کد خبر: ۲۹۲۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۳

حملات تکفیری ها علیه شیعیان در چند ماه گذشته روز به روز در حال افزايش است. هفته گذشته با تحولات فراوانی روبرو بود به نحوی که در روز جمعه انفجار و بمب گذاری های متعددی در کشورهای مختلف انجام شد که در آن عده ای از شیعیان به شهادت رسیدند.

به گزارش «تابناک»؛ چند روز پیش بود که در حملات هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب سوریه، 6 رزمنده این حزب و یک فرمانده ایرانی به شهادت رسیدند. به دنبال آن شبکه خبری المیادین از شهادت جهاد عماد مغنیه، فرزند عماد مغنیه و سردار الله دادی خبر داد.همچنین حزب ‌الله اعلام کرد که شماری از رزمندگانشان در حملات هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب سوریه به شهادت رسیدند.

بعد از آن بود که حزب‌الله اعلام کرد به این اقدام صهیونیست‌ها پاسخ خواهد داد و اولین اقدام ، سه روز پیش با حمله به کاروان نظامیان صهیونیستی در اراضی اشغالی صورت گرفت. حزب‌الله لبنان در عملیاتی منحصر به فرد و در کمینی حساب‌شده و دقیق، یک کاروان ارتش رژیم صهیونیستی را منطقه «مزارع اشغالی شبعا» در شمال فلسطین اشغالی هدف قرار داد.

سید حسن نصرالله نیز دبیرکل حزب الله لبنان در مراسم بزرگداشت شهدای مقاومت لبنان در قنیطره ، پاسخ به تجاوزات صهیونیست ‌ها را حق مقاومت دانست و خطاب به این رژیم گفت: این حق قانونی مقاومت است که به تجاوزات در هر زمان و مکان پاسخ دهد.

اما این پایان ماجراها نبود بلکه در روز جمعه در یک حمله انتحاری به یک حسینیه در کویته پاکستان، بیش از 50 تن به شهادت رسيده و حدود 100 نفر هم زخمی شدند.

همچنین در پنجشنبه‌شب هفته گذشته شماري از اعضاي يك گروه تروريستي به‌طور همزمان، به مقرهاي نظامي و امنيتي ارتش مصر در 3شهر استان شمال سينا يورش بردند و باعث كشته و زخمي‌شدن ده‌ها نفر شدند.

مقام‌هاي امنيتي مصری اعلام كردند كه گروه‌هاي تروريستي ضمن شليك خمپاره به گردان101 گارد مرزي، مقرهاي وابسته به ارتش ازجمله يك مقر مسكوني افسران‌، بيمارستان و هتل نظامي را در شهر العريش مركز استان شمال سينا هدف گرفتند. اين گروه همچنين يكي از پست‌هاي بازرسي در الجوره در شهر شيخ زويد را هدف حملات خمپاره‌اي قرار داد. مقر اداره امنيت شمال سينا و بخش پليس العريش نيز به‌طور همزمان هدف حملات با خودروهاي بمبگذاري‌شده و خمپاره‌هاي موشكي قرار گرفتند.

در روز جمعه نیز دو انفجار در منطقه الباب الشرقی بغداد؛ شمار قربانیان به 44 کشته و 70 زخمی رسید.

در همین راستا دکتر حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با تابناک به بررسی علل این حوادث در روزهای اخیر پرداخته است.

 

در روزهای اخیر شاهد بودیم که در یک حمله انتحاری به یک حسینیه شیعیان در پاکستان تعداد زیادی از شیعیان به شهادت رسیدند. به نظر شما دلیل افزایش حملات انتحاری علیه شیعیان چه می تواند باشد؟

اتفاقات اخیری که در پاکستان رخ داد برآیند اقدامات وهابیت است که در پاکستان نفوذ کرده اند. طبیعی است که عوامل القاعده و طالبان با کمک عربستان سعودی و وهابی های عربستان قصد دارند به نوعی نفوذ شیعیان پاکستان را کاهش بدهند. هرچند در گذشته هم کشتار شیعیان در مراسم تاسوعا، عاشورا، اربعین حسینی و مناسبت های خاص شیعیان ادامه داشته است . ولی به نظر می رسد در شرایط جدید منطقه و نفوذ گروهک های تروریستی مختلف در افریقا و در خاورمیانه موجب شده است که گروهک های سلفی و وهابی درصدد باشند که اوضاع منطقه را دگرگون کنند و نفوذ شیعیان را کاهش بدهند. توفیقات ایران در ماه های اخیر در عرصه منطقه ای و جهانی نیز موجب شده است که عوامل سلفی ها و وهابی ها درصدد ضربه زدن به شیعیان منطقه و مخصوصا شیعیان عراق، پاکستان و لبنان باشند. به همین دلیل به نظر می رسد این اقدامات صرفا به خاطر نوعی ایجاد تقابل میان طیف های اسلامی صورت می گیرد. البته قدرت های منطقه ای و فرا منطقه ای نیز در تشدید این گونه درگیری ها نقش کاملاً مهمی به عهده دارند.

ما شاهد هستیم که این گروه ها روز جمعه حتی در مصر نیز عملیات انجام دادند و تعدادی از سربازان مصری را کشتند. علل حضور تکفیری ها در مصر چیست؟

حمله به تجمع نظامیان در منطقه سینا توسط یک گروهک ناشناخته تحت عنوان انصار بیت المقدس با اشاره صهیونیست ها صورت گرفته است. این عمل هیچ گونه کمکی به حل بحران های منطقه ای نخواهد کرد. در حقیقت انصار بیت المقدس یک مجموعه کاملا مشکوکی است که هدف آن نظامی کردن منطقه سینا است. رژیم صهیونیستی نیز به بهانه ناامنی این منطقه نیروهای نظامی خودش را برای اهداف بعدی در این منطقه متمرکز کرده است.

 

 

در جمعه سه رخداد در پاکستان، عراق و مصر اتفاق افتاد؟به نظر شما ایا ارتباطی میان این انفجارها وجود دارد؟

این اتفاقات اخیری که در پاکستان، عراق، سوریه و حتی حملات اخیری که ارتش رژیم صهیونیستی علیه فرمانده هان حزب الله و فرمانده شهید محمد علی الله دادی در قنیطره رخ داد کاملا به هم مربوط و یک حلقه به هم پیوسته است. این ها تلاششان این است که گروهگ تکفیری مانند داعش، جبهه النصره، طالبان و القاعده را در مناطق مختلف جنوب و شرق اسیا گسترده کنند و این منطقه را ناامن کنند. انچه که مسلم است در جریان بحران های اخیر منطقه در عراق ،سوریه، لبنان ، پاکستان و صحرای سینا در مصر همه این ها یک سناریویی است که به وسیله امریکا و رژیم صهیونیستی تعریف شده است. در حقیقت مجریان این سناریو گروهک های تکفیری القاعده و داعش هستند که با نقشه راه و قطب نمای امریکا حرکت می کنند.

چرا اتفاقات مصر باعث شده که این کشور حماس را جز گروه های تروریستی قرار دهد؟

اتفاقی که در مصر افتاد و منجر به کشته شدن 45 سرباز مصری شد؛ یک نقشه حساب شده ای است که ملت مصر و اذهان و افکار عمومی مردم مصر را علیه جنبش های حماس و جهاد اسلامی اماده کنند. اقدامات اخیر دولت مصر یک اقدام انفعالی و احساسی بوده است. قرار دادن حماس به عنوان یک گروه تروریستی اقدام نسنجیده بود و هدف آن انزوای حزب الله و حذف حزب الله از صحنه عملیاتی و سیاسی است. ضمن اینکه الان سناریوی در حال تعریف است که امریکایی ها با کمک رژیم صهیونیستی و حتی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان را از قدرت برکنار و محمد دهلان وزیر سابق را به جای وی قرار دهند. دهلان در سرکوب جنبش های جهادی فلسطین تجربه طولانی دارد. به نظر می رسد این تحولات در چارچوب تعریف یک سناریوی جدید برای فلسطین و منطقه خواهد بود.

ایا تحولات اخیر منطقه نوعی بازسازی مجدد تکفیری ها نیست؟

در واقع منطقه درگیر بحران همین گروهک ها خواهند بود. طولانی شدن بحران های امنیتی در عراق، سوریه و مصر همه این ها برایند این است که غرب و امریکا تلاش می کند از شکل گیری یک نوع جبهه جدید در منطقه علیه اسرائیل جلوگیری کند. ضمن اینکه این گروهک ها با اقداماتی که در عراق، سوریه و لبنان انجام می دهند؛ به اهداف امریکا و رژیم صهیونیستی کمک می کنند . حقیقت این است که این کشورها به توسعه ملی دست پیدا نکنند و عراق و سوریه و لبنان همچنان ناآرام باشند و همچنان ارامش برای رژیم صهیونیستی باشد. اتفاقاتی که اخیرا افتاده است بی ارتباط با تحولات عراق و سوریه نیست. این اقدامات زمانی تشدید شد که دولت روسیه مخالفان بشار اسد را در کنار دولت سوریه در مسکو جمع کرد و این اقدامی برای حل بحران سوریه است . تحرکات این گروهک ها برای تحت الشعاع قرار دادن مذاکرات آشتی ملی میان مخالفان و دولت سوریه است.

حمله رژیم صهیونیستی به اعضا حزب الله و پاسخ حزب الله به این حمله را چگونه ارزیابی می نمایید؟

اتفاقی که در مزارع شبعا رخ داد تجلی پیام اخیر سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش مقاومت حزب‌الله بود که اعلام کرد صهیونیست‌ها پناهگاه‌های خود را آماده کنند که انتقام شهدای حزب الله و سردار الله‌دادی در قنیطره بود. رژیم صهیونیستی ابتدا تلاش کرد تا حزب‌الله و ایران را وادار به یک عکس‌العمل غیرحساب‌شده کند، اما حزب‌الله همانطور که اعلام کرده بود زمان و مکان پاسخ این عملیات را خود تعیین کرد. رژیم صهیونیستی تصور می‌کند بلافاصله به یک پیروزی دست خواهد یافت که برای انتخابات 28 اسفند مجلس کنیست خوراک خوبی خواهد بود تا حزب لیکود به پیروزی برسد اما وضعیت میدانی و کشته شدن حدود 20 تن از سربازان زبده صهیونیستی نشان می‌دهد که ابتکار عمل در دست حزب‌‌الله است و اگر درگیری‌ها ادامه یابد رژیم صهیونیستی مانند جنگ 51 روزه دچار شکست سنگینی خواهد شد.

به نظر شما درگیری ها ادامه پیدا خواهد کرد؟

با توجه به اینکه انتخابات کنست اسرائیل در 28 اسفندماه برگزار می شود. الان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و لیبرمن وزیرخارجه و اعضای حزب لیکود تلاش می کنند تا وضعیت را به همین گونه حفظ کنند تا در انتخابات اینده به پیروزی برسند. چرا که درگیر شدن در یک جنگ ممکن است پیامدهای حساب نشده ای برای رژیم صهیونیستی به همراه خواهد داشت و ممکن است مانند جنگ 33 روزه و جنگ 55 روزه غزه تحمیل شود. به نظر می رسد تا قبل از پایان اسفندماه رژیم صهیونیستی اقدام خاصی را علیه حزب الله و حماس نخواهد کرد و تا پایان اسفند ماه و مشخص شدن نتایج انتخابات نتانیاهو ریسکی برای یک اقدام نظامی نخواهد کرد.

سید حسن نصرالله نیز اعلام کرده است جنگ نمی خواهد اما از جنگ هم نمی ترسد.

این صحبت سید حسن هوشمندانه بود. پیامی که ایشان داد مبنی بود بر اینکه حزب الله خواهان جنگ نیست. چرا که اگر حزب الله وارد یک جنگ با اسرائیل شود؛ حتی داعش و ارتش ازاد سوریه به عنوان یک عقبه رژیم صهوینیستی ضرباتی را متوجه حزب الله خواهد کرد. تا زمانی که وضعیت سوریه ناپایدار باشد و حضور گروه های تروریستی در سوریه مخصوصا در مناطق نزدیک لبنان موجب خواهد شد؛ رژیم صهیونیستی دست به یک اقدام جدید نزند. زیرا اگر حزب الله وارد جنگ شود داعش و جبهه النصره به عنوان سربازان بدون یونیفرم رژیم صهیونیستی علیه حزب الله وارد عمل خواهند شد.

به هرحال اقدام اخیر حزب الله علیه ارتش رژیم صهونیستی در مزارع شبعا افکار عمومی در منطقه و مخصوصا لبنان را راضی و ارام کرد. زیرا فشارهای زیادی به حزب الله بعد از شهادت فرماندهان ایران و حزب الله وارد امد.و حزب الله نیز در یک اقدام هوشمندانه علیه رژیم صهیونیستی وارد عمل شد و ضربه کاری به رژیم صهیونیستی وارد ساخت. به هرحال تا زمانی که وضعیت سوریه ناپایدار باشد حزب الله سعی می کند وارد جنگ گسترده با رژیم صهیونیستی نشود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"