کد خبر: ۲۹۲۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو، رئیس شورای رقابت گفت : شورای رقابت در جلسه این هفته خود به بررسی شیوه جدید واردات خودرو و موضوع انحصار در واردات خودرو می پردازد.

بررسی جریان انحصار در واردات خودرو در شورای رقابت

به گزارش خبر خودرو، رئیس شورای رقابت گفت : شورای رقابت در جلسه این هفته خود به بررسی شیوه جدید واردات خودرو و موضوع انحصار در واردات خودرو می پردازد.

رضا شیوا در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، افزود : در صورتی که کارشناسان شورای رقابت با بررسی آیین جدید واردات به این نتیجه برسند که شیوه جدید واردات، موجب عدم رقابت و انحصار در واردات خودرو شده ، این شورا بر اساس وظیفه قانونی خود عمل خواهد کرد.

وی تصریح کرد : شورای رقابت بر اساس قانون وظیفه دارد تا نسبت به هر گونه فعالیتی که موجب انحصار در بازار کشور می شود ورود نماید حال این فعالیت می خواهد در خصوص تولیدات داخلی باشد و یا در مورد واردات کالایی به کشور باشد.

وی در ادامه با اشاره به نامه نگاری های اخیر وزارت صنعت و معدن و خودروسازان به شورای اقتصاد و حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودروهای داخلی گفت : مسائل علمی قطعا نمی تواند دستوری باشد چرا که بر اساس شرایط موجود حاکی از آن است که همچنان انحصار در بازار خودروهای داخلی وجود دارد و  از سال گذشته تاکنون هیچ تغییری در وضعیت صنعت خودرو رخ نداده است و نه تولید کننده جدیدی وارد بازار شده و نه خودروی زیر 2 هزار سی سی به لیست تولیدات داخلی اضافه نشده است.

وی تاکید کرد : قطعا شرایط و وضعیت تولید خودروهای داخلی در یک سال اخیر تاکنون تغییری نکرده است  از سویی حذف شورای رقایت از قیمت گذاری و اعلام اینکه بازار خودرو انحصاری است یا خیر بر عهده قانون گذار است و به نظر نمی رسد که شورای اقتصاد در این ارتباط وظیفه ای داشته باشد.

رئیس شورای رقابت تصریح کرد : بر اساس اصل 44 قانون اساسی، شورای رقابت موظف به ورود به هرگونه بازارهای انحصاری شده است بنابراین هر گونه تصمیم گیری در خصوص عدم حضور شورای رقابت در بازارهای انحصاری و یا حذف شورای رقابت از قیمت گذاری نیز برعهده مجلس شورای اسلامی است.

شیوا افزود :  تغییر هر مصوبه قانونی صرفا بر عهده مجلس شورای اسلامی است بنابراین هیچ دستگاهی نمی تواند در ارتباط با مصوبات قانونی اظهار نظر کند و یا نسبت به تغییر آن اقدام کند مگر اینکه مصوبه قانونی نبوده و در حد  آیین نامه و یا دستورالعملی باشد که طبعا شورای مختلف و هیات وزیران می توانند اعمال نظر نمایند.

وی با توجه به درخواست خودروسازان و برخی مسئولان در وزارت صنعت و معدن از شورای اقتصاد در خصوص لغو انحصار از بازار خودرو گفت : مسلما شورای اقتصاد نمی تواند قانون مجلس را لغو کند چرا که انحصار و یا رقابتی بودن دارای تعاریف مشخصی هستند بنابراین هر گونه اظهار نظر در این ارتباط مستلزم بررسی علمی است و بر اساس ماده 9 اصل 44 قانون اساسی تشریح  اینکه تمرکزو یا انحصاری در بازاری وجود دارد یا خیر بر عهده شورای رقابت است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"