کد خبر: ۲۹۲۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۳

ابهام نسبت به ساز و کار نمایندگی ها در جریان واردات خودرو

به گزارش خبر خودرو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آیین نامه جدید واردات خودرو گفت : از آنجا که در هر حوزه باید اهل فن وارد شده و فعالیت نمایند بنابراین واگذاری واردات خودرو به نمایندگی ها به جهت شرایط و ضوابط خاصی که در این جریان وجود دارد به نظر اقدام و تصمیم درستی است.

ابراهیم نکو در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : با توجه به اینکه هر گونه ورود بی رویه ،غیر کارشناسی و حتی غیر حرفه ای موجب بی نظمی در بازار می شود باید پذیرفت که واردات خودرو با آیین نامه جدید دولت می تواند به رفع نگرانی ها و بدگمانی در جامعه پایان دهد.

وی گفت : مسلما واردات خودرو توسط هر شخصی موجب بی نظمی و بدبینی در روند واردات شده و به مشکلات و مسائل در این بخش دامن خواهد زد.

وی افزود : اینکه نمایندگی ها با چه ساز و کاری نسبت به واردات خودرو اقدام کنند همچنان جای تردید و ابهام است اما مسلم است در صورتی که واردات منحصر به تعدادی از  نمایندگی خاص شود یقینا موجب ایجاد فساد و رنت و مسائلی از این دست در جریان واردات خواهد شد.

وی تصریح کرد : در صورتی بر جریان فعالیت نمایندگی ها نظارت دقیق و استانداردی صورت گیرد و فعالیت نمایندگی ها نیز در انحصار افراد خاصی نباشد مسلما آیین نامه جدید واردات خودرو اقدام ارزنده ای در این راستا بوده و این اطمینان را بوجود می آورد که حداقل مجوز واردات به اشخاص صاحب صلاحیت ارائه شده است.

وی اظهار داشت : چنانچه با آیین نامه اخیر دولت، صرفا تعداد خاصی از نمایندگی ها بازار واردات را در اختیار بگیرند طبعا وضعیت بازار واردات بدتر از گذشته خواهد شد.

نماینده رباط کریم و بهارستان در خانه ملت تاکید کرد : در صورتی که واردات خودرو کمی بیشتراز میزان تعیین شده باشد و در این جریان تعداد نمایندگی ها وارد کننده رقم قابل توجهی باشد طبعا این تصمیم دولت می تواند منجر به رقابت بین نمایندگی ها شده و حرکت ارزشمندی را نیز موجب شود.

نکو افزود : البته چنانچه واردات خودرو منحصر به دو یا سه برند و نمایندگی خاص شود قطعا زمینه ساز بروز فساد قابل توجه و چشم گیری در این حوزه خواهد شد.

وی گفت :  باید نمایندگی ها به صورت گسترده در سراسر کشور فعالیت داشته باشد تا با ضمن رقابت پذیری در واردات ، موجب سلامت در روند واردات خودرو شود.

وی با اشاره به لزوم ورود شورای رقابت در بازارهای غیر رقابتی اظهار داشت : شورای رقابت پیش از آنکه اتفاقی در این جریان واردات خودرو رخ دهد و ثبت سفارش های جدید توسط نمایندگی ها صورت گیرد باید ساز و کار رقابت سالم را تعریف نموده و معیارهایی برای فعالیت نمایندگی ها تعیین کنند تا موجب انحصار در واردات خودرو نشود.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"