کد خبر: ۲۹۲۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو ، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران با اشاره آمار نگران کننده ورود و قاچاق تایرهای دست دوم به کشور گفت : واردات این نوع تایرها به کشور نگران کننده است و مستلزم نظارت بیشتر دولت است چرا که ادامه این روند آسیب های جبران ناپذیری را به کشور وارد خواهد کرد.

آمار نگران کننده واردات تایرهای دست دوم به کشور

به گزارش خبر خودرو ، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران با اشاره آمار نگران کننده ورود و قاچاق تایرهای دست دوم به کشور گفت : واردات این نوع تایرها به کشور نگران کننده است و مستلزم نظارت بیشتر دولت است چرا که ادامه این روند آسیب های جبران ناپذیری را به کشور وارد خواهد کرد.

مصطفی تنها در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو همچنین از افزایش واردات تایر به کشور خبر داد و گفت : از ابتدای امسال روند واردات انواع تایرها به خصوص تایرهای سنگین خصوصا از کشور چین ، سیر صعودی داشته است.

وی با توجه به آثار منفی افزایش واردات تایر به کشور اظهار داشت  :البته واردات همواره بوده و همچنان نیز ادامه دارد اما میزان واردات بسته به ماههای مختلف متفاوت است منتهی مشکل اصلی تولیدکنندگان داخلی در جریان واردات ، تعرفه است.

وی تاکید کرد : هم اکنون واردکنندگان ارز مورد نیاز را با نرخ دولتی دریافت می کند و تولیدکننده داخلی ناگزیر است که مواد اولیه را با ارز آزاد تامین کند به عنوان مثال در حال حاضر پتروشیمی ها که یکی از مشتریان اصلی آن تولیدکنندگان تایر هستند محصولاتشان را با نرخ ارز آزاد به بازار عرضه می کنند طبعا در چنین شرایطی اختلاف قیمت هر دلار 500 تومان را باید تولیدکننده پرداخت کند و حدود 15 درصد تفاوت نرخ ارز تولیدکنندگان تایر با رقبا می شود که با این روند مسلما نرخ تعرفه خنثی است .

عضو کمیته اجرایی انجمن صنفی صنعت تایر همچنین به تاثیر واردات تایرهای سنگین چینی بر افزایش خطرات جاده ای در کشور پرداخت و اظهار داشت : متاسفانه سیر صعودی واردات تایرهای سنگین چینی موجب به خطر افتادن جان و مال مردمی که در جاده های کشور تردد می کنند شده که در این راستا باید دولت نظارت بیشتری داشته باشد.

تنها تعرفه پایین واردات لاستیک و استفاده از ارز مبادله ای را موجب افزایش واردات تایر به کشور دانست و گفت : در حال حاضر بخش عمده ای از واردات تایر های چینی با استفاده از ارز مبادله ای صورت می گیرد و متاسفانه این مساله امتیازاتی است که واردکنندگان از آن بهره می برند.

وی گفت : مسلما در شرایط کنونی افزایش تعرفه واردات تایر به نفع تولیدکننده داخلی است همچنین با توجه به مبادی که تایرها وارد می شوند و غالبا کشورهای آسیای جنوب شرقی و عمدتا چین است نظارت و کنترل بیشتر دولت موجب تامین منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نیز خواهد شد.

وی در ادامه به روند تولید تایر در کشور اشاره کرد و گفت : البته در این سالها کلیه تولیدکنندگان تایر با تمام ظرفیت ، اقدام به تولید کردند و با کاهش تولید خودرو تغییری در روند تولید شرکتها صورت نگرفته که برنامه افزایش تولید خودرودر کشور، بخواهد تاثیری بر آمار تولید شرکتها ایجاد کند.

وی گفت : هر چند در این مدت تولیدکنندگان تایر نیز با مشکلات و موانعی مواجه شدند اما تلاش نمودند تا خللی در روند تولید  بوجود نیاید و همواره دراین مدت شرکتها درصدی نیز افزایش تولید نیز داشته اند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"