کد خبر: ۲۹۲۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۳

تسنیم: رئیس سازمان غذا و دارو به مناسبت دهه فجر با اشاره به تولید ۱۰۰ درصدی داروهای بیماران هموفیلی از ورود داروهای نوترکیب و بیوتکنولوژیک تولید داخل به بازار خبر داد.

رسول دیناروند در خصوص ورود داروهای نوترکیب و بیو تکنولوژیک به بازار به مناسبت دهه فجر اظهار داشت: به صورت میانگین در هر سال 30 فرآورده دارویی مهم که به طور عمومی هم مورد استفاده بیماران صعب العلاج و خاص است و قبلا هم وارداتی بوده و ارزبری بالایی نیز دارند در کشور تولید می شود به طور طبیعی برخی از این داروها نیز ارزش اقتصادی زیادی ندارند و صرفاً از نظر تامین بازار به ما کمک می‌کنند.

وی گفت: تا قبل از پایان سال جاری از این میانگین تعدادی دارو مثل فاکتور 8 نوترکیب وجود خواهد داشت که پس از ارزیابی‌های بالینی و ارائه مستندات لازم، مجوز توزیع محدود آنها به شکلی وسیع‌تر ادامه خواهد یافت.

دیناروند افزود: برای نخستین‌بار در کشور شاهد تولید داروهای بیماران هموفیلی 100 درصد وارداتی خواهیم بود و امیدواریم در سال 94 بتوانیم 30 درصد از نیاز کشور را با این محصول تولید داخل تامین کنیم که در این صورت 95 درصد صرفه جویی ارزی خواهیم داشت.

رئیس سازمان غذا و دارو تولید داروی ضد سرطان مونوکنال آنتی بادی تراستوزوماب در کشور را از دیگر خبرهای خوشی دانست که به مناسبت آغاز دهه مبارک فجر به اطلاع مردم ایران اسلامی می‌رسد.

دیناروند گفت‌: آگاهان حوزه دارویی می‌دانند که این دارو حتی با وجود قیمت بالایی که دارد به دلیل مصرف گسترده با فروش معادل 7-8 میلیارد دلاری جزو پرفروش ترین داروهای دنیا محسوب می‌شود که از این مبلغ حدود 7 درصد آن از سوی کشور ما صورت می‌پذیرد، خوشبختانه تولید داخل این دارو در حال گذراندن نظارت‌های کنترل کیفیت است و در سال 94 می‌تواند بخش اصلی نیاز ما را تامین کند.

معاون وزیر بهداشت از تولید چند داروی ضد سرطان خوراکی و ورود به بازار آنها خبر داد و ابراز امید واری کرد: با این روند مثبت در تولیدات داخلی، دسترسی به داروهای با کیفیت و قیمت مناسب ادامه یابد و دسترسی بی دغدغه به دارو که از اولویت‌های خواست وزارت بهداشت است با این مهم محقق شود تا هم مردم و هم سازمان‌های بیمه گر، هزینه‌های درمان را سهل تر تحمل کنند.

دیناروند عنوان کرد: اگر چه وزارت بهداشت بدنبال رونمایی‌های نمایشی نیست اما به مناسبت دهه مبارک فجر افتتاح چند خط تولید را در برنامه‌ها خود دارد که با حضور برخی مسئولان صورت خواهد پذیرفت.

وی در ادامه به تاثیرات منفی تحریم‌ها بر تامین دارو اشاره کرد و گفت: متاسفانه غرب همواره شعارش این بود که دارو در لیست تحریم نیست اما همه می‌دانند که تامین دارو مشروط بر اصل وجود منایع مالی و همینطور نقل و انتقالات مالی است، وقتی هر دوی اینها را مسدود کردند دارو نیز خود به خود مشمول تحریم شده است، ضمن اینکه منابع مالی دولت به دلیل فروش اندک نفت و صادرات دشوار در حوزه نفت و گاز محدود شده است، مطلب دیگر نقل و انتقالات مالی است که با مشکل مواجه شده است؛ به این معنی که دارو از کشوری خریداری می‌شود که آنجا اعتبارات مالی وجود ندارد.

دیناروند در پایان خاطرنشان کرد: جای نگرانی نیست اگر مذاکرات به نتیجه برسد و تحریم‌ها برداشته شود فعالیت‌هایمان سهل می‌شود و اگر این اتفاق رخ ندهد کما فی السابق که توانستیم راهکار بیاندیشیم و از مشکلاتمان بکاهیم باز هم با همان روش‌های تدارک دارو را ادامه خواهیم داد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"