اين جلسه، استادان دانشگاه ها و مراکز علمي استان، نقطه نظرات و پيشنهادهاي خود را مطرح کردند. روز گذشته، همچنين نشستي با حضور جمعي از نخبگان استان در دانشکده مهندسي دانشگاه فردوسي برگزار شد و معاون بنياد ملي نخبگان به سوالات آن ها پاسخ داد.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"