کد خبر: ۲۹۲۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو، سال 2015 به پيشنهاد سازمان يونسكو تحت عنوان «سال جهاني نور» نام گذاري شده و از 12 بهمن و هم‌‌زمان با آغاز دهه مبارك فجر و تابش نور انقلاب اسلامي به سرزمين اسلامي‌مان، «سال جهاني نور» رسماً در كشورمان آغاز شد.

60 درصد تلفات ترافيكي پايتخت شب‌ها اتفاق مي‌افتد

به گزارش خبر خودرو، سال 2015 به پيشنهاد سازمان يونسكو تحت عنوان «سال جهاني نور» نام گذاري شده و از 12 بهمن و هم‌‌زمان با آغاز دهه مبارك فجر و تابش نور انقلاب اسلامي به سرزمين اسلامي‌مان، «سال جهاني نور» رسماً در كشورمان آغاز شد.

رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين نام‌گذاري، گفت: امروزه ‌نور و روشنايي، اولويت و ضرورت بسياري از جوامع انساني به ويژه در شهرها و كلان‌شهرهاست از اين رو نام‌گذاري سال 2015 به نام «سال جهاني نور» با هدف عمومي‌سازي دانش نور و برجسته كردن اين علم است.

مهندس محمد حقّاني با بيان اين كه نور، اصلي‌ترين وسيله براي ديدن و مهم‌ترين عامل براي ديده شدن محسوب مي‌شود، افزود: بشر اغلب اطلاعات خود را در مورد جهان اطراف از طريق حس بينايي دريافت مي‌كند كه نور حامل و ناقل آن است و ديدن و ديده شدن، عاملي است كه به نور و روشنايي معنا و مفهوم ويژه‌اي مي‌بخشد.

بسياري از حوادث عمد و غير عمد در ساعات شب رقم مي‌خورد

رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه پايتخت كشورمان چشم‌اندازهاي نورپردازي شده چشم‌نوازي دارد كه شب هنگام در گوشه و كنار آن جلوه‌گري ‌مي‌كند، اظهار كرد: با اين وجود، از نظر تردد سواره‌ها در معابري غير از بزرگراه‌ها و خيابان‌هاي اصلي به ويژه از منظر حركت پياده‌ها، شهر كم نور و به عبارت بهتر، شهر تاريكي است.

مهندس حقّاني با بيان اين كه اين تاريكي وقتي بيشتر خود را نمايان مي‌سازد كه در نقش يك عابر پياده قصد داشته باشيم در ساعات شب با پاي پياده حتي در مسيري كوتاه از نقطه‌اي به نقطه ديگر حركت كنيم، تصريح كرد: آن زمان تازه در مي‌يابيم كه گويي پيادگان هنگامي كه هوا تاريك مي‌شود، حق عبور و مرور پياده در شهر را ندارند و همين مختصر روشنايي نيز مختص سوارگان و منحصر به آرامش و ايمني آن‌هايي است كه بر مركب خويش در سواره‌رو‌ها در حال حركت هستند.

وي با تأكيد بر اين كه بسياري از حوادث عمد و غير عمد تهران در ساعات شب رقم مي‌خورد، اضافه كرد: بسياري از مجرمان، سكوت شب را براي فعل مجرمانه خود انتخاب مي‌كنند و وقتي تاريكي به اين سكوت افزوده مي‌شود، محيط مستعدتري را براي وقوع جرم فراهم مي‌آورد.

معابر پیاده بیشتر از معابر سواره به روشنایی نیاز دارند

رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه بسياري از سوانح غير عمد همچون تصادفات رانندگي در تاريكي هوا رخ مي‌دهند، اظهار كرد: پوشش عموماً تيره عابران پياده، دست به دست معابر خاموش شهر مي‌دهند و حوادث ناگواري را براي رهگذران رقم مي‌زنند.

مهندس حقّاني با بيان اين كه بالغ بر 60 درصد تلفات ترافيكي پايتخت در تاريكي شب و بين ساعات 22 تا 6 صبح اتفاق مي‌افتد، تصريح كرد: بخش قابل توجهي از افرادي كه در تصادفات رانندگي جان خود را از دست مي‌دهند عابران پياده هستند، ضمن اين كه معمولاً حوادث مرگبار ترافيكي در ساعات پاياني شب اتفاق مي‌افتد و در بخشي از اين سوانح، عامل نور كم تأثير قابل ملاحظه‌اي در احتمال افزايش تعداد و شدت تصادفات دارد.

وي در پايان با تأكيد بر اين كه اميدواريم «سال جهاني نور»، فرصت مغتنمي براي آغاز نهضت روشنايي در معابر شهري تهران به ويژه معابر پياده باشد، خاطرنشان كرد: وقت آن رسيده تا دستگاه‌هايي كه نخستين مأموريت و مهم‌ترين مسئوليت آن‌ها، ارائه خدمات عمومي و حراست و حفاظت از آرامش و ايمني شهروندان است، در اين زمينه اهتمام و جديت بيشتري از خود نشان دهند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"